Přesto vláda zavádí v souladu s „biopolitikou“ EU paliva vyráběná s příměsí produktů vyrobených z obnovitelných zdrojů včas. Spotřebitelé však změnu pocítí především na ceně.
„Musím přiznat, že tu jsou protichůdné tendence,“ konstatoval Říman. „Vyrobit pět procent biopaliva je dražší než vyrobit pět procent normálního benzinu. K tomu ještě spotřební daně. Za tento ,luxus’ si spotřebitelé připlatí. V okamžiku, kdy půjdeme nad pět procent, musí vzniknout paralelní systém. Obávám se, že se to neobejde bez přímé dotace státu,“ přiznal ministr. Náměstek Tomáš Hüner dodal, že kauzy topných olejů jsou varující.
„Dokud nebude vybudován dobrý systém kontroly, nebudou podmínky pro tato paliva na trhu,“ míní náměstek. Pravidelné kontroly kvality benzinu zajišťuje Česká obchodní inspekce (ČOI). „Původně jsme kontrolovali tisíc vzorků nafty a benzinů za rok. Teď předpokládáme navýšení kontrol na dvanáct set vzorků ročně,“ uvedla ředitelka ČOI Jana Příhodová. „Navýšení počtu odběrů mírně zvýší náklady. Například v jeden den tohoto týdne jsme odebrali patnáct vzorků benzinů a dvacet vzorků nafty v Praze, Ostravě a v Brně. Brzy budeme znát výsledky, kolik procent příměsí pohonné hmoty obsahovaly,“ pokračovala ředitelka ČOI.
„Česká republika nedokáže vyprodukovat tolik biopaliva, aby byla soběstačná. To bychom museli polovinu zemědělské půdy osadit plodinami, ze kterých by se příměsi vyráběly, a to je nemyslitelné,“ prohlásil ministr dopravy Martin Říman. „Odmítám, že by metylester v příměsi do pěti procent, což povoluje česká norma, škodil dieselovým motorům. Shodli se na tom výrobci motorů i odborníci,“ dodal ministr.
Pěstování řepky a jiných rostlin na výrobu biopaliva ale přinese zmenšení ploch na pěstování obilí a dalších potravinářských plodin, což vyvolá zdražení, o kterém se raději nemluví. Ani skleníkové plyny produkce biopaliv neovlivní natolik, aby ovzduší ozdravělo. Biopaliva sice mají nižší produkci kysličníku uhličitého a siřičitého, mají ale problém s produkty dusíku.
„Na spotřebitele nízkokoncentrované směsi žádný dopad z hlediska chodu motoru nemají,“ řekl Miloš Podrazil z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO).
„Průměrně by se příměsi měly pohybovat mezi 2,8 až 4,5 procenta,“ řekl vedoucí pracovní skupiny pro rozvoj petrolejářského průmyslu ČAPPO Václav Loula. Podle ministra Římana nebudou na trh k prvnímu lednu příštího roku dodávány pohonné hmoty s vysokým obsahem metylesteru.