Od listopadu totiž vstoupí v platnost takzvaná chodníková novela zákona o pozemních komunikacích. Ta převádí povinnost uklízet chodníky na jejich vlastníka. A tím jsou v devadesáti procentech právě obce a města.

Až dosud přitom platilo, že o úklid chodníku se staral majitel přilehlé budovy. To přestane fungovat a města a obce řeší, kde vzít další desítky či stovky tisíc na to, aby udržely chodníky v zimě schůdné.

Jednou z variant, jak se s novelou vyrovnat, je neudržovat některé chodníky vůbec. Touto cestou se vydala například radnice ve Valašském Meziříčí.

„Už nyní vydáváme ročně na zimní údržbu milionové částky. Starat se navíc o další úseky není reálně v našich silách,“ potvrdil mluvčí města Josef Beneš.

Formou městské vyhlášky o zimní údržbě stanoví meziříčská radnice úseky komunikací, které se v zimě uklízet nebudou. Mezi ně zahrne také ty, které jí po chodníkové novele lidově řečeno nově spadnou do klína.

„Seznam vyjde také jako příloha městského zpravodaje, objeví se také na úřední desce, aby byli obyvatelé dostatečně informováni,“ přiblížil Beneš.

S chodníkovou novelou bude také nově platit, za škodu na něm způsobenou bude ručit jeho vlastník. Pokud si tedy někdo na zledovatělém chodníku zlomí končetinu, může se před soudem ocitnout právě město nebo obec. I s touto variantou ale v Meziříčí počítají.

„Pokud vlastník prokáže, že nebylo v jeho silách se o chodník postarat, což je náš případ a dostatečně upozorní, že jej nebude udržovat, za škodu neodpovídá,“ vysvětlil Beneš.

Velké komplikace očekává v souvislosti s novou povinností také starosta Karolinky Tomáš Hořelica. „Bude to veliká zátěž. Budeme muset upravit plán zimní údržby. Podstatně nám stoupnou náklady,“ pokyvoval hlavou Hořelica.

Prozradil, že loňská zima stála obec asi jeden a půl milionu korun. „Za nedávné tři kalamitní dny jsme přitom utratili skoro půl milionu, které nám teď budou chybět,“ prozradil starosta.

Radnice se proto zaměří zejména na priority. Těmi budou přístupy k dopravním spojům, zdravotnímu středisku, do zaměstnání a škol či úřadů.

„Nebudeme moci uklízet úplně všechny chodníky, i když vím, že to po nás lidé budou chtít,“ byl přesvědčen Hořelica. „Zkusíme také využít nezaměstnaných na veřejně prospěšných pracích, i když ti ne vždy mohou nahradit techniku.“

Posledně uvedený postup už zvolily také další obce. Vyplývá to alespoň ze slov pracovníků úřadu práce ve Vsetíně, kteří potvrdili, že obce se se žádostmi o pomocné síly na zimní práce na instituci průběžně obracejí. Stejnou zkušenost mají i v sousedních regionech.

„Máme pracovníky, kteří jsou v některých obcích už dnes a budou tam celou zimu. Stále nás kontaktují také další obce,“ prozradila například mluvčí úřadu práce ve Zlíně Miriam Majdyšová.

Proti chodníkové novele se už dříve ohradil také Svaz měst a obcí České republiky (SMO ČR). „Nesouhlasíme s tím, aby narůstaly výdaje již dnes velmi napjatých obecních a městských rozpočtů,“ vysvětlil Oldřich Vlasák, předseda SMO ČR.

Podle jeho slov obce a města v celé republice díky novince vydají až o třicet miliard korun více. „V dnešní době, kdy se města a obce díky krizi potýkají s poklesem svých příjmů, považujeme schválení této novely přinejmenším za špatně načasované,“ uvedl Jaromír Jech, výkonný místopředseda SMO ČR.