VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Fotografové Valašska: Vsetín a Valmez jsou ve vesmíru již 10 let

Vsetín /SERIÁL TÝDENÍKU/ - Na konci dubna uplyne 10 let od chvíle, kdy se Vsetín a Valašské Meziříčí dostaly do vesmíru. Tedy přesněji, kdy byly po valašských městech pojmenovány ve Sluneční soustavě dvě malé planetky.

25.4.2012
SDÍLEJ:

Plastika „Planetka Vsetín" stojící uprostřed Dolního náměstí. Foto: Pavel Svozil

Obě planetky objevil v říjnu 1998 český astronom Petr Pravec na observatoři Astronomického ústavu AV ČR v Ondřejově. Nejprve byly předběžně označeny 1998 TO6 resp. 1998 UC15. Po několikaletém pozorování a zpřesňování jejich eliptických oběžných drah okolo Slunce byla planetkám přidělena definitivní čísla 27079 a 27088, pod nimiž je nyní můžete nalézt v planetkových katalozích.

Objevitel planetek dr. Pravec se rozhodl přenechat své právo na jejich pojmenování pracovníkům valašských hvězdáren a ti pro ně navrhli jména podle svých měst. Po oficiálním potvrzení ze strany Mezinárodní astronomické unie se tak od 27. dubna 2002 ve vesmíru nacházejí asteroidy (27079) Vsetín a (27088) Valmez – coby populární hovorová zkratka Valašského Meziříčí.

Planetky Vsetín i Valmez obíhají okolo Slunce v hlavním pásu planetek mezi Marsem a Jupiterem. Jedná se pravděpodobně o tělesa nepravidelného tvaru s velikostí přibližně 2 až 3 kilometry. Vzhledem k jejich vzdálenostem a malým rozměrům jsou tudíž ze Země pozorovatelné pouze velkými dalekohledy.

Kupodivu Vsetín s Valašským Meziříčím nejsou prvními regionálními názvy měst či obcí, jež byly „vyzdviženy do vesmírných sfér". Zhruba o 30 let je předběhla Jablůnka. Podle ní je pojmenována planetka s číslem 1942, která byla objevena v září 1972 astronomem Lubošem Kohoutkem.

Existence planetky Vsetín inspirovala akademického sochaře Miroslava Machalu k vytvoření osobité skulptury, která v roce 2007 nahradila (umístěním, posláním i funkčností) na Dolním náměstí starý meteorologický sloup.

Autor: Pavel Svozil, Hvězdárna Vsetín

Související články

Fotografové Valašska: Jan Kopp - fotograf se svéráznou povahou

Fotograf Otakar Šrůtek – na Valašsku byl první

Fotografové Valašska: Neúnavný fotograf K. Puszkailer

Autor: Redakce

25.4.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Řemeslné práce - Řemeslné práce Švadlena 12 200 Kč Švadleny, šičky, vyšívači a pracovníci v příbuzných oborech Švadleny. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: ŠIČKY/ŠVADLENY , Náplň práce: šití pracovního oblečení v chráněné dílně, možnost zaučení. Zaučíme, praxe výhodou, Dle dohody možnost zkráceného úvazku., První kontakt: telefonicky 603271223. Pracoviště: Neptex group, s.r.o., Jasenice, č.p. 729, 755 01 Vsetín 1. Informace: Jana Nepustilová, +420 603 271 223. Služby - Služby Uklízeč, uklízečka 6 775 Kč Ostatní uklízeči a pomocníci Pracovníci úklidu - místo je vytvořeno pro OZP. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 6775 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: PRACOVNÍCI ÚKLIDU, Úklidová firma přijme na částečný pracovní úvazek pracovníka/pracovnici úklidu objektu ubytovny vlakového nádraží pro zaměstnance ČD. Pracovní doba 8.00-12.00. , Požadujeme: spolehlivost, zodpovědnost, zkušenosti s úklidem výhodou, Vhodné pouze pro OZP. , První kontakt je možný telefonicky na čísle 602 150 691 v pracovní dny od 8:00 do 15:00 nebo e-mailem: Katerina.grogerova@deltaservis.cz, Prosíme, aby uchazeči nechodili na adresu místa výkonu práce osobně, ale nejprve kontaktovali zaměstnavatele telefonicky nebo e-mailem., ov. 12.10.. Pracoviště: Delta facility, s.r.o. 03, 756 12 Horní Lideč. Informace: Kateřina Grögerová, +420 602 150 691. Výroba - Výroba Elektrotechnici a technici energetici 15 000 Kč Technici elektronici Elektronici - servisní technici. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 27000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: ELEKTRONICI - SERVISNÍ TECHNICI, POŽADUJEME: ŘP-B, vyhl. 50/78 Sb., praxe v elektrotechnice a opravárenství obráběcích strojů (obor NC a CNC stroje, IT - výhodou), znalost práce na PC, aktivní znalost AJ/NJ výhodou., NÁPLŇ PRÁCE: diagnostika a opravy elektrických zařízení (obráběcí stroje, NC a CNC stroje), modernizace elektrických zařízení (návrhy řešení, programování PLC)., NABÍZÍME: možnost profesního a odborného růstu, perspektivní a zajímavá práce, příspěvek na penzijní pojištění, příspěvek stravné., PRVNÍ KONTAKT: telefonicky na čísle 603 486 739 nebo e-mailem: alsymon@alsymon.cz., ov. 12.10.. Pracoviště: Alsymon s.r.o. 01, Jiráskova, č.p. 1326, 755 01 Vsetín 1. Informace: Milan Mareček, +420 603 486 739. Služby - Služby Poštovní doručovatel 18 000 Kč Doručovatelé listovních poštovních zásilek Doručovatelé listovní - motorizovaný i pěší. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: DORUČOVATELÉ LISTOVNÍ motorizovaný i pěší v lokalitě Valašské Meziříčí. , Nástup možný ihned., POŽADUJEME: zájem o práci, motorizovaný doručovatel - řidičský průkaz sk. B podmínkou., NÁPLŇ PRÁCE: roznos listovních zásilek, poukázek, propagačního materiálu (ne v městské části)., Motorizovaný doručovatel navíc rozvoz balíků - ŘP podmínkou, NABÍZÍME: stravenky, 5 týdnů dovolené, příjemný pracovní kolektiv, možnost zvýšení mzdy po adaptačním procesu., PRVNÍ KONTAKT: telefonicky do 15:00 hod. na čísle 605 220 724, 954490151 nebo osobně na adrese Poláškova 122, Pošta Valašské Meziříčí, 1. patro, 1. dveře vlevo- lépe si domluvit telefonicky schůzku. Své životopisy můžete posílat na e-mail: dodejna.75700@cpost.cz, ov. 11.10.. Pracoviště: Česká pošta, s.p., valašské meziříčí, Poláškova, č.p. 122, 757 01 Valašské Meziříčí 1. Informace: Pavla Pavelková, +420 605 220 724.

Hokejisté Přerova (v modrém) proti Vsetínu.

Slováček v Přerově opět rozhodl v prodloužení o osmé výhře Vsetína

Trénink vsetínských hokejistů na zimním stadionu Na Lapači.

Lapač hlídá patnáct kamer. Předejdou násilí a vandalismu

Hana Holišová byla hvězdou Vsetínského jazzového festivalu

Milovníci jazzových melodií se sešli uplynulou sobotu ve vsetínském Domě kultury. Konal se zde pětadvacátý Vsetínský jazzový festival, jehož hlavní hvězdou byla populární herečka a zpěvačka Hana Holišová. Její vystoupení s brněnským New Time Orchestra odměnilo publikum nekonečným potleskem.

Stromy pro Olgu Havlovou a pomník pro dávno padlého nepřítele: videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 13. až 14. října 2018.

Bravó. Házenkáři Zubří senzačně vyloupili Duklu

O překvapení 6. kola se postarali extraligoví házenkáři Zubří. Třebaže na půdě pražské Dukly většinu času prohrávali místy až o pět branek, dokázali manko smazat a na jedničku zvládnou koncovku.

Dělat věci jinak se vyplatí. A u erotických pomůcek to platí také

Přední česká produktová designérka Anna Marešová získala za svůj vibrátor z kolekce Whoop.de.doo mezinárodní cenu Red Dot a za Venušiny kuličky Národní cenu za design. Dnes se svým týmem pracuje na nové pražské výletní tramvaji T3 Coupé.