Žádné rozbalování trojnožky, stačí vzít z auta, zapnout, přihlásit se pod heslem a může se začít měřit. Řeč je o zbrusu novém radaru, který mají už týden k dispozici rožnovští městští policisté. „Možná i pod tlakem informací, které jsme dali do médií, a také proto, že jsou strážníci se zařízením vidět denně, mám dojem, že doprava je klidnější," uvedl ředitel rožnovské městské policie Aleš Pilař. „Na vyhodnocování statistických dat je ale brzy," dodal. Zbrusu nový laserový rychloměr patří ke špičkovému zařízení, kterých je v České republice asi šedesát, ovšem do budoucna plánuje i Policie České republiky další nákupy tohoto typu.

Řidiči to vidí jinak

Jenže někteří řidiči mají pocit, že v Rožnově snad už pomaleji ani jezdit nemůžou. „Nejdřív stojím v koloně už skoro za Zubřím, když se dostanu do města, tam je taky zácpa, protože zase rozšiřují cestu. Opravdu nevím, kde bych mohl ještě přibrzdit. Nikdo se nezabývá tím, kolik času mě to stojí," rozčiluje se Jiří Pokorný, který trasu z Valašského Meziříčí na Bečvy musí absolvovat z pracovních důvodů poměrně často. Místní, co znají zkratky, ale umí využít objížďky, a tak se problémem staly obytné čtvrti a úseky, kterými si motoristé zkracují cestu, pokud se chtějí vyhnout rozestavěnému průtahu městem. „Tady nikdo nejezdí třicítkou, přitom každý vidí, že tu chodí důchodci a matky s kočárkem," podotýká paní Jiřina, která bydlí na sídlišti Jižní Město. I to je jedna z lokalit, kterou motoristé využívají, pokud se chtějí vyhnout průtahu

Porušování rychlosti je trnem v oku místním obyvatelům a tak postup městské policie vychází právě z jejich podnětů. Proto jak na Jižním Městě nebo v průmyslovém areálu bývalé Tesly by měli motoristé počítat s tím, že je hlídka může změřit. „I obyvatelé Horních Pasek apelovali na častější měření, protože auta, která jedou z Frenštátu, často překračují rychlost a lidé pak přecházení cesty vnímají jako riziko. Další takový úsek je výpadovka na Hutisko. Požadavek na zajištění důsledného dodržování rychlosti se opakuje při nejrůznějších interpelacích a v řadě stížností, které se k nám dostávají," dodává Pilař.

Výběr pokut je posledním hlediskem, které při měření rychlosti řešíme

Nový laserový rychloměr stál 360 tisíc korun a nahradil už dosluhující přístroj. Je také vybaven funkcí „antijam", což je potlačení účinku antiradaru. „Nízká váha a kompaktní rozměry umožňují snadné měření z ruky. Lze využít i další režimy měření jako například plně automatický režim, který dokáže zaznamenávat překročení rychlosti na vybraném místě bez zásahu obsluhy nebo změření dvou vozidel jedoucích za sebou naráz," uvedl k výhodám zařízení Pilař. Radar vozí hlídky městské policie trvale ve vozidle, a tak je možno „potkat" strážníky s radarem vždy, když nebudou plnit jiný úkol.

„Výběr pokut je posledním hlediskem, které při měření rychlosti řešíme. Řidiči zkrátka musí dodržovat rychlostní limity, které jsou stanoveny v jednotlivých úsecích města. Ať už je to padesátka, nebo třicítka. Je potřeba dodržovat pravidla silničního provozu bez ohledu na to, jestli tam stojí městský strážník s kamerou, či nikoliv," uzavřel Pilař.

Autor: TÁŇA MARKOVÁ