VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kubíček: Mám tolerantní ženu. Jen díky ní si mohu dovolit luxus sbírat autíčka

Valašské Meziříčí, Vsetín /ROZHOVOR/ – Jindřich Kubíček je ve svém živlu. Ve výstavních prostorách prvního patra zámku Kinských ve Valašském Meziříčí pečlivě urovnává stovky drobných modelů autíček na skleněných policích pro připravovanou výstavu.

18.7.2014
SDÍLEJ:

Výstava „Autíčka z krabičky“ v muzeu ve Valašském Meziříčí.Foto: DENÍK/Jan Karásek

„Musí to být, jako když střelí," říká mi, když přicházím na smluvený rozhovor. Je na něm vidět únava, když si protahuje bolavá záda. Zapálený pohled očí ale prozrazuje, že se právě věnuje tomu, co má nejraději. „Na chvilku si ale přece jen musím sednout, klidně se zatím ptejte," vyzývá mne.

Na první pohled je vidět, že nachystat takovou výstavu je nesmírně náročné. Kolik vám už zabralo času?
Musel jsem si na to vzít dovolenou. Jsem tady už šestý den. Prakticky od rána do večera. Je to příšerné. Než vše roztřídíte, naaranžujete a dáte tématicky k sobě. Nejprve jsme vůbec neměli představu, jak to dát všechno dohromady. Nakonec jsme tedy udělali jakési tématické celky.

Kolik modelů celkem jste do Valašského Meziříčí přivezl?
Bude jich tady asi dva tisíce tři sta. Některé jsem už ani nebral, některé ještě musíme dát pryč. Aby měly modely trochu prostor, ať to nepřehustíme. Už tak jsou na sobě dost naňahňané.

Takže tady nebude úplně celá vaše sbírka?
No, už mi jich doma moc nezbývá. Tady na zámku jsem dostal větší prostor. Když jsem vloni vystavoval na Vsetíně, místa bylo méně. Vystavil jsem tedy jen 1275 modelů. Počítal jsem to. Takže tady je nyní zhruba dvojnásobek.

Říkal jste, že doma už vám mnoho kusů nezbývá, kde vlastně tak velkou sbírku doma uchováváte?
Mám hlavně tolerantní ženu. Takže jen díky ní si mohu dovolit ten luxus, že to doma mám. V obýváku i v ložnici na ně máme police. Všude mám autíčka.

Jak dlouho se sbírání modelů autíček věnujete?
Nějaké modely jsem měl už jako malý kluk.

Ty jsou tady také k vidění?
Jsou. Je tady vystavený například Chevrolet v provedení Taxi, který jsem jako malý kluk měl v lázních. To si pamatuji.

Zpátky k původní otázce, jak dlouho se sbírání modelů věnujete?
Jak jsem řekl, některé modely mi zbyly z dětství. Pak, když jsem se oženil, šly do krabice a hrály si s nimi děti. Nepovažoval jsem to za nějaké významné množství autíček. Motorismus mne ale zajímal celý život a po tatínkovi jsem byl i technický typ. Takže auta mne vždycky přitahovala. Až v roce 1991 nebo 1992 mě vzal kamarád ze Vsetína, také sběratel, na burzu do Ostravy. A tam jsem najednou zjistil, že modely, o kterých už jsem si myslel, že jsou ztracené, se najednou dají sehnat, koupit či vyměnit. Našel jsem tam zapálené sběratele, kteří mají na stole vyložené své přebytky. Modely z šedesátých let, které už nikde k mání nebyly. Začal jsem tedy jezdit na burzy a po roce 2000 jsem začal i obchodovat na internetu. Autíčka sbírám zhruba jedenadvacet, dvaadvacet let. Je to koníček. Mým hlavním koněm je ale zaměstnání ekonoma. Sběratelstvím si čistím hlavu. I když není to jen sbírání.

Co ještě?
Patří k tomu také restaurování. Modely totiž většinou seženete v zoufalém stavu. Já jsem takový kutil, který ty modely renovuje a dává jim znovu zašlý lesk, jejž kdysi měly.

Kolik času denně tomu věnujete?
Nedělám to denně. Je to spíše práce přes zimu. Jinak mám dost práce kolem domu i v zaměstnání. Ale když už se do toho pustím, to jsou pak dlouhé večery. Musíte vymýšlet, jak něco nahradit, kde sehnat potřebný díl, sledovat sběratelské stránky a dívat se, jak model má vypadat. Snažím se modely opravovat tak, aby vypadaly původně. Včetně zachování použitých materiálů a funkčnosti jednotlivých dílů.

Jaká autíčka tedy vaše sbírka zahrnuje?
Mé sbírkové modely nejsou současné, ty už nikde nekoupíte. Jsou od firem Dinky, Corgi a Matchbox. Jsou to modely, vyrobené do roku sedmdesát pět, sedmdesát sedm. A potom také Matchboxy do roku 2000. Nejstarší modely mám z roku 1936, 1938. Převážná většina je pak z padesátých, šedesátých let. Takže dneska jsou to modely, které mají třeba šedesát let. Mnohé jsou unikátní kusy, na které narazíte možná jednou za deset let. A buď zaváháte a nekoupíte jej, nebo po něm skočíte a máte ho doma.

