„Cestuji skoro denně z Kroměříže do Zlína a naopak. Už se mi stalo, hlavně v zimě, že jsem v Holešově musela trávit desítky minut čekáním na spoj do Kroměříže. Mrzla jsem tehdy přes hodinu. Žádný přímý spoj, ani vlak do Kroměříže nejel, v Holešově bus vlivem sněhu nečekal. Bylo to utrpení,“ posteskla si Kateřina Janková.

Denně do práce dojíždí ze Vsetína do Valašského Meziříčí Jan Ondrušek. Na rozdíl od Jankové ale problémy s cestováním nemá. „Jezdím prvním ranním spojem. Vlakem, protože je pohodlnější. Autobus využívám jen ve výjimečných případech,“ zhodnotil Ondrušek.

Auto nevlastní, ale i kdyby, zůstal by u vlaku. „Dostat se ze Vsetína do Valmezu po silnici je mnohdy nadlidský úkol. Po kolejích je to jistota,“ upřednostnil vlak před autem.

Navrhované jízdní řády zvýší objem dopravy asi o dvacet procent. Experti při současné analýze zjistili velké omezení dopravy o školních prázdninách, chybějící komplexní řešení dopravy na všechny směny do průmyslových podniků i to, že některé obce jsou bez víkendové dopravy. „Zcela chybí pravidelné rychlé spoje mezi důležitými městy jako je Vsetín–Zlín. Tím je veřejná doprava nekonkurenceschopná individuálnímu automobilismu,“ vysvětlila mluvčí kraje Adéla Kousalová.

Po změnách by se mělo cestovat lépe nejen zaměstnancům do práce, ale i studentům do škol. „Od roku 2019 se bude kraj snažit o zkvalitnění nabídky a posilování přepravních špiček ve směrech silné dojížďky, například ze Zlína do Kroměříže, Přerova a Hradiště, nebo na trase Valašské Meziříčí - Vsetín,“ doplnila Kousalová.

Zlepšení dopravy má být pro cestující přitažlivé. Díky změnám budou vozy klimatizované či nízkopodlažní. „Chceme, aby byl systém veřejné dopravy atraktivní hlavně pro řidiče aut, nejen pro školáky, kteří nemají jinou možnost dopravy,“ vysvětlil náměstek hejtmana Zlínského kraje Pavel Botek, zodpovědný za oblast dopravy.

Největší potenciál pro veřejnou dopravu leží v oblasti pravidelné dojížďky obyvatel. „Musíme také reagovat na vládou schválené rozšíření slev pro studenty a důchodce, což vyvolá nárůst cestujících. Odhady hovoří až o třiceti procentech,“ dodal Botek.

Podle Oldřicha Holubáře, ředitele společnosti ČSAD Vsetín, je teď situace na Vsetínsku spíše opačná. „Vyšší přepravní poptávku měst ani obcí jsme zatím nezaznamenali. Naopak máme meziroční poklesy cestujících, kteří se přesouvají na individuální dopravu. Stávající rozsah dopravy je výsledkem dlouhodobé optimalizace, která reaguje na přepravní poptávku veřejnosti. Tomu přizpůsobujeme kapacity i četnost spojů,“ uzavřel Holubář.