Benzin v nádrži auta s dieselovým motorem či nafta v benzinovém mohou ale napáchat neskutečnou paseku.

Podle autoservisů ve Zlínském kraji se rozhodně nejedná o žádnou výjimečnou záležitost.

„Určitě se to stává. Řekl bych, že je to v takových periodách. Někdy máme dva takové případy v jednom týdnu, a pak třeba půl roku nic,“ potvrdil David Schneider z malenovického Autoservisu Schneider.

Postup by měl být podle něj vždy stejný. „Vždy záleží na objemu nádrže. Pokud ale načepují třeba jeden až čtyři litry špatného paliva, pak lze dotankovat plnou nádrž tím správným a nemělo by dojít k výrazným problémům. Pokud je ale množství větší, rozhodně by neměli startovat. A raději by měli vyhledat pomoc odborníků,“ vysvětlil.

Shořelo mu BMW

Zřejmě mediálně nejznámější případ se odehrál vloni 18. července. Řidič luxusního BMW tehdy u Želechovic nad Dřevnicí načerpal do dieselového motoru namísto nafty benzin a všiml si reakcí svého auta pozdě. Po chvíli vůz zcela přestal jet a začal hořet. Škoda na automobilu tehdy přesáhla 500 tisíc korun.

Žádný podobný případ letos zatím hasiči řešit nemuseli. „V letošním roce si skutečně nevybavuji, že by v důsledku natankování špatného paliva došlo k požáru vozidla. V předešlých letech jeden až dva takové případy byly,“ upřesnil mluvčí krajských hasičů Ivo Mitáček.

O tom, že natankovat špatné palivo není až tak těžké, nejlépe vypovídá příběh pana Aleše, kterému už se to povedlo. „Pospíchal jsem pro přítelkyni do Hulína a zajel na benzinku, kde jsem předtím nikdy netankoval. Na sloupu jsem viděl řazení jednotlivých pump. Tedy to jsem si aspoň myslel. V samém spěchu jsem se pořádně nepodíval, zda tomu tak je i ve skutečnosti, a natankoval jsem palivo za pět set korun. Jenže úsměv mi velmi záhy zmizel, když jsem si pořádně prohlédl pumpu. Namísto naturalu jsem načepoval naftu,“ popsal svůj omyl.

Přitom by jej ani ve snu nenapadlo, že naftová tankovací pistole půjde vsunout do benzinové nádrže. „Vždyť odborníci tvrdí, že je to v podstatě nemožné, protože průměr naftové pistole je větší než hrdlo nádrže. Ale jak je vidět, když se zadaří, tak se zadaří,“ povzdechl si řidič.

Zachoval však chladnou hlavu. „Nadával jsem jak chorá vrána, to ano. Ale nesedl jsem do auta a nezkoušel odjet. Zavolal jsem známému a s ním jsme auto odtlačili na bok. Pak jsme zajeli pro kanystry a jakožto nejpovolanější osoba jsem zkoušel vysát obsah nádrže,“ popsal.

Propíchnou, zalepí

Po hodinách boje s obsahem nádrže to však přece jen vzdali. „Auto jsme raději ještě ten večer odtáhli domů. Ráno putovalo do servisu, kde museli nádrž propíchnout, poté zalepit a k tomu vyčistit filtry,“ doplnil.

Motor díky správnému počínání nepřišel k újmě, zato přítelkyně pana Aleše trochu ano. „Vtiskl jsem jí nefalšovanou naftovou