Existuje nějaký vysněný model, který byste chtěl sehnat, ale nedaří se to?
Zrovna nedávno jsem získal model přebudovaného Rolls-Royce Lady Penelope. Ten jsem dlouho sháněl. Nakonec mi jej poslal kamarád i s krabičkou. Prozatím je v původním stavu, odřený, ale kompletní.

Angličáky měl doma v dětství zřejmě každý. Mnohdy se tak možná označovala i autíčka, která vlastně angličákem nebyla. Co by měl mít správný angličák?
Zaprvé by angličák měl být anglický. Tedy model Made in England. Takové se vyráběly zhruba do roku osmdesát dva až čtyři. Podle toho, jaké to byly typové řady. Postupně ale výroba přecházela do Číny. Protože původní firma zkrachovala. Koupila ji firma Tyco. Je zajímavé, že všechny značky jako byly Dinky, Corgi a Matchbox dneska existují pod jedním vlastníkem. Všechny vyrábějí dál a konkurují si, ale všechny spolkl Hot Wheels. A Hot Wheels, to je Mattel. Má celosvětovou působnost, vyrábí v Číně a Hong Kongu, něco dělá také v Thajsku a Macau. Ty modely prostě zaplavily svět. A jsou mezi nimi i některé velice pěkné. Ale já už je nekupuji. Dříve měly modely větší punc techniky. Dnes už mají na sobě hodně plastů, už nejsou tolik realistické, spíše mají charakter hraček.

Vraťme se k vaší sbírce, kterou vystavujete. Které modely které jsou nejstarší či nejvzácnější?
K vzácným modelům, patří slavné anglické královské korunovační kočáry. Ty jsou z roku 1953. První, větší z nich, byl vydávaný dokonce nadvakrát. Původně byl totiž kočár nachystaný i s postavou anglického krále Jiřího. Ten však právě v té době zemřel a kočár s jeho figurkou vyráběn být nemohl. Proto, když byla Alžběta korunovaná britskou královnou, figurku Jiřího uřezali a v kočáru zůstaly částečně patrné jen jeho nohy. Je to kuriozita. V roce 1953 jich vyrobili třiatřicet tisíc kusů. Jedná se tedy o poměrně raritní modely. Později se začal vyrábět model menší, toho už bylo milion kusů. Prodaly se během jediného roku. To byl vlastně počátek firmy Matchbox. Matchbox ale nevymyslel nic nového. V podstatě jen dost drsně okopíroval to, co už od třicátých let v Anglii vyráběla firma Dinky. Její modely mám ve sbírce také a jsou i na výstavě. Vůbec nejstarší z nich v mé sbírce je z roku 1936. Když si to ale člověk uvědomí, všechno jsou to nádherné modely. Vezměme například rok výroby 1965. V té době u nás děcka jezdila s bakelitovými autíčky na setrvačník. Technologicky je nepochopitelné, jak to v Anglii dokázali už v té době vyrobit. Všechny díly funkční. Například i shrnovací střecha, funkční pérování, sklopná sedadla. Dneska, kdyby měl někdo takový model vyrobit, nikdo by nebyl schopen zaplatit složitost takové výroby, přípravu forem a podobně. Dneska všichni vyrábějí pomocí systémů CAD, takže vše je perfektně přesné. Ale staré modely mají svou patinu.

Když ještě na chvíli zůstaneme u zmíněného královského kočáru. Řekl jste, že jde o raritu, že jich bylo jen třiatřicet tisíc kusů. Jak se vám podařilo jej získat?
Mám několik kamarádů sběratelů, z nichž jeden jezdívá na burzy i do Londýna. Ten mi jej přivezl.

Je tajemstvím, kolik stál?
Dnes se jeho cena pohybuje kolem deseti tisíc korun. Mne stál osm tisíc. Mám jej asi sedm let.

Pokoušel jste se někdy vyčíslit hodnotu celé své sbírky?
Víte, to je problematické. Pro někoho to možná nemá žádnou cenu. Já ale o penězích nechci moc mluvit. Mě baví sbírání modelů, jejich restaurování a opravy. A peníze vnímám opravdu jen jako nutné zlo. V době, kdy jsem začínal, to ještě nebylo tak zlé. Dneska už je to hodně o penězích. I když se projevuje takzvaný syndrom vdov. To znamená, že staří sběratelé umírají a vdovy nevědí, co se sbírkami. Tak je dávají překupníkům, kteří je vykupují za poměrně nízké ceny. Trh je proto dnes zaplavený i levnými modely. Některé se dokonce prodávají levněji, než před čtyřmi, pěti lety. Je to takové období, kdy ceny kolísají jako u nemovitostí.

Víte o tom, že by někde u nás byla sbírka modelů podobná té vaší?
Tady na Vsetínsku určitě ne.

