Po téměř sto letech se tím uzavírá volný, nikým neplánovaný triptych na masarykovské téma. Na jeho počátku stál gobelín s názvem Pravda vítězí, který manufaktura vytvořila podle návrhu tehdejšího ředitele Jaroslava Kučery a darovala Masarykovi při jeho návštěvě v roce 1924. O šest let později mu k osmdesátým narozeninám věnovala další dílo.

„Právě na tento gobelín Františka Hlavici, zobrazující mladý pár na vzpínajícím se koni ověnčeném květinami a fábory, nová tapiserie svým výtvarným pojetím navazuje. Kůň na ní sice není vidět, ale z Masarykovy pózy a opratí v rukou je patrné, že na něm sedí,“ říká autor návrhu a ředitel manufaktury, akademický malíř Jan Timotej Strýček.

Myšlenkou připomenout ve své tvorbě osobnost zakladatele samostatného Československa se zaobíral už dlouho. „Jeho přítomnost v manufaktuře se mě dotýká celých čtyřicet let, po která tady působím. Sté výročí vzniku republiky je nejlepší příležitost tento záměr naplnit,“ tvrdí ředitel.

Vzpomínková tapiserie bude po dokončení součástí zamýšlené masarykovské expozice při vstupu do manufaktury. „Budou v ní Masarykovy knihy, dobové fotografie, medaile i pamětní mince s jeho portréty. Otevřít ji chceme do konce roku,“ prozrazuje Strýček a dodává, že Masarykova vazba na gobelínovou manufakturu byla velmi živá. „Za zakladatelem gobelínky Rudolfem Schlattauerem sem jezdíval v době, kdy ještě nebyl prezidentem. Později v této tradici pokračovala jeho dcera Alice,“ připomíná.

Díla, jež manufaktura prezidentu Masarykovi darovala, mají rozdílné osudy. Zatímco Kučerův tkaný obraz Pravda vítězí má stálé místo ve sbírkách Uměleckoprůmyslového muzea v Praze a momentálně ho mohou spatřit návštěvníci výstavy Ať žije republika! ve valašskomeziříčském zámku Kinských, Hlavicův gobelín je nezvěstný. „Pátrali jsme po něm na Pražském hradě i v Masarykově ústavu Akademie věd ČR, ale bezvýsledně. Jedinou jeho připomínkou je nepříliš kvalitní fotografie,“ lituje Strýček.