Není to na žádné rozjezdy. Motor prvozásahové cisterny Man pod námi jen pobublává. Zkušený řidič Petr Zeman kroutí volantem a krotí jednadvacetitunový kolos. Auto ho poslouchá jak hodinky, šofér se usmívá, ale oči má na šťopkách a je plně soustředěný.

Asi třistametrový úsek ulice Kulturní v sídlišti Láz ukrajujeme decimetr po decimetru. „Je to v pohodě, bývá i hůř,“ konstatuje s klidem Petr Zeman a jeho hlava připomíná kyvadlo. Neustále se otáčí zleva doprava a ruce citlivě otáčí volantem, aby náklaďák nepřibral jedno z desítek zaparkovaných aut na každé straně ulice.

Kolegové ze zásahovky sedí „ve druhé lajně“ a občas zezadu zazní dobře míněná rada. „Bacha, tady máš zrcátko. Pozor, ten vpravo ti moc trčí. Tady si trochu víc najeď, jinak to nestočíš a tu audinu nabereš,“ nesou se kabinou krátké postřehy.

Jako bývalý řidič z povolání jsem cosi nakroutil v dodávce a vím, co je to jezdit na zrcátka. Toto byl ale zážitek hodný obdivu.

Díky umění řidiče jsme nikoho nenabrali, ale občas bych předal volant tohoto hasiči odpustí hebla někomu z těch „řidičů“, kteří nepřemýšlí a odstaví auto bez rozmyslu kdekoli.

Karlovská padesátka 2019. Vítězem se stal po strhujícím finiši Stanislav Řezáč (vlevo). Uprostřed je 4. Pavel Ondrášek, vparvo Jiří Ročárek, který dojel třetí.
Karlovská padesátka po dvou letech zase bavila

I tak dopadl středeční test průjezdnosti, který členové hasičského sboru města Rožnov absolvovali společně s městskou policií, poměrně dobře. „Výsledek nebyl úplně špatný. Ve srovnání s testem v roce 2014 projelo hasičské auto prakticky všude. Ale na mnoha místech to bylo doslova o milimetry. Pomalým průjezdem by hasiči zdrželi samotný příjezd pomoci na místo,“ upozornil ředitel Městské policie Rožnov pod Radhoštěm Aleš Pilař.

Největší problém je často v křižovatkách nebo zatáčkách. „V těchto místech by řidiči vůbec neměli stát. Velmi nebezpečné je stání těsně u přechodu. Pokud vám zpoza takto zaparkovaného auta vyběhne dítě, přes kapotu ho neuvidíte a zaregistrujete ho, až už může být pozdě,“ varoval ředitel strážníků.

NEBEZPEČNÁ JSOU AUTA STOJÍCÍ V KŘIŽOVATCE

K ověření průjezdnosti především na sídlištích ve večerních hodinách vybrali testující cíleně místa a ulice, které jsou nejvíce zatíženy parkováním aut. Ukázat měly průjezdnost pro vozidla Integrovaného záchranného systému, v tomto případě především hasiče, ale také pro obslužná auta, například náklaďáky pro svoz odpadu.

Hasiči se při výjezdech setkávají s komplikacemi se špatně parkujícími auty často. Podle ředitele hasičského sboru města Karla Janouška je tento problém vleklý. Jedním z důvodů je i množství aut, kdy rodiny mívají běžně až tři auta. A sídliště se nafouknout nedá.

Šestý ročník plesu Společně ve vsetínském Domě kultury
Vsetín plesal Společně. A skvěle se bavil, podívejte se

Při výjezdu hasiči nenadělají nic víc, než co jim dovolí zákon. „Musíme především co nejrychleji udělat samotný zásah. V praxi to znamená, že dojedeme až tam, kde se to dá. Pak musí hasiči po svých. Vybavení si musí přenést nebo použít to, co je v místě zásahu k dispozici. Hadice tak taháme od zásahového auta až tam, kam je potřeba,“ prozradil Janoušek. Hasiči nesmí způsobit škodu obyvatelům. „Nesmíme násilně odstraňovat auta a poškodit je. Navíc těžkými auty, která mají i přes dvacet tun, nesmíme třeba na chodníky. Musíme vždy zvážit, zda škoda, která hrozí nebezpečím z prodlení, je větší oproti škodě, kterou těžkou technikou způsobíme,“ doplnil.

HASIČI NESMÍ PROJET ZA POUŽITÍ NÁSILÍ

Správné parkování je v zájmu obyvatel města. V extrémním případě mohou kvůli špatně stojícím autům bránit příjezdu vozidel složek Integrovaného záchranného systému a tím ohrozit sebe i ostatní,“ uzavřel Karel Janoušek.

Karlovská 50, která se jela jako jeden ze závodů největšího seriálu zimních běhů na lyžích SkiTour 2019 se vydařila. Na tratě dlouhé 10, 25 a 50 km se v sobotu 16. února vydalo šest stovek závodníků.
Na Karlovskou 50 vyběhlo šest stovek závodníků. Vítěz vyhrál o špičku běžky