Cestování autem jí vyhovuje více než hromadná doprava. „Je to pohodlnější, rychlejší, nemusím se stresovat, že mi něco ujede, můžu vyrazit třeba o pět minut později. A díky spolujezdcům, kteří mi za každou cestu dávají dvacet korun, se mi to ani neprodraží," pochválila výhody Aneta Jiráková.

Lepší jak autostop

Spolujízda se stala novým trendem, který se k nám dostal ze západní Evropy. Funguje tak, že lidé, kteří někam jedou autem a mají v něm volné místo, nabídnou přes internet komukoli možnost se svézt.

„Od autostopu se spolujízda liší hlavně ve stylu komunikace řidiče s cestujícím. Nečekáte, jestli vám někdo zastaví u krajnice, předem si na internetu najdete ověřeného řidiče, který jede stejnou cestou a za malou úplatu je ochoten vás svézt," vyzdvihla výhody tisková mluvčí společnosti Jízdomat.cz Martina Čmielová.

Registrace nutná

Právě Jízdomat je jedna z internetových stránek, která se specializuje výhradně na zprostředkování spolujízdy. Snaží se zajistit také bezpečnost. „Nabízet spolujízdu mohou pouze registrovaní řidiči. Na jejich osobním profilu je pak mohou hodnotit všichni cestující, kteří s nimi jeli. V současné době evidujeme přes sto padesát tisíc různých hodnocení," dodala Čmielová.

Na Jízdomatu pravidelně nabízí možnost svézt se například Josef Kočíb. „Když dám nabídku na internet, vždy se mi na ni někdo ozve. Někdy se třeba stane, že lidé využijí možnost jet pouze část trasy, ale i to je pro mě výhodné," vysvětlil Josef Kočíb, který na Jízdomatu nejčastěji nabízí trasu ze Vsetína do Rožnova pod Radhoštěm za dvacet korun. Vlaková jízdenka na tuto trasu stojí o jedenatřicet korun více.

Delší trasy výhodou

Populární se spolujízda stala také u studentů, kteří cestují do Ostravy či Brna za vysokoškolským studiem. „První impulz k ježdění do Brna autem mi daly České dráhy. Častá zpoždění a naprosto přeplněné nedělní spoje mě donutily koupit si auto. Spolujízdu jsem nabídl přes facebookovou stránku Jedu taky a byl jsem překvapený, kolik lidí se mi začalo ozývat," prozradil pětadvacetiletý Michal Galda ze Vsetína.

Na stejné trase jezdí každý týden také třiadvacetiletý Slávek Kulčák z Nového Hrozenkova. „Jedna cesta do Brna mě stojí asi čtyři sta padesát korun. Když k sobě do auta vezmu další tři spolujezdce, zaplatí každý stejně jako za vlak. Jen jsme v Brně o hodinu dříve," vysvětlil. Podle jeho slov se s ním v roce 2013 svezlo devadesát různých lidí, přičemž někteří jezdili opakovaně.

U spolujízdy je však vždy důležité brát v potaz vlastní bezpečnost. „Cesta s neprofesionálním řidičem může být nebezpečná. Nevíme, jaké má šofér zkušenosti, v jakém je jeho vůz stavu ani jak rychle a bezpečně pojede," podotkl policejní preventista Vladislav Malcharczik.

Z pohledu práva se má věc tak, že pokud nehodu zaviní někdo jiný, řidič za osoby ve svém voze zodpovědný není. Řidič odpovídá za škodu a za osoby ve svém voze, pouze pokud sám způsobí autonehodu. A je jedno, jestli spolujezdci za jízdu platí, či nikoli.