Zlín eviduje stovky písemných stížností, další města desítky a malé obce dvě až tři ročně

Lidé si nejčastěji stěžují na samotné úředníky, na sousedy, dopravní komplikace, hluk z diskoték a restauračních zařízení a v malých obcích na pobíhající psy.

Nejvíce písemných stížností od občanů obdržel Magistrát města Zlína. „Za prvních devět měsíců letošního roku je jich pět set čtrnáct. Většinou jsou to podněty k prošetření směřující na živnostenský úřad, ale například také stížnosti na hlučnost osob nebo žádosti o úpravu zeleně,“ informovala mluvčí zlínské radnice Marie Masaříková.

Městský úřad v Uherském Hradišti přijímá od občanů každý rok přibližně padesát písemných stížností. „Předloni jich bylo pětapadesát, loni jedenapadesát. Nejvíce stížností evidujeme proti činnosti úřadu jako takového, případně na chování zaměstnanců města, takových stížností bylo čtrnáct. Dále evidujeme třináct podnětů k činnosti orgánů města a deset stížností na sousedské vztahy,“ uvedla mluvčí radnice v Uherském Hradišti Petra Zemčíková.

Pracovníci kroměřížské radnice přijali v loňském roce 39 písemných stížností. „Tento počet je přibližně každým rokem stejný a je zajímavé, že i autoři stížností bývají v řadě případů stejní,“ připomenul mluvčí radnice Pavel Zrna. „Stížnosti se většinou týkají sousedských vztahů, stavebního úřadu, bytové problematiky města a někdy si lidé stěžují i na postup radnice, nesouhlasili například s výsledkem správního rozhodnutí,“ pokračoval Zrna. Stížnosti podle něj řeší příslušné odbory radnice nebo vedení města. „Některé z nich radnice projednává jako přestupek,“ doplnil mluvčí.

Staňte se našimi fanoušky na Facebooku!
Zde vás budeme v průběhu dne informovat o nejdůležitějších a nejzajímavějších událostech z regionu a hlavně vám nabídneme různé soutěže.

Podle mluvčí vsetínské radnice Evy Stejskalové řeší úřad 25 až 30 písemných stížností ročně. „Stěžovatelé nejsou spokojeni s postupem pracovníků úřadu při vedení přestupkového řízení, stanovení dávek pomoci v hmotné nouzi, postupu pracovníků sociálně právní ochrany dětí a stavebního řádu,“ uvedla mluvčí nejčastější bolavé příklady. „Další stížnosti a podněty se týkaly například provádění zimní údržby, oprav místních komunikací, úprav dětských hřišť a podobně,“ doplnila Stejskalová.

Radnice v Napajedlích eviduje každý rok přibližně třicet písemných stížností. „Většinou jde o stížnosti na hluk nebo technické věci při stavbách a kolaudacích. Kuriozity? Jeden pán si stěžoval, že sousedka tiše klepe klíčem do stolu. Další si stěžoval, že sousedka s prokázanou debilitou se vymočila do lavoru a lila mu moč na schody,“ doplnil těžko uvěřitelný případ Ondřej Šubík ze Správního odboru napajedelské radnice, který má přestupky a stížnosti na starosti.

Ve Slušovicích přijali loni pět písemných stížností. „Občané si nejčastěji stěžují na hluk při pořádání večerních akcí, na nepořádek v areálu bývalých skleníků, na snížené úřední hodiny pošty, na pobíhání psů a v zimním období stížnost na údržbu komunikací,“ uvedl starosta Slušovic František Pavelka. „Jeden občan si stěžoval i na štěkot psů. Stížnost jsme řešili v přestupkové komisi,“ doplnil starosta.

Fryštáčtí úředníci přijali loni jedinou oficiální stížnost jen jednu, další ale přišly e-mailem. „Písemnou stížnost ve smyslu platné legislativy jsem obdržel jednu, a to na údajně nevhodný postup zaměstnance úřadu při vyřizování příslušné agendy. V dalších dvanácti případech upozorňovali občané na různé skutečnosti převážně e-mailem,“ informoval starosta Fryštáku Lubomír Doležel.

Fryštáčané se podle něj nejčastěji vyjadřovali k dopravním problémům, omezení rychlosti, retardérům, úpravě křižovatky nebo zřízení přechodu pro chodce. Dvakrát si stěžovali na hluk z venkovních zábav, dále na hlučnost místního rozhlasu, čistotu veřejných prostor, popíjení alkoholu na náměstí i pohyb čtyřkolek v lese. „Kuriozita? Obdrželi jsme stížnost na hlučný chov ovcí, kterou jsme po dohodě všech konstruktivně vyřešili a řešili jsme také subjektivní hodnocení výšky vzrostlé trávy. Jestli je vhodná k posečení a jestli hyzdí nebo nehyzdí veřejné prostranství,“ doplnil starosta perličku.

Menší obce oficiálních stížností příliš mnoho řešit nemusí. V Halenkovicích na Zlínsku je evidují například jen dvě až tři ročně. „Občané si naposledy stěžovali například na pobíhání psů a rušení nočního klidu. Ústní stížnosti jsou pořád, ti co chtějí chválit, ale na radnici nepřijdou,“ usmál se starosta Halenkovic Jaromír Blažek.

Také v Jalubí na Uherskohradišťsku řeší přibližně dvě písemné stížnosti ročně. „Teď to například bylo kvůli dřevu vysypanému na cestu a lidé si stěžovali i na zápach, když se z drůbežárny vyskladňovala kuřata. Většinu problémů se snažíme řešit ústně,“ zdůraznil starosta Jalubí Karel Malovaný.

Lidé si příliš oficiálně nestěžují ani v Jablůnce na Vsetínsku. „Stížnosti? Máme tak pět kousků ročně. Děláme novou kanalizaci a tak si lidé stěžují na rozbité cesty, ale třeba i na pobíhání ztracených psů. Většinu problémů si ale sousedi vyřeší vždy mezi sebou,“ informoval starosta Jablůnky Čeněk Hajný.

Pohodu a klid si pochvalují ve Zdounkách na Kroměřížsku. „Loni jsme měli jen jednu stížnost na pobíhajícího psa a letos, musím to zaklepat, žádnou. Lidé jsou u nás spokojení,“ usmál se místostarosta Zdounek František Svoboda.

Aktuální témata Zlínského deníku:

DOPRAVNÍ SERVIS
Veškeré informace týkající se osobní i veřejné dopravy a cyklostezek v regionu.

KOMUNÁLNÍ VOLBY 2010
Vše ohledně voleb, které proběhnou ve dnech 15. a 16. října 2010.

MÁME RÁDI KACHNY
Nepravidelná rubrika pravidelně plná neuvěřitelných zpráv.

DENÍK ZLÍŇÁKA
(Ne)oficiální blog reportérů Zlínského deníku o dění v regionu i mimo něj.