Upraveny budou také divácké prostory
u tratí. Zvětší se bezpečnostní koridory, do kterých nebudou mít fanoušci přístup.

Členové FAS AČR se na úterním mimořádném zasedání k těmto krokům rozhodli v reakci na nedělní nehodu na Barum Rally, při které zemřel divák poté, co mezi fanoušky vletěl soutěžní vůz. Jednalo se o třetí smrtelné zranění v letošním ročníku mezinárodního mistrovství ČR. Před Barum Rally byla předčasně ukončena i Bohemia rallye a soutěž v Českém Krumlově.

Přidají retardéry

„Rychlostní zkoušky zpomalíme dodatečným přidáním retardérů, eventuálně jejich zavřením," řekl mediální poradce FAS AČR Josef Pátl.

Podle luhačovického pilota Romana Kresty by retardéry na trase měly být ne kvůli snížení rychlostního průměru, ale kvůli bezpečnosti pro jezdce a diváky. „Zároveň je nutné vytipovat nejkritičtější divácká místa na trati a co nejvíce je omezit. K tomu, aby vše začalo fungovat, je zapotřebí maximální spolupráce jezdců, organizátorů soutěží 
a Autoklubu ČR," míní loňský český šampion Kresta.

Aktuální lídr šampionátu produkčních vozů Jaroslav Orsák ale upozorňuje, že se zařazením retardérů sníží sportovní charakter trati.

„Technika, především podvozky a gumy, je čím dál dokonalejší, vždyť nyní s mým mitsubishi na některých místech dosahuji rychlosti přes dvě stě kilometrů za hodinu. Retardéry ano, ale musí je umisťovat někdo zodpovědný, znalý poměrů," míní Orsák.

„Bohužel nejsme v Alpách, kde jsou ideální tratě plné vracáků. Podobná místa na Zlínsku máme, ovšem jsou v chráněných územích," posteskl si zkušený jednačtyřicetiletý pilot Milan Kneifel.

Řešením v podobě nasazení retardérů není nadšen ani aktuálně třetí muž domácího šampionátu Jaromír Tarabus. „Retardéry se mohou na první pohled jevit jako účelné řešení, ale třeba loni na Barumce spousta posádek organizátorům tyto retardéry vyčítala. Pro jezdce to totiž znamená další nebezpečí, zvlášť když jsou umístěné hned za horizontem. Pilot musí jít prudce na brzdy a auto se může stát znovu neovladatelné," varuje Tarabus.

Fanoušci budou stát dál od tratě

Vedení soutěží by chtělo kvůli bezpečnosti dostat fanoušky ještě dál od tratí. Josef Pátl z FAS AČR věří, že diváci organizátory poslechnou a budou závody sledovat z větší vzdálenosti. „I tímto apelujeme na diváky, aby akceptovali traťové komisaře. Jsou tam od toho, aby jim řekli, kde mají stát a bylo tam bezpečno," řekl Pátl.

Někteří jezdci ovšem toto opatření nepovažují za šťastné. „Mám obavy, aby posunutí hranic nezahnalo fandy k televizím, neboť už dříve si stěžovali, že jsou příliš daleko," poznamenal Milan Kneifel.

Podle Jaromíra Tarabuse diváci právě při nedělní tragické nehodě na Barum Rally mohli stát dál od trati, ale zevšeobecnit toto pravidlo příliš nejde. „Pořadatelé by museli zapáskovat všechny rychlostní zkoušky, protože i na relativně bezpečných úsecích se může stát cokoliv. Pokud budou teď diváci od trati dál, může to sice pomoct, ale není to plnohodnotné řešení," doplnil Tarabus.

Mladí jezdci si na silná auta počkají

Další úkoly, které si vytyčila rallyeová komise, jsou dlouhodobé. Zlepšit se má komunikace mezi pořadateli, federací automobilového sportu, asociací jezdců a diváky. „V řádech několika týdnů by se také mělo rozhodnout o diferenciaci získávání licencí s tím, že národní i mezinárodní licence budou odstupňované. Jestli jedna z nich, nebo obě se budeme bavit a dohadovat," řekl za FAS AČR Josef Pátl.

Už od příští sezony by tak nemělo být možné, aby začínající jezdci bez zkušeností závodili se silnými speciály. Pilot Roman Kresta tento nápad vítá.

„Klíčová je především výchova mladých jezdců. Nikdo jim nemůže chtít zakazovat závodit, naopak. Potřebujeme je přitáhnout k našemu sportu. Není však možné, aby někdo odjel pět rallyesprintů a hned si pořídil speciál typu WRC nebo S2000," odmítá Kresta.

Je třeba nezkušené připravovat

„Na přechod k silnějším vozům je potřeba mladé jezdce připravovat, ale postupně. K tomu je nutné stanovit určitý klíč, na základě kterého by se udělovaly licence pro začlenění do jednotlivých tříd. To je alfa a omega našeho rallye sportu," dodal zkušený pilot.

Jaroslav Orsák míní, že mladým chybí respekt. „Kolikrát si myslí, že jedou na play stationu," vypozoroval.

Potvrzuje to i další závodník Milan Kneifel. „Mladí hoši by stejně jako já měli začít od píky, od nejnižších soutěžních tříd. O udělování různých stupňů licencí by měly rozhodovat komise, kde budou zkušení piloti. Zavedl bych také, že pokud jezdec během tří soutěží dvakrát havaruje, dostane nějaký časový distanc. Právě v udělování licencí vidím hlavní kámen úrazu současného nelichotivého postavení rallye," říká Kneifel.

Domácí šampionáty mají na programu ještě tři soutěže. Sprintrallye pokračuje soutěžemi Rallye Jeseníky a Rallye Vyškov, velké mistrovství zakončí Rallye Příbram.