Vada výslovnosti je u malých dětí častým problémem. S lehčími případy těchto poruch by mohli brzy pomoci i pedagogové

„V září nám ve školce nabídli, že můžeme s dětmi navštívit logopeda. Protože syn špatně vyslovuje r, ř a l, zašli jsme tam. Lékařka nám řekla, že návštěvy její ordinace by byly vhodné, ale že je možná ještě brzy. Přesto jsme začali k doktorce pravidelně každých čtrnáct dní docházet,“ popsala maminka chlapce Marcela Guričová.

Čtyřletý Jirka podle jejích slov s logopedkou díky svému nízkému věku sice zatím příliš nekomunikuje, ale pravidelně dostane za úkol různá cvičení, která by měla vadu řeči pomoci odstranit. „Snažíme se doma pravidelně například ohýbat jazyk směrem nahoru k nosu. To malý třeba vůbec nedokáže,“ uvedla matka chlapce. Její syn měl také možnost začít navštěvovat speciální logopedickou školku ve Vsetíně.

Vyhrajte vstupenky na Hudečkovy koncerty

Vyhrajte 2 vstupenky poskytnuté pořadateli na jeden ze sedmi koncertů.

Více informací o koncertech a soutěži zde!

„Máme ale i vadu zraku, tak už chodíme do oční školky. Navíc si myslím, že synovo špatné vyslovování není v takovém rozsahu, aby vyžadovalo speciální školku,“ řekla Guričová. Podobné fígly jako u logopeda či ve specializovaném vzdělávacím zařízení by mohli časem potřebným dětem doporučit i samotní učitelé v mateřské škole či na první stupni školy základní.

„Tito pedagogové mají možnost absolvovat kurzy, které je naučí, jak dětem s výslovností či špatnou komunikací pomoci přímo ve třídě. Budou probíhat ve většině krajů České republiky včetně Zlínského,“ uvedl předseda Asociace logopedů ve školství Alexandr Bednář. Vzdělávací kurzy jsou ve Zlínském kraji načasovány na letošní září a leden a únor příštího roku.

„Do prvního zářijového kola, které proběhne v Uherském Hradišti, se přihlásilo třiatřicet učitelek především z mateřských škol,“ vyčíslila koordinátorka projektu pro Zlínský kraj Iva Chudobová. Absolventky kurzu by pak podle ní například za pomoci různých artikulačních či dechových cvičení měly dokázat předcházet u svých svěřenců vadám řeči. „Dítě či žáka se závažnějšími logopedickými problémy pak zase budou umět nasměrovat ke správnému odborníkovi,“ doplnila.

Po čtyřdenní teoretické části kurzu, včetně praktické ukázky logopedické intervence, bude vždy následovat jakési jednodenní přezkoušení, vyhodnocení kurzu a závěrečný pohovor.

„Pedagogové získají osvědčení o znalosti v oblasti logopedické prevence a bude jim prakticky ukázán správný nácvik výslovnosti u dětí,“ upřesnil Bednář. Učitelé budou mít po absolvování kurzu k dispozici také výukový materiál „Metodická příručka logopedické prevence pro účastníky kurzu“ a didaktickou pomůcku „Říkadla a omalovánky“, které by měli sloužit především dětem a žákům.

Iniciativu Asociace logopedů ve školství ohodnotila i maminka čtyřletého Jiřího Guričy. „Bylo by to fajn. Pokud bychom se o cvicích a dalších postupech, jak vylepšit synovu výslovnost, dozvěděli přímo ve školce, nemuseli bychom nejspíš tak často navštěvovat logopeda,“ poznamenala.