Už téměř dvacet roků proto místní usilují o protihluková opatření. Nikdo jejich problém však zatím nedokázal vyřešit.

Pavel Dobeš bydlí v rodinném domku v ulici Na Dolansku od roku 1961. Poblíž jeho domu postupně vznikala současná silniční síť, včetně cesty na Zlín či do sídliště v Rokytnici.

Na zahradě mu vyrostl také nadjezd obchvatu ve směru z Ústí u Vsetína na Valašské Meziříčí, který zahájil provoz v roce 1991.

První stížnost poslal na radnici už po čtyřech letech. „Přišli tady hygienici, kteří hluk změřili. Zjistili, že přesahuje povolené hodnoty a doporučili zde postavit protihlukové bariéry," vysvětluje Dobeš.

Zvuky aut původně na nadjezdu pohlcoval gumový nájezd. Postupně ho však auta rozjezdila. „Pracovníci silnic a dálnic místo něj dali kovové traverzy. Teď, kdykoliv přes ně někdo přejede, ozve se rána. V noci to zní, jakoby nám za domem stříleli z děla," postěžoval si Dobeš.

Od té doby se marně snaží radní přesvědčit, aby situaci vyřešili. Několikrát ještě na místo přišli hygienici, kteří podle tehdejších tiskových zpráv naměřili jen mírné překročení hygienického limitu hluku v nočních hodinách. „Jenže měření zprůměrovali. Vypadly z nich tak právě ty nárazové zvuky. Měli by si sami vyzkoušet u nás posedět alespoň půl hodiny," rozčiluje se Pavel Dobeš.

Hluk vadí také dalším místním. „Teď v letním horku si na noc nemůžeme ani otevřít okna. Navíc nám kvůli hluku praskají domovní zdi," doplňuje sousedův výklad Rudolf Štěrba.

Žádost o pomoc radním naposledy přednesli na červencovém zasedání zastupitelstva. Místostarosta Petr Kořenek uvedl, že situaci se na radnici snaží dlouhodobě vyřešit. „Silnice ale není majetkem města, nemůžeme sami nic podniknout. Jednáme proto s Ředitelstvím silnic a dálnic, například o umístění protihlukové stěny," dodal Kořenek.

Obyvatelům postižených domů přislíbil, že je o výsledcích jednání bude dále informovat.

Už před čtyřmi lety jedno opatření zástupci Ředitelství silnic a dálnic provedli. Obyvatel ulice Na Dolansku se však netýkalo. „Po vlastním měření jsme zjistili, že povolená hladina hluku byla opravdu překročená. Lidem jsme vyměnili okna za plastová," informoval tehdy ředitel Zlínské správy Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek.

Vyjádření Ředitelství silnic a dálnic o současné situaci přineseme v některém z dalších vydání Valašského deníku.