Moři zůstal věrný i poté, co z námořní plavby odešel. V marině poblíž chorvatského Zadaru kotví katamaran s názvem Hopla, na němž s kolegou pořádají pro turisty poznávací plavby.

Čtyřicetiletý jachtař měl včera sedmáky ze Základní školy Šafaříkova přesvědčit, že ani zkušený mořský vlk se uprostřed neobejde bez znalostí matematiky, mnoha školáky tolik proklínané. „Není to nijak složitá matematika. Pokud zůstanete na Jadranu, nemusíte počítat přílivy a odlivy ani používat astronavigaci. Pak vystačíte s klasickými plus, minus, krát a děleno,“ tvrdí mořeplavec.

K tomu je třeba oprášit základní znalosti z geometrie, fyziky a zeměpisu, a našinec se na moři neztratí. „Je to celkem jednoduché počítání, ale nesmíte se splést,“ upozorňuje jachtař, jehož matematika ve škole příliš nebavila. „Provází nás ale celým životem. Čím dříve si na to zvyknete, tím lépe pro vás,“ doporučil Orság.

Do hodiny matematiky jej přivedl projekt Rodiče do škol. Jeho cílem je přiblížit žákům využití nabytých vědomostí v praktickém životě a rodičům umožnit, aby si alespoň na chvíli vyzkoušeli roli kantora.

„Jachtař už přednášel v několika ročnících. Žáky svým výkladem nadchnul. Chtějí, abychom takové hodiny opakovali, ale s podmínkou, že sem nepřijdou jejich rodiče,“ směje se ředitel školy Milan Hendrych, který plánuje, že do některé z příštích hodin pozve projektanta vodních staveb.