VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kubíček: Mám tolerantní ženu. Jen díky ní si mohu dovolit luxus sbírat autíčka

Valašské Meziříčí, Vsetín /ROZHOVOR/ – Jindřich Kubíček je ve svém živlu. Ve výstavních prostorách prvního patra zámku Kinských ve Valašském Meziříčí pečlivě urovnává stovky drobných modelů autíček na skleněných policích pro připravovanou výstavu.

18.7.2014
SDÍLEJ:

Výstava „Autíčka z krabičky“ v muzeu ve Valašském Meziříčí.Foto: DENÍK/Jan Karásek

„Musí to být, jako když střelí," říká mi, když přicházím na smluvený rozhovor. Je na něm vidět únava, když si protahuje bolavá záda. Zapálený pohled očí ale prozrazuje, že se právě věnuje tomu, co má nejraději. „Na chvilku si ale přece jen musím sednout, klidně se zatím ptejte," vyzývá mne.

Na první pohled je vidět, že nachystat takovou výstavu je nesmírně náročné. Kolik vám už zabralo času?
Musel jsem si na to vzít dovolenou. Jsem tady už šestý den. Prakticky od rána do večera. Je to příšerné. Než vše roztřídíte, naaranžujete a dáte tématicky k sobě. Nejprve jsme vůbec neměli představu, jak to dát všechno dohromady. Nakonec jsme tedy udělali jakési tématické celky.

Kolik modelů celkem jste do Valašského Meziříčí přivezl?
Bude jich tady asi dva tisíce tři sta. Některé jsem už ani nebral, některé ještě musíme dát pryč. Aby měly modely trochu prostor, ať to nepřehustíme. Už tak jsou na sobě dost naňahňané.

Takže tady nebude úplně celá vaše sbírka?
No, už mi jich doma moc nezbývá. Tady na zámku jsem dostal větší prostor. Když jsem vloni vystavoval na Vsetíně, místa bylo méně. Vystavil jsem tedy jen 1275 modelů. Počítal jsem to. Takže tady je nyní zhruba dvojnásobek.

Říkal jste, že doma už vám mnoho kusů nezbývá, kde vlastně tak velkou sbírku doma uchováváte?
Mám hlavně tolerantní ženu. Takže jen díky ní si mohu dovolit ten luxus, že to doma mám. V obýváku i v ložnici na ně máme police. Všude mám autíčka.

Jak dlouho se sbírání modelů autíček věnujete?
Nějaké modely jsem měl už jako malý kluk.

Ty jsou tady také k vidění?
Jsou. Je tady vystavený například Chevrolet v provedení Taxi, který jsem jako malý kluk měl v lázních. To si pamatuji.

Zpátky k původní otázce, jak dlouho se sbírání modelů věnujete?
Jak jsem řekl, některé modely mi zbyly z dětství. Pak, když jsem se oženil, šly do krabice a hrály si s nimi děti. Nepovažoval jsem to za nějaké významné množství autíček. Motorismus mne ale zajímal celý život a po tatínkovi jsem byl i technický typ. Takže auta mne vždycky přitahovala. Až v roce 1991 nebo 1992 mě vzal kamarád ze Vsetína, také sběratel, na burzu do Ostravy. A tam jsem najednou zjistil, že modely, o kterých už jsem si myslel, že jsou ztracené, se najednou dají sehnat, koupit či vyměnit. Našel jsem tam zapálené sběratele, kteří mají na stole vyložené své přebytky. Modely z šedesátých let, které už nikde k mání nebyly. Začal jsem tedy jezdit na burzy a po roce 2000 jsem začal i obchodovat na internetu. Autíčka sbírám zhruba jedenadvacet, dvaadvacet let. Je to koníček. Mým hlavním koněm je ale zaměstnání ekonoma. Sběratelstvím si čistím hlavu. I když není to jen sbírání.

Co ještě?
Patří k tomu také restaurování. Modely totiž většinou seženete v zoufalém stavu. Já jsem takový kutil, který ty modely renovuje a dává jim znovu zašlý lesk, jejž kdysi měly.

