Městský úřad v současné době dává práci přibližně 155 lidem na plný úvazek. Dalších sedm zaměstnanců pracuje na úvazek částečný. Podle tajemníka městského úřadu Josefa Matochy nelze nyní jednoznačně potvrdit, zda to je, či není dostatečný počet.

„To je mimo jiné předmětem probíhajícího auditu. Až skončí, budeme znát víc. Ale hledání úspor rozumím," vyjádřil se Josef Matocha.

Tajemník úřadu si dovede představit, že by na radnici pracovalo míň lidí. Možná až o pět. „Pokud ke snížení stavu dojde, bude provedeno velmi citlivě a s ohledem na všechny souvislosti a možné dopady," poznamenal opatrně tajemník města.

V současné době se průměrný plat v ČR pohybuje kolem 25 tisíc korun. Zaměstnanci valašskomeziříčíské radnice na něj podle něj zatím dosahují. „Průměrný plat tady v loňském roce průměrnou republikovou částku ještě o téměř šest set korun překročil," dodal Matocha.

Jeden úředník ročně = 250 metrů nových chodníků

Jen pro zajímavost. Pokud radnice sníží počet zaměstnanců o jednoho úředníka, rozpočet města na mzdách podle průměrného platu ušetří ročně přibližně 300 tisíc korun.

Což může znamenat pro Valašské Meziříčí třeba zhruba 250 metrů nových chodníků. Pokud počítáme cenu jednoho metru nového chodníku přibližně 1200 korun.

Jestliže audit ukáže na pět zbytečných byrokratů v úřadu, mohou si ve městě dovolit položit jeden kilometr a 250 metrů nových cest pro chodce za zhruba jeden a půl milionu korun.

Úředníci očekávají výsledky auditu s velkou netrpělivostí.

„Obavy a nejistota tady jsou. Mluví se o tom, že některá místa budou zrušena. Víc se k tomu ale nebudu vyjadřovat," prozradila úřednice, která ze strachu o místo nedala souhlas s uvedením svého jména.

Obyvatelé Meziříčí zase krok směřující k úsporám vítají. „Myslím si, že úředníků na radnici je zbytečně moc. Když jdete něco vyřídit, tak vás posílají jeden ke druhému. Nic najednou nevyřídíte," posteskl si Rostislav Žalmánek.

Setkat se lze ale i s mírnějšími stanovisky. „Neřekl bych, že je na radnici přebytek úředníků. Bývalo jich tam už i více. Ale pravdou je, že v práci úřadu by se mohlo mnohé zlepšit," pověděla Marie Valoušková.

Budu v úřadě hledat úspory

Valašské Meziříčí – Mezi zaměstnanci valašskomeziříčské radnice se s příchodem nového vedení úřadu stále hlasitěji hovoří o údajných personálních změnách. A to i proto, že starosta Robert Stržínek (ANO) se rozhodl hledat úspory také v samotném úřadě.

Pane starosto, mohl byste přiblížit změny, které a zda ve složení úřadu připravujete?

Naší snahou je učinit z radnice atraktivního a spolehlivého zaměstnavatele a partnera. Stejně jako se firmy a společnosti přizpůsobují novým požadavkům, ani město nežije v izolaci. V souvislosti s úsporami v rozpočtu připravujeme například změnu organizační struktury úřadu. Provádíme mapování pracovní vytíženosti jednotlivých pracovníků na úřadě.

Znamená to tedy, že budete snižovat počet zaměstnanců?

Našim cílem není za každou cenu dramaticky snížit počet zaměstnanců radnice. Našim cílem je odstranit zbytečné procesy, činnosti na odborech optimalizovat a logičtěji rozdělit. Některé služby můžeme sdružit, jiné získat třeba i zvenčí.

Ještě jednou, budete snižovat počet zaměstnanců?

A já znovu říkám, že v současné době situaci analyzujeme a hledáme cesty, jak práci úřadu učinit efektivnější. Případné propouštění nemohu vyloučit ani vyvrátit. Pokud ale budeme nějaké místo rušit, pak se vynasnažíme nabídnout zaměstnanci jinou práci.

Tím, že jste se stal starostou, jste opustil podnikatelkou oblast. Plánujete v budoucnu s podnikateli spolupracovat?

Mám v plánu pravidelně se se zástupci nejvýznamnějších zaměstnavatelů ve Valašském Meziříčí setkávat. Chci mít přehled o tom, jaké kroky chystají například v oblasti zaměstnanosti, aby na ně mohlo město včas reagovat.