Dílo milionové hodnoty, vytvořené před padesáti lety, náleží do vrcholného období jeho postsurrealistické tvorby,která posléze dospěla k úplné abstrakci. „Zachycuje dvě figury, jak si házejí míčem,“ popisuje dílo ředitel manufaktury, akademický malíř Jan Timotej Strýček.

Zhotovení gobelínu si v jediné dílně svého druhu na Moravě a ve Slezsku zadala Medkova dcera a majitelka sbírky jeho obrazů Eva Kosáková. Dokončen má být letos v září.

Není to poprvé, co se meziříčská gobelínka obrací k tvorbě Mikuláše Medka. Předchozí dva pokusy provázely dramatické okolnosti. „Před necelými padesáti lety tady podle jeho návrhu tkali gobelín Dívka se švihadlem,“ líčí ředitel. „Mistr sám zhotovil prováděcí karton. Upadl však v nemilost tehdejšího režimu. Dosud utkaná třiceticentimetrová část musela být odstřižena a zničena, karton se ztratil neznámo kde.“

O dvacet let později se naskytla příležitost utkat gobelín podle obrazu Dívka s kuličkou, dalšího Medkova díla z téhož období. „Do oficiálního výrobního programu nemohl být zařazen. Rozhodli jsme se proto, že mladá nadaná gobelínářka realizuje dílo jako závěrečnou učňovskou práci, a to naštěstí prošlo,“ vzpomíná Jan Timotej Strýček. Řemeslná kvalita textilního převodu členy komise uměleckých řemesel doslova ohromila.
„Medkova dcera si gobelín později zařadila do své sbírky,“ vysvětluje mluvčí valašskomeziříčské radnice Josef Beneš.