Zručný valašský řemeslník jej vyrábí pro jihočeské město České Velenice, z kterých kdysi vůz jezdil do sousedního Gmündu v Rakousku. Uvezl řidiče, osm cestujících i náklad poštovních balíků. „Je úžasné, když může člověk něco takového vyrobit," říká o prestižní zakázce, na jejíž přípravě už pracuje téměř rok, Augustin Krystyník.

Prakticky připravená už má dvanáct centimetrů široká dřevěná loukoťová kola pro trolejbus. Každé z nich osazené elektromotorem. „Jedno kolo včetně motoru váží asi devadesát kilogramů," upozornil Augustin Krystyník.

Připomněl, že elektromotory původně poháněla elektřina, jíž vůz získával pomocí troleje. „V našem případě už budou troleje pouze dekorační, v podvozku vozu budou osazené baterie, které jej budou pohánět," vysvětlil hrozenkovský kolář.

V nejbližších dnech se Augustin Krystyník pustí do stavby celodřevěné karoserie historického trolejbusu z patnáct let starého jilmového dřeva. Vycházet bude z překreslených původních plánů vozu, které se dochovaly v Muzeu Mercedes ve Stuttgartu a Technickém muzeu ve Vídni. Žádná jiná replika trolejbusu totiž neexistuje.

Hotovou karoserii poté spojí s ocelovým podvozkem osazeným loukoťovými koly. Výsledkem bude pět metrů dvacet dlouhý, tři metry vysoký a asi dva metry široký vůz. „Z mé dílny vyjde trolejbus kompletní včetně nátěrů a zasklení," řekl Augustin Krystyník, který chce být s prací hotový do konce letošního roku.

První propagační jízdu repliky historického trolejbusu TGM 1907 si užijí lidé v Novém Hrozenkově, další se má podle dohody s vedením radnice uskutečnit ve Vsetíně. Poté už replika poputuje do Českých Velenic. „V červnu příští roku to bude sto let, co vůz přestal jezdit z Velenic do Gmündu. Muzeum České Velenice chce na výročí ukončení provozu jeho provoz obnovit. Bude vozit lidi a zároveň propagovat město i vůz samotný," vysvětlil Augustin Krystyník.

Zdůraznil, že není zdaleka jediný, kdo se na obnově historického unikátu podílí. Některé díly pro řízení vznikly například ve firmě Zamet v Halenkově, část práce odvedl také hrozenkovský frézař František Stodůlka. Trolejové konzole jsou z Českých Budějovic, izolátory z Benešova, nosná konstrukce z Českých Velenic a speciální elektromotory až z Číny. Postavení repliky trolejbusu celkem přijde zhruba na milionu korun.

Historický trolejbus v roce 1907 pořídilo město Gmünd. Spojoval tehdy historické centrum Gmünd-Stadtplatz s asi tři kilometry vzdáleným nádražím Gmünd-Bahnhof – dnešním nádražím v Českých Velenicích. Přepravoval lidi i náklad od poštovního úřadu na gmündském náměstí až ke starému nádraží. Ve své době se jednalo o ojedinělý a prakticky nejstarší trolejbusový provoz ve střední Evropě.

Trolejbusy jezdily patnáctkrát denně za obyčejné jízdné 20 haléřů rychlostí 15 kilometrů v hodině. Po devítiletém provozu byla v roce 1916 doprava zastavena pro nedostatek financí.