Podle mluvčího krajské správy silnic Vojtěcha Cekoty je na Valašsku v havarijním stavu 58 kilometrů cest II. a III. třídy. V nevyhovujícím stavu je pak 165 kilometrů vozovek.

Šoféři si stěžují na špatný stav cesty mezi Leskovcem a Valašskou Polankou. Poničená je také silnice v Huslenkách. Také v Ústí před odbočkou na Velké Karlovice mají šoféři problém se vyhnout výmolům. Tragicky vypadají vozovky také v Hovězí. A samozřejmě ve Velkých Karlovicích. „Tam je děr opravdu hodně, ale za to může stáří silnice,“ vysvětlil ředitel Správy a údržby silnic Valašska Jaromír Kořistka.

Silničáři se už pustili do oprav. Část silnic opraví klasickou studenou směsí. Na některé vozovky ale použijí speciální stroj Silkot, který si pronajali od soukromé společnosti z Otrokovic. Stroj je výrobcem označován za převratný český vynález. Pracuje totiž s technologií, díky které by oprava měla vydržet až dvakrát déle než po zalátání tradiční směsí. „Nasadili jsme ho zatím na cestu ve Velkých Karlovicích. Tam jsou díry velké a autem se dají jen špatně objet,“ vysvětlil náměstek krajské správy silnic Radek Berecka.

Nový stroj má podle něj řadu výhod. Nejen, že silnice vydrží dva roky, ale dá se s ním pracovat i v silných mrazech. A navíc nejsou opravy dražší. Silkot totiž používá ojedinělou technologii tepelného zpracování odpadu, vznikajícího při broušení asfaltových vozovek, který obce vyvážejí na skládky.

„Uvidíme, jak se novinka osvědčí v praxi. Pak ho budeme případně využívat častěji,“ řekl Berecka.

Silkot zatím silničáři využili při opravách zlínských cest. Po Valašsku přijde na řadu Kroměřížsko. Poté silničáři uvidí, jestli se vyplatí si stroj pronajímat nebo koupit.