Jindřich Kubíček

- narodil se a celý život žije ve Vsetíně
- letos slaví 59 let
- pracuje jako ekonom v Muzeu regionu Valašsko ve Vsetíně
- jeho největší zálibou je sběratelství modelů autíček, kterému se věnuje více než dvacet let
- jeho sbírka čítá více než 2.300 modelů
- sbírá modely převážně od firem Dinky, Corgi či Matchbox
- mezi klenoty jeho sbírky patří mimo jiné model slavného korunovačního kočáru Alžběty II z roku 1953
- od 10. července do 26. října vystavuje Jindřich Kubíček převážnou část své sbírky v zámku Kinských ve Valašském Meziříčí

Související Auta v komnatách. Unikátem je model kočáru Alžběty II. z roku 1953Angličáky všude, kam se podíváš

Autor: Michal Burda

18.7.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

annonce-logo

Nabídky práce

+ Podat inzerát

Zdravotnictví - Zdravotnictví Lékař 43 142 Kč

Lékaři specialisté Kodér/kodérka DRG *. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 43142 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: KODÉR/KODÉRKA DGR *, Požadujeme: ukončené VŠ vzdělání (zdravotnický studijní program), znalost klasifikačního systému DGR, znalost Metodiky kódování diagnóz pro využítí v IR - DGR, znalost Metodiky užití DRG markeru, znalost klasifikace MKN - 10 a seznamu výkonů, praxe ve vykazování zdravotní péče ve zdravotnickém zařízení, znalost systému FONS AKORD, zájem o další vzdělávání v oboru., První kotnakt: telefonicky v době 8:00 - 15:00 hod. na čísle: 571 818 108, 571 818 130, e-mailem na: pavlica@nemocnice-vs.cz, stichova@nemocnice-vs.cz nebo osobně na pracovišti. Pracoviště: Vsetínská nemocnice a.s., Nemocniční, č.p. 955, 755 01 Vsetín 1. Informace: Ing. Pavlica, M.Štíchová, +420 571 818 108,571 818 130.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič skupiny B 74 Kč

Taxikáři osobních a malých dodávkových automobilů Řidiči taxi. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 74 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: ŘIDIČI TAXI - místo výkonu Vsetín, Zaměstnavatel požaduje: ŘP sk.B, věk nad 21 let., Nabízíme 74,-Kč/hod., První kontakt: telefonicky 776160398. Pracoviště: Luděk koutný, Na Výšině, č.p. 775, 755 01 Vsetín 1. Informace: Luděk Koutný, +420 776 160 398.

Řemeslné práce - Řemeslné práce Svářeč 15 000 Kč

Svářeči Svářeči *. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 22000 kč. Volných pracovních míst: 9. Poznámka: SVÁŘEČI *, Zaměstnavatel požaduje: svářečský průkaz, svařování metodou MAG 135, klasické CO v ochranné atmosféře, První kontakt: telefonicky 571 495 937 nebo e-mailem: anna.krenkova@zamet.cz. Pracoviště: Zamet, spol. s r.o., 756 04 Nový Hrozenkov. Informace: Anna Křenková, +420 571 495 937.

Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 80 Kč

Stánkoví prodavači potravin (kromě rychlého občerstvení) Prodavač/ka novin a časopisů - místo je vytvořeno pro OZP. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 80.8 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: PRODAVAČ/KA novin, časopisů a tabákových výrobků, MÍSTO JE VHODNÉ PRO OZP, Nástup možný ihned., První kontakt: telefonicky 775 710 290 nebo 573 335 509, ov. 18.4.. Pracoviště: Rudolf kolařík - prac. zubří, Hamerská, č.p. 1, 756 54 Zubří. Informace: Rudolf Kolařík, +420 573 335 509,775 710 290.


Videosouhrn 21.–22. dubna 2018

Šťastná třináctka pro Kometu a červené trenky pro Zemana: videosouhrn víkendu

Extraligoví házenkáři Zubří (v bílém) v play-off proti Frýdky-Místku

Házenkáři Zubří jsou v semifinále. Za postup dostali guláš a tři piva

Valmez srazily do kolen individuální chyby a dostal čtverku

Velmi líbivé utkání sehráli fotbalisté třetiligového Valmezu na půdě postupového aspiranta z Velkého Meziříčí. Kvalitní soupeř v utkání trestal jejich individuální chyby a byla z toho nakonec příliš vysoká porážka.

V Poličné někdo tráví kočky, v jedné zjistili zakázanou látku

Případem pošlých koček v Poličné u Valašského Meziříčí se začala zabývat policie. Zvířata se ztrácejí už tři roky.

Neukázněný kuřák zapálil střechu rodinného domu v Hrozenkově

V pátek v noci, krátce po dvaadvacáté hodině vyjeli profesionálové ze Vsetína a dobrovolní hasiči z Karolinky, Halenkova, Nového Hrozenkova a Velkých Karlovic k požáru střechy rodinného domu v Novém Hrozenkově, který sousedí s budovou místní pekárny.

Michal Molek: Naši žáci budou připravení a neztratí se v žádném systému

ROZHOVOR/ Ředitel Michal Molek v rozhovoru o alternativním vzdělávání, rostoucím zájmu i úloze dnešních škol

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT