Kvůli nedostatku peněz ve státní kase se v příštích letech neuskuteční řada plánovaných staveb. A hrozilo, že krize skosí i dlouho plánovaný obchvat města. Valašským Meziříčím přitom projedou denně desítky tisíc aut a jejich počet se rok od roku zvyšuje.

Kolony jsou zde na denním pořádku, průjezd centrem někdy šoférům zabere i dvacet minut. „Trpíme hlukem a smogem z výfukových plynů, na obchvat čekáme jako na spásu,“ postěžovala si místní obyvatelka Hana Konvičná.

Naštěstí mají pro ni i ostatní lidi ve městě ministerští úředníci dobrou zprávu. Přestože se v příštích letech v Česku postaví jen nové dálnice a pár kratších silničních úseků, Valašské Meziříčí zůstalo mezi vyvolenými.

Pokud se tedy naplní optimistické plány, mohl by se začít obchvat, který povede od chemické továrny Deza až k železničnímu přejezdu v Jarcové, stavět nejpozději v roce 2017. Termín může ohrozit jen další prohloubení krize.

Ze všech připravovaných obchvatů měst pokračuje v celé zemi příprava jen u pěti. Stavět se bude v Příboru na Novojičínsku, Moravských Budějovicích, Kolíně a Nymburku.

„Jsme rádi, že mezi těmi několika zůstáváme. Už proto, že jsme ze svých peněz zaplatili zpracování investičního záměru, i když to nebyla naše povinnost. Tím jsme se snažili výrazně urychlit přípravu na stavbu,“ přiblížil meziříčský starosta Jiří Částečka.

Řidiči se tedy mohou dále těšit na to, že se za pár let vyhnou ucpanému centru a sedm kilometrů dlouhým obchvatem prosviští za pár chvil.

Situace v ulicích města totiž nevypadá nijak růžově. Kolony se táhnou od jednoho konce města k druhému, auta se dopředu posunují krokem, kruhové objezdy jsou beznadějně ucpané.

Každá vysprávka silnic situaci dramaticky zhoršuje. „Nejhorší je to ráno a odpoledne, tedy v době dopravní špičky. Fakt už na to nemám nervy, je to peklo. Čekám na obchvat jako na vysvobození,“ ulevil si profesionální šofér Libor Hruška.

A stejného mínění jsou ostatní řidiči. „Nechci hodnotit, jestli někdo náhodou nezaspal při výhledu na růst dopravy ve městě. Podle mě měl obchvat už dávno stát. Teď,v době krize jsme se všichni děsili, že se termín zahájení stavby zase posune, naštěstí se tak nestalo. Snad se jednou dočkáme,“ povzdechl řidič Václav Fabián.