V době, kdy mnozí namísto po knize sáhnou po nějaké moderní technice, si kniha podle koordinátorky Zlínského kraje Jarmily Vaculčíkové razí cestu hůře. „Cílem kampaně je vtáhnout rodiče a děti znovu mezi literaturu. Ukázat jim, že čtení nemusí být nuda," poodhaluje.

Jak se jednotlivé školy, školky či knihovny zapojí, je výhradně na nich. „Někdo se do kampaně zapojí, umístí logo na vstupní dveře a tím to končí. Prakticky všechny školky předčítají dětem před spaním, ale jsou školy a školky, které dávají projektu víc. Rozvíjí ho, pořádají zábavné programy, zvou známé osobnosti," přibližuje Vaculčíková.

Předškolákům čtou před spaním

Například v Mateřské škole Kostka, kde Vaculčíková vyučuje, je kniha na denním pořádku. Dětem učitelky předčítají před spaním, jednou měsíčně je na programu Odpoledne s knihou. „Jedná se o zábavné odpoledne pro děti a jejich rodiče. Velký důraz klademe na spolupráci s tatínky, maminkami i prarodiči. Protože jsou to právě oni, kteří ukazují dětem cestu ke čtení," vysvětluje.

Všichni účastníci si při podobném odpoledni sednou na koberec a jeden z rodičů se ujímá předem připravené knihy. Po skončení příběhu následují otázky, které se k němu vážou, a poté tvoření, kreslení nebo volná zábava.

Do kampaně se zapojila například škola v Brankách, Halenkově, vsetínském Luhu, na Huslenkách či Lačnově. Čte se také dětem v rožnovské Městské knihovně, Masarykově veřejné knihovně Vsetín či knihovně v Jablůnce. Spolupráce se týká také nemocnice ve Vsetíně. Nyní je však bohužel přerušena. „V současné době hledám zájemce ze stran studentů, kteří by měli zájem docházet na dětské oddělení. Předčítali by dětem, které musí trávit čas na nemocničním lůžku," dodává koordinátorka.

Výběr knihy záleží na věku posluchače

Hlavním heslem projektu je hlasitě předčítat dětem alespoň dvacet minut denně. Výběr knihy přitom záleží na předčítajícím s ohledem na věk malých posluchačů. „Osobně se domnívám, že pokud se kniha dobře čte, dobře se poslouchá," je přesvědčena učitelka. Předčítající by se podle ní měl do příběhu či pohádky ponořit. „Tím dává dětem prostor pro jejich fantazii, vtáhne je do děje. Monotónní předčítání dětem mnoho nedá. Budou se nudit, utíkat…," popisuje Vaculčíková.

Ona sama se ráda vrací ke knížkám svého dětství. Nedávno jsme doma dočetli Děti z Bullerbynu, což považuji za jednu z nejúžasnějších knížek. Teď čteme Krysáky," prozrazuje matka dvou synů, jimž čte prakticky od plenek.

Vhodné jsou knihy s obrázky

V mateřské škole vybírá podle věku dětí a jejich schopnosti poslouchat. „Člověk musí vybírat knihu s citem. Velmi vhodné jsou knihy s obrázky, které dětem ukazujeme a přiblížíme jim výklad příběhu nebo pohádky," podotýká Vaculčíková. Seznam již přečtených knih si rodiče dětí ze školky Kostka mohou prostudovat na plakátu ve třídě a s dětmi si o nich následně popovídat.

Na seznamu tak je Martínkova čítanka a dvě klubíčka pohádek, O dětech a zvířátkách, Pohádky před spaním či Pohádky z pařezové chaloupky. Na stránkách projektu je navíc odkaz na Zlaté tituly. Tam jsou knihy řazeny podle věkové kategorie, přičemž seznam může pomoci i při vymýšlení vánočních dárků.