Není to na žádné rozjezdy. Motor prvozásahové cisterny Man pod námi jen pobublává. Zkušený řidič Petr Zeman kroutí volantem a krotí jednadvacetitunový kolos. Auto ho poslouchá jak hodinky, šofér se usmívá, ale oči má na šťopkách a je plně soustředěný.
Asi třistametrový úsek ulice Kulturní v sídlišti Láz ukrajujeme decimetr po decimetru. „Je to v pohodě, bývá i hůř,“ konstatuje s klidem Petr Zeman a jeho hlava připomíná kyvadlo. Neustále se otáčí zleva doprava a ruce citlivě otáčí volantem, aby náklaďák nepřibral jedno z desítek zaparkovaných aut na každé straně ulice.
Kolegové ze zásahovky sedí „ve druhé lajně“ a občas zezadu zazní dobře míněná rada. „Bacha, tady máš zrcátko. Pozor, ten vpravo ti moc trčí. Tady si trochu víc najeď, jinak to nestočíš a tu audinu nabereš,“ nesou se kabinou krátké postřehy.
Jako bývalý řidič z povolání jsem cosi nakroutil v dodávce a vím, co je to jezdit na zrcátka. Toto byl ale zážitek hodný obdivu.
Díky umění řidiče jsme nikoho nenabrali, ale občas bych předal volant tohoto hasiči odpustí hebla někomu z těch „řidičů“, kteří nepřemýšlí a odstaví auto bez rozmyslu kdekoli.
I tak dopadl středeční test průjezdnosti, který členové hasičského sboru města Rožnov absolvovali společně s městskou policií, poměrně dobře. „Výsledek nebyl úplně špatný. Ve srovnání s testem v roce 2014 projelo hasičské auto prakticky všude. Ale na mnoha místech to bylo doslova o milimetry. Pomalým průjezdem by hasiči zdrželi samotný příjezd pomoci na místo,“ upozornil ředitel Městské policie Rožnov pod Radhoštěm Aleš Pilař.
Největší problém je často v křižovatkách nebo zatáčkách. „V těchto místech by řidiči vůbec neměli stát. Velmi nebezpečné je stání těsně u přechodu. Pokud vám zpoza takto zaparkovaného auta vyběhne dítě, přes kapotu ho neuvidíte a zaregistrujete ho, až už může být pozdě,“ varoval ředitel strážníků.
NEBEZPEČNÁ JSOU AUTA STOJÍCÍ V KŘIŽOVATCE
K ověření průjezdnosti především na sídlištích ve večerních hodinách vybrali testující cíleně místa a ulice, které jsou nejvíce zatíženy parkováním aut. Ukázat měly průjezdnost pro vozidla Integrovaného záchranného systému, v tomto případě především hasiče, ale také pro obslužná auta, například náklaďáky pro svoz odpadu.
Hasiči se při výjezdech setkávají s komplikacemi se špatně parkujícími auty často. Podle ředitele hasičského sboru města Karla Janouška je tento problém vleklý. Jedním z důvodů je i množství aut, kdy rodiny mívají běžně až tři auta. A sídliště se nafouknout nedá.
Při výjezdu hasiči nenadělají nic víc, než co jim dovolí zákon. „Musíme především co nejrychleji udělat samotný zásah. V praxi to znamená, že dojedeme až tam, kde se to dá. Pak musí hasiči po svých. Vybavení si musí přenést nebo použít to, co je v místě zásahu k dispozici. Hadice tak taháme od zásahového auta až tam, kam je potřeba,“ prozradil Janoušek. Hasiči nesmí způsobit škodu obyvatelům. „Nesmíme násilně odstraňovat auta a poškodit je. Navíc těžkými auty, která mají i přes dvacet tun, nesmíme třeba na chodníky. Musíme vždy zvážit, zda škoda, která hrozí nebezpečím z prodlení, je větší oproti škodě, kterou těžkou technikou způsobíme,“ doplnil.
HASIČI NESMÍ PROJET ZA POUŽITÍ NÁSILÍ
Správné parkování je v zájmu obyvatel města. V extrémním případě mohou kvůli špatně stojícím autům bránit příjezdu vozidel složek Integrovaného záchranného systému a tím ohrozit sebe i ostatní,“ uzavřel Karel Janoušek.