Zastupitelé na posledním zasedání představili studii, podle které by mohl mít Vsetín novou lanovku vedoucí z centra města do sídliště Sychrov. Mezi místními kolují názory pro i proti. „To je naprosto šílené. Město se neumí postarat o kvalitní osvětlení, pořádné chodníky, tak se nadělají lanovky z dotací. Pak lidi nebudou zakopávat o vykotlanou dlažbu,“ píše na sociální síti například Magdalena Moučková.
Jan Holeňa by raději uvítal, kdyby se dalo zaparkovat auto blíž než pět minut od bydliště. „Ale lanovku si tam dokážu představit. Mohl by to být zážitek,“ řekl Holeňa.
Živá diskuse probíhala i mezi zastupiteli. „Naším dnešním úkolem není hlasování o tom, jestli lanovka bude, nebo ne. Jde o představení problematiky jako jistého, možná revolučního, způsobu dopravy,“ pronesl starosta Jiří Růžička. Podle zastupitele Tomáše Husy má ale projekt spoustu slabin.
„Není mi jasné, jak přimějeme lidi, aby jezdili lanovkou. Nepřesvědčíme je, aby přestali používat auta. Nákup nebudou tahat lanovkou a pak z výstupní stanice scházet dolů,“ vyjádřil obavy Husa.
Zastupitel Roman Kalabus zpochybnil využitelnost lanovky i cílovou skupinu. „Jsem známý tím, že nové věci podporuju, ale k lanovce jsem hodně skeptický. Počet aut určitě neklesne, ani počet autobusů. Využitelnost od seniorů bude nulová,“ myslí si Kalabus.
Zastupitel Dalibor Sedláček pak označil lanovku za turistickou ztrátovou atrakci, za kterou bude město hodně doplácet. Zástupce firmy KPMG, která zpracovávala studii lanovky, Ondřej Špaček připomněl, že Sychrov je obytná část, ve které bydlí víc než tři tisíce lidí. „Je to místo nevhodně napojené na veřejnou dopravu. Navrhli jsme tři varianty, z nichž nejlépe vychází nová lanovka,“ řekl Špaček.
První varianta počítala se zachováním stávajícího stavu se všemi negativními důsledky. Druhá se zkvalitněním dopravního propojení a zlepšením dopravní obslužnosti autobusovou dopravou. „Tato možnost by znamenala rozšířit a zpevnit současnou ulici, která vede serpentinovitě až nahoru, postavit nová parkovací místa a zakoupit autobusy kratší než 10 metrů,“ popsal Ondřej Špaček s tím, že náklady budou vyšší než výnosy a tato varianta bude zatěžovat městský rozpočet.
Lanovka by podle Špačka vykazovala provozní zisk. „Návratná bude asi za čtyřicet let. Postavit ji můžete za pár měsíců. Bude to zajímavý prvek a turistická atrakce. Navíc je tu možnost napojit ji v budoucnu do Jasenic a průmyslové zóny bývalé Zbrojovky,“ nastínil Špaček.
Návrh na postavení lanovky se poprvé objevil ve studii protipovodňových úprav jako jedna z variant. „My prověřujeme, jestli tato varianta má smysl. Pokud něco je v nějaké studii, nemusí to ještě znamenat, že to tak bude,“ řekl starosta Jiří Růžička.
Radní Martina Hovořáková upozornila, že autobusová doprava až do horní části sídliště nejezdí a nikdy jezdit nebude. „Teď mezi zaparkovanými auty projede stěží osobák, ne tak záchranka, hasiči a už vůbec ne autobus. Jestli se momentálně nabízí dotační titul, kdy bychom mohli lanovku za dobré peníze získat i provozovat, jsme povinni tuto variantu maximálně prověřit,“ uzavřela.