Už žádné „nečekané“ ranní bolesti dětí v břiše před odchodem do školy, žádný stres, ani utrápené pohledy provázené slovy: „Mami, mě se dnes do školy nechce, protože máme matematiku.“ Fikce? Nemožné? Opak je pravdou. Pro rodiče šesti stovek dětí radostná realita.

Varující čísla, která ukázala, že matematika patří se stoupajícím věkem dětí k nejméně oblíbeným předmětům, přiměla společnost Scio k jednoduchému, ale velmi účinnému oživení tolik nepříjemného předmětu založeného na číslech. Princip je jednoduchý. „Do hodiny matematiky přijde místo učitele některý z rodičů,“ vysvětluje regionální koordinátorka společnosti Scio Veronika Pelikánová.

Smyslem podle ní ale není, aby rodič pouze zastoupil roli přísného kantora. Naopak, má vnést do stereotypu nuceného biflování „čerstý vzduch“.

„Rodič na začátku krátce představí sebe a svou profesi a následně zadá žákům matematické úlohy, které musí ve svém zaměstnání běžně řešit,“ dodává Pelikánová. Žáci základních škol tak mají více zjistit o konkrétním použití matematiky v reálném životě a také pochopit, jaké následky by měl chybný výpočet.

Jedním z třinácti rodičů, který se běžně ne příliš populární role dobrovolně a zdarma ujal, je Jiří Křenovský. Sám pracuje v energetickém průmyslu. Dětem do hodiny matematiky přinesl příklady z praxe. „Mám dceru v sedmé třídě, kdybych ji nečekaně v noci vzbudil, tak jsem přesvědčený, že mi z hlavy vysype desítky nazpaměť naučených vzorečků a příkladů, ale logicky by uvažovat nedokázala,“ povdechl si. Ve své vyučovací hodině proto s dětmi počítali, kolik v domácnosti utratí například za elektřinu.

„Názorně jsme si ukazovali, kolik je bude stát, když bude rodina používat třeba jen sporák. Jak se pak cena zvýší v procentech, když přidají další spotřebiče a podobně,“ uvedl Křenovský s tím, že žáci základní školy Emila Zátopka ve Zlíně, jichž se na dvě vyučovací hodiny ujal, byli změnou a jinak podanou látkou nadšení.

Jeho slova potvrzují i samotní žáci. Třídy třináctiletého Jana Vorla ze Zlína se ujala jeho maminka Růžena. Ta do hodiny matematiky přišla se svými zkušenostmi z praxe v regionálním rádiu. „Honzíka jsem se ptala, jestli mu nebude vadit, když se zapojím. Byl nadšený. S jeho spolužáky jsme si ukazovali například takzvané koláče poslechovosti,“ uvedla Vorlová. Děti se podle ní hodně vyptávají a narozdíl od standardních hodin aktivně zapojují do diskuse, což je ve finále vtahuje do reálného života. A v neposlední řadě oživuje jejich představivost. „Moc se mi to líbí i spolužákům, dokonce se mamky ptají, kdy tady bude zase příště,“ uvedl k výuce své matky Honzík.

Jako vůbec první ve Zlínském kraji se do projektu Dny rodičů v matematice na počátku ledna zapojila základní škola U Pálenice v Kunovicích. „Naše očekávání byla beze zbytku splněna. Hodina, jíž se brilatně ujal jeden z rodičů Karel Hůta, sklidila mezi osmáky obrovský ohlas a spokojenost,“ pochvaluje si ředitel školy Marek Tvrdoň. Dokázal to podle něj i dotazník, který hned po skončení hodiny žáci vyplňovali.

A co na to matematická matadorka, která předmět ve Zlíně na Základní škole Kvítková vyučuje už léta, Věra Křečková? „Když nevím jak na to, musím použít selský rozum,“ podotkla s úsměvem a spokojeně tak poukázala na smysl celého projektu.

Do něj se doposud v celém Zlínském kraji zapojilo šest stovek dětí a třináct rodičů na deseti školách. Děti tak už na Vsetínsku, Kroměřížsku, Valašsku i Zlínsku chodí vyučovat „neoblíbený předmět“ místo kantorů například trenér plavání, lékárnice, mořeplavec, bankovní poradkyně či majitel podlahářské firmy. „To jen dokládá, že zapojit se může skutečně každý,“ dodává koordinátorka projektu ze společnosti Scio Veronika Pelikánová.

Podle ní by se do novinky ve výuce počtů měl do konce října v celém Zlínském kraji zapojit až čtyři desítky rodičů na třiceti školách.

Ministerstvo školství, které v rámci celé republiky projekt zaštiťuje, připravuje podobné projekty, které již začaly nebo brzy začnou, i v dalších předmětech. „Jedná se například o fyziku, biologii či chemii,“ upřesnil Daniel Sobotka z odboru IPN podpory technických a přírodovědných oborů na ministerstvu školství. To letos na Dny rodičů v matematice a další souběžné projekty uvolnilo 70 milionů korun.