Kolik času denně tomu věnujete?
Nedělám to denně. Je to spíše práce přes zimu. Jinak mám dost práce kolem domu i v zaměstnání. Ale když už se do toho pustím, to jsou pak dlouhé večery. Musíte vymýšlet, jak něco nahradit, kde sehnat potřebný díl, sledovat sběratelské stránky a dívat se, jak model má vypadat. Snažím se modely opravovat tak, aby vypadaly původně. Včetně zachování použitých materiálů a funkčnosti jednotlivých dílů.

Jaká autíčka tedy vaše sbírka zahrnuje?
Mé sbírkové modely nejsou současné, ty už nikde nekoupíte. Jsou od firem Dinky, Corgi a Matchbox. Jsou to modely, vyrobené do roku sedmdesát pět, sedmdesát sedm. A potom také Matchboxy do roku 2000. Nejstarší modely mám z roku 1936, 1938. Převážná většina je pak z padesátých, šedesátých let. Takže dneska jsou to modely, které mají třeba šedesát let. Mnohé jsou unikátní kusy, na které narazíte možná jednou za deset let. A buď zaváháte a nekoupíte jej, nebo po něm skočíte a máte ho doma.

Existuje nějaký vysněný model, který byste chtěl sehnat, ale nedaří se to?
Zrovna nedávno jsem získal model přebudovaného Rolls-Royce Lady Penelope. Ten jsem dlouho sháněl. Nakonec mi jej poslal kamarád i s krabičkou. Prozatím je v původním stavu, odřený, ale kompletní.

Angličáky měl doma v dětství zřejmě každý. Mnohdy se tak možná označovala i autíčka, která vlastně angličákem nebyla. Co by měl mít správný angličák?
Zaprvé by angličák měl být anglický. Tedy model Made in England. Takové se vyráběly zhruba do roku osmdesát dva až čtyři. Podle toho, jaké to byly typové řady. Postupně ale výroba přecházela do Číny. Protože původní firma zkrachovala. Koupila ji firma Tyco. Je zajímavé, že všechny značky jako byly Dinky, Corgi a Matchbox dneska existují pod jedním vlastníkem. Všechny vyrábějí dál a konkurují si, ale všechny spolkl Hot Wheels. A Hot Wheels, to je Mattel. Má celosvětovou působnost, vyrábí v Číně a Hong Kongu, něco dělá také v Thajsku a Macau. Ty modely prostě zaplavily svět. A jsou mezi nimi i některé velice pěkné. Ale já už je nekupuji. Dříve měly modely větší punc techniky. Dnes už mají na sobě hodně plastů, už nejsou tolik realistické, spíše mají charakter hraček.

Vraťme se k vaší sbírce, kterou vystavujete. Které modely které jsou nejstarší či nejvzácnější?
K vzácným modelům, patří slavné anglické královské korunovační kočáry. Ty jsou z roku 1953. První, větší z nich, byl vydávaný dokonce nadvakrát. Původně byl totiž kočár nachystaný i s postavou anglického krále Jiřího. Ten však právě v té době zemřel a kočár s jeho figurkou vyráběn být nemohl. Proto, když byla Alžběta korunovaná britskou královnou, figurku Jiřího uřezali a v kočáru zůstaly částečně patrné jen jeho nohy. Je to kuriozita. V roce 1953 jich vyrobili třiatřicet tisíc kusů. Jedná se tedy o poměrně raritní modely. Později se začal vyrábět model menší, toho už bylo milion kusů. Prodaly se během jediného roku. To byl vlastně počátek firmy Matchbox. Matchbox ale nevymyslel nic nového. V podstatě jen dost drsně okopíroval to, co už od třicátých let v Anglii vyráběla firma Dinky. Její modely mám ve sbírce také a jsou i na výstavě. Vůbec nejstarší z nich v mé sbírce je z roku 1936. Když si to ale člověk uvědomí, všechno jsou to nádherné modely. Vezměme například rok výroby 1965. V té době u nás děcka jezdila s bakelitovými autíčky na setrvačník. Technologicky je nepochopitelné, jak to v Anglii dokázali už v té době vyrobit. Všechny díly funkční. Například i shrnovací střecha, funkční pérování, sklopná sedadla. Dneska, kdyby měl někdo takový model vyrobit, nikdo by nebyl schopen zaplatit složitost takové výroby, přípravu forem a podobně. Dneska všichni vyrábějí pomocí systémů CAD, takže vše je perfektně přesné. Ale staré modely mají svou patinu.

