VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jasná kometa C/2012 S1 (ISON)

Vsetín - Do centrálních oblastí Sluneční soustavy konečně přiletěla kometa ISON, na což s napětím čekali astronomové z celého světa. Podle optimistických předpovědí by se za několik dní mohla stát jednou z nejjasnějších vlasatic viditelných ze severní polokoule Země v tomto století.

2.12.2013 1
SDÍLEJ:

Kometa.Foto: D. Peach

Kometu objevili 21. září 2012 dva astronomové – Vitali Nevski z Běloruska a Artyom Novichonok z Ruska. Do té doby neznámé těleso se jim zachytilo na CCD snímcích, které pořídili pomocí 0,4 m teleskopu sítě International Scientific Optical Network (ISON) nacházejícího se na nedaleko ruského města Kislovodsk.

Ve čtvrtek 28. listopadu kometa proletěla tzv. přísluním ve vzdálenosti 0,012 AU (astronomická jednotka) od Slunce. Od „povrchu" naší mateřské hvězdy ji tak dělilo jen 1 165 000 kilometrů! Poté se začala od Slunce vzdalovat. Zároveň se však postupně přibližuje k Zemi, kterou ale 26. prosince mine v poměrně uctivé vzdálenosti 64 milionů km (0,43 AU).

A jak tedy bude ISONka jasná a kdy ji uvidíme? V polovině listopadu již byla viditelná na ranní obloze bez dalekohledu pouhým okem a nadále zjasňovala. Čekalo ji však to nejdůležitější! Tolik očekávaný a téměř „sebevražedný" průlet kolem Slunce, který se ale odehrál v době psaní tohoto článku. Když se při něm rozpadla, tak jako řada jiných komet v minulosti, žádné velké vesmírné představení neuvidíme a její zbytky budou pozorovatelné jen ve větších teleskopech.

Pokud však kometa průlet přísluním přežila, spatříme ji nejdříve kolem 7. prosince za ranního svítání jako těleso s jasností 3 mag a tudíž viditelné i bez dalekohledu. V následujících dnech bude postupně slábnout. Od 20. prosince ji navíc budeme moci sledovat nejen ráno, ale také za večerního soumraku.

Podívejme se i na velmi optimistický scénář, který je sice méně pravděpodobný, ne však nemožný. Kometa totiž může po průletu přísluním zcela nečekaně zjasnit. Například díky uvolnění materiálu z nějaké aktivní oblasti na jejím povrchu. Potom bychom na obloze mohli sledovat krásnou vlasatici i s dlouhým ohonem.

Na obloze je v těchto dnech viditelná ještě jedna jasná kometa, a to C/2013 R1 (Lovejoy). Má jasnost okolo 5 magnitud, a je tak na hranici viditelnosti pouhým okem. Kometu lze nyní pozorovat ve druhé polovině noci.

Autor: Pavel Svozil, Hvězdárna Vsetín

Autor: Redakce

2.12.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Hokejisté Vsetína. Ilustrační foto.

Vsetín těžil ze střeleckého koncertu Březiny proti favorizovanému Kladnu

Ilustrační foto

Co říkáte na výsledky voleb? Hlasujte

Po patnácti letech končí v Poslanecké sněmovně Antonín Seďa

ANKETA / Propast České strany sociální demokracie (ČSSD), která v letošních volbách do poslanecké sněmovny získala pouze něco málo přes sedm procent hlasů, odneslo několik stálic české politické reprezentace. Jednou z nich byl od roku 2002 také sedmapadesátiletý Antonín Seďa.

ODS zapíjela poslanecký mandát Stanislava Blahy šampaňským

VIDEO / FOTOGALERIE / Nejprve vládla poklidná atmosféra v přítmí projektoru, který na zeď uherskohradišťské komunitní kavárny Cafe 21 vysílal první čísla volebních výsledků.

AKTUALIZOVÁNO

Na Valašsku zvítězilo ANO, druhá SPD a třetí KDU-ČSL

ANKETA / VIDEA / FOTOGALERIE/ PŘÍMÝ VSTUP DO VOLEBNÍCH VÝSLEDKŮ / Ve Zlínském kraji už je sečteno. Voliči našeho regionu si vybrali do čela hnutí ANO 2011, které získalo v kraji 28,76 % hlasů. Druhá skončila SPD Tomio Okamury (12,90 %), následovaná KDU-ČSL(11,41 %).

Zubřané v referendu podpořili stavbu areálu s bazény o jeden jediný hlas

FOTOGALERIE / Stavba dlouho diskutovaného multifunkčního areálu v Zubří má zelenou. Obyvatelé města o tom rozhodli v místním referendu, které se konalo současně s parlamentními volbami. Varianta pro výstavbu zvítězila o jeden jediný hlas. Výsledek je závazný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.