Jak se totiž v pondělí podařilo zjistit Kroměřížskému deníku, ve zmíněném čase byl aktivován systém protivzdušné obrany České republiky kvůli nehlásícímu se civilnímu letadlu.

O celé události diskutovali o víkendu lidé napříč několika moravskými regiony, dohadovali se především o tom, co silný zvukový efekt způsobilo. A právě sonický třesk vzniklý od leteckých strojů byl už tehdy jednou z nejhojněji zmiňovaných variant, která se ukázala jako pravdivá. „V pátek kolem osmnácté hodiny přelétal nad územím Česka po trase Ostrava – Vyškov na Moravě – Brno civilní dopravní letoun Airbus zahraniční letecké společnosti. Letěl sice po plánované trase, spojení s našimi orgány řízení letového provozu však nenavázal,“ podal v pondělí exkluzivně pro Deník vysvětlení celé události mluvčí a informační důstojník 21. základny taktického letectva v Čáslavi Zdeněk Mikulka.

Do vzduchu tak podle něj musely vzlétnout dvě hotovostní vojenské stíhačky Jas – 39 Gripen. „Dostaly rozkaz k dosažení výškové hladiny přibližně 12 500 metrů, přechodu do nadzvukové rychlosti a dostižení zmíněného letadla. S ním vstoupily do kontaktu v prostoru Vyškova na Moravě a na nouzové frekvenci s pilotem navázaly spojení,“ popsal zásah Mikulka.

Následně už vojenské stroje letadlo podzvukovou rychlostí doprovodily na hranice Česka, kde civilní airbus předaly do péče rakouskému řízení letového provozu.

Silný zvukový efekt sonického třesku připomínající explozi byl podle dostupných informací v pátek večer zřetelně slyšet v celém regionu Kroměřížska, pocítili ho ale také lidé na Vyškovsku, Přerovsku, Zlínsku či Uherskohradišťsku.

Ačkoliv byl ale hlasitý zvuk poměrně nepříjemný, žádné nebezpečí nikomu nehrozilo. „Ani na vteřinu nešlo o nebezpečnou situaci, jednalo se jen o zvukový efekt. Přechod do nadzvukové rychlosti, kdy dochází k hlasitým ranám, dokáže být jen pořádně nepříjemný,“ ubezpečil Mikulka.

Situace, kdy letadlo nekomunikuje s orgány řízení letového provozu nebo nastane jiný problém, podle něj občas nastane. „Obdobných ostrých startů hotovostních letadel v rámci protivzdušné obrany máme několik do roka. Všechny tyto starty se evidují,“ podotkl mluvčí 21. základny taktického letectva v Čáslavi.

Ke zvukovému efektu připomínajícímu silné rány dochází, když stíhačka překonává hranici rychlosti zvuku. „Není to podmíněno výškou letu, nicméně pro výcvikové nadzvukové lety je stanovena takzvaná bezpečnostní výška tohoto přechodu pro různé režimy letu, aby se maximálně snížila nepříjemnost zmíněného efektu,“ doplnil mluvčí.

Příčinu záhadné dvojice ohlušujících ran se podařilo Deníku zjistit až v pondělí, už během víkendu ale o ní lidé čile spekulovali na webu. Pozornost se zpočátku upínala například i na letiště v Bochoři u Přerova.

„O žádné detonaci ani jiných potížích nic nevíme. V pátek kolem osmnácté hodiny nebyla žádná z našich technik ve vzduchu,“ odmítl však už v neděli souvislost vrchní praporčík z letiště v Bochoři Zdeněk Gregor.

Ne zcela přesné se pak ukázalo také nedělní vyjádření mluvčího ministerstva obrany Jana Pejška. „Je možné, že nad Kroměřížskem vede letový koridor, podle všeho však žádné letadlo zrovna v tu dobu ve vzduchu nebylo,“ tvrdil o víkendu mluvčí. Jak se ukázalo, neměl odpovídající informace…