Když ještě na chvíli zůstaneme u zmíněného královského kočáru. Řekl jste, že jde o raritu, že jich bylo jen třiatřicet tisíc kusů. Jak se vám podařilo jej získat?
Mám několik kamarádů sběratelů, z nichž jeden jezdívá na burzy i do Londýna. Ten mi jej přivezl.

Je tajemstvím, kolik stál?
Dnes se jeho cena pohybuje kolem deseti tisíc korun. Mne stál osm tisíc. Mám jej asi sedm let.

Pokoušel jste se někdy vyčíslit hodnotu celé své sbírky?
Víte, to je problematické. Pro někoho to možná nemá žádnou cenu. Já ale o penězích nechci moc mluvit. Mě baví sbírání modelů, jejich restaurování a opravy. A peníze vnímám opravdu jen jako nutné zlo. V době, kdy jsem začínal, to ještě nebylo tak zlé. Dneska už je to hodně o penězích. I když se projevuje takzvaný syndrom vdov. To znamená, že staří sběratelé umírají a vdovy nevědí, co se sbírkami. Tak je dávají překupníkům, kteří je vykupují za poměrně nízké ceny. Trh je proto dnes zaplavený i levnými modely. Některé se dokonce prodávají levněji, než před čtyřmi, pěti lety. Je to takové období, kdy ceny kolísají jako u nemovitostí.

Víte o tom, že by někde u nás byla sbírka modelů podobná té vaší?
Tady na Vsetínsku určitě ne.

Jindřich Kubíček

- narodil se a celý život žije ve Vsetíně
- letos slaví 59 let
- pracuje jako ekonom v Muzeu regionu Valašsko ve Vsetíně
- jeho největší zálibou je sběratelství modelů autíček, kterému se věnuje více než dvacet let
- jeho sbírka čítá více než 2.300 modelů
- sbírá modely převážně od firem Dinky, Corgi či Matchbox
- mezi klenoty jeho sbírky patří mimo jiné model slavného korunovačního kočáru Alžběty II z roku 1953
- od 10. července do 26. října vystavuje Jindřich Kubíček převážnou část své sbírky v zámku Kinských ve Valašském Meziříčí

Související Auta v komnatách. Unikátem je model kočáru Alžběty II. z roku 1953Angličáky všude, kam se podíváš

Autor: Michal Burda

18.7.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Kvalitáři a testovači výrobků 22 000 Kč

Kvalitáři a testovači výrobků, laboranti (kromě potravin a nápojů) Kontrolor/ka I.. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 22000 kč, mzda max. 27000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Měj pestrou náplň práce:, S chutí to natřeš každé nedokonalosti? Máme pro tebe flek!, Budeš provádět přípravu produktů, kontrolovat jejich kvalitu, balit je a kontrolovat počet kusů - vše dle pokynů nadřízeného, plánu kontrol a dokumentovaných postupů. Postaráš se o leštění nelakovaných dílů, v případě lakovaných povrchů to zas pořádně natřeš opravitelným vadám. Zazářit můžeš také při navádění a odvádění kusů do výroby, při práci s rozpisem k odvádění práce a jeho kontrole či při vypisování výkazů práce směny. Během zaškolování nových zaměstnanců zase bude tvým úkolem jim barvitě vylíčit všechny důležité instrukce., , Čím se musíš blýsknout?, Výučním listem (obor nerozhoduje), Zkušeností z oblasti výstupní kontroly ve výrobní společnosti, Chutí do práce, , Získej benefity jako malované, 2× ročně poukázky Ticket Benefit v hodnotě 4000 Kč jako odměna za podíl na zeleném hospodářském výsledku, Stravenky v hodnotě 70 Kč/směna na pestrá jídla, Ticket Čistý v hodnotě 1000 Kč, který pomůže udržet tvůj pracovní oděv zářivě čistý, Vybroušený 50% příplatek za přesčas, Blyštivý příplatek za práci předáka (10–20 Kč/hodina), Slevy do salonu Donny Michl, abys mohl/a zazářit. Pracoviště: Hajdik a.s., 756 23 Jablůnka nad Bečvou. Informace: Pavlína Pobořilová, +420 733 478 509.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 22 000 Kč

Skladníci, obsluha manipulačních vozíků Obsluha vysokozdvižného vozíku. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 22000 kč, mzda max. 24000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Nástup možný ihned., Požadavek: oprávnění k VZV., Náplň práce: navážení řeziva a odvoz hotových výrobků, navážení sušiček na dřevo, atd., a jiné práce a činnosti související., První kontakt: telefonicky, p. Štůsek na: 731 104 438 , po dohodě osobně na adrese zaměstnavatele, ov. 18.7.. Pracoviště: Štůsek - dvb s.r.o., 756 27 Valašská Bystřice. Informace: Zdeněk Štůsek, +420 731 104 438.

Výroba - Výroba Zámečníci strojů 18 000 Kč

Zámečníci strojů Zámečníci. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: ZÁMEČNÍCI, Nástup možný ihned nebo dohodou., Požadujeme: praxi v oboru minimálně 3 roky, svářečský a paličský průkaz, První kontakt: telefonicky 602 787 383 nebo e-mailem: e-mail: polastikova@partr.cz, ov. 18.7.. Pracoviště: Partr spol. s r.o. 05, Hranická, č.p. 283, 757 01 Valašské Meziříčí 1. Informace: Robert Trnovec, +420 602 787 383.

Gastronomie - Gastronomie Kuchař/pizzař 140 Kč

Kuchaři (kromě šéfkuchařů) Kuchař/ka. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 140 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: KUCHAŘ/KA, Nástup možný ihned., Směnnost: dlouhý a krátký týden., Nabízíme: prémie ke mzdě., První kontakt: telefonicky od 10-20 hod. 608 883 615, e-mail: snoza@seznam.cz. Pracoviště: Snoza s.r.o. 01, Poláškova, č.p. 81, 757 01 Valašské Meziříčí 1. Informace: Pavel Řehák, +420 608 883 615.


Videosouhrn 20. července 2018

Nepoučitelný pražský taxikář a suverénní sedmiletá heligonkářka: videa dne

Hrozenkobraní v Novém Hrozenkově

Hrozenkobraní nabídne tradiční recepty i veganskou kuchyni

Při svatbě nám pršelo štěstí, říká výherkyně prstenu s brilianty Radka Vaculková

Manželům Radce a Františkovi Vaculkovým z Dolního Němčí přálo štěstí a zvítězili v soutěži Svatební pár Deníku 2018. Proto si v redakci Slováckého deníku převzali v těchto dnech z rukou autora ceny Zbyňka Zimčíka, majitele uherskohradišťského studia Filip – prsten s brilianty.

Turisté si připomněli 90 let od otevření chaty

Devadesát let a necelý měsíc po otevření turistické chaty Vsacký Cáb se u ní výletníci ve čtvrtek v hojném počtu sešli, aby si připomněli tento významný milník v životech několika generací turistů. Vydali se pešky ze všech koutů a v cíli je vítala Cimbálová muzika Polajka.

Prší, ale lesy jsou prázdné. Hřiby mají přestávku

Aktuální déšť a teplé počasí láká houbaře vyrazit do lesů. Žádné velkolepé úlovky ale očekávat nelze. V červenci si podle odborníků dává příroda s hřiby přestávku.

Extrémní obscénnosti v Trutnově a postsovětský násilník v Brně: videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve čtvrtek 19. července 2018.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT