O přemístění se rozhodovalo minulé úterý. „Přeložce nebráníme. Na práce dohlídne náš technický dozor,“ řekl mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Obcec se nyní může pustit do vypracování nového územního plánu, který projektanti plánují dokončit do letošní zimy. „Předběžně by měl vodovod vést mezi silnicí a železnicí,“ přiblížil starosta Vojtěch Ryza.

Zastupitele však čeká ještě jeden velmi složitý úkol, najít na stavbu finance. Na změnu trasy vodovodu potřebuje obec zhruba dvacet milionů korun.

Zatím netuší, kde peníze sežene, ale chce tak učinit během následujícího roku. Situace je o to komplikovanější, že místo se nachází v chráněné krajinné oblasti. „Běžné dotační tituly na takový projekt neexistují. Nemůžeme využít regionální fondy a ani peníze z Evropské unie,“ řekl Ryza. Podle ředitele vsetínských Vodovodů a kanalizací Leopolda Orsága si obec mohla vybrat ze dvou variant.

„Buď zvolí sanaci svahu, která by vyšla kolem sta milionů korun, ale nezaručila by zabránění sesuvu svahu, nebo levnější a jistější přeložku vodovodu,“ uvedl Orság.

Současný stav nelze brát na lehkou váhu ani podle geotechnika Jaroslava Ryšávka, který sesuv monitoruje. „Jen letos se svah sesunul o desítky centimetrů.

Z hlediska stabilizace je stále živý. Plocha má v délce více než pět set metrů a jde o obrovskou masu,“ potvrdil Ryšávka. Problém obec řeší od roku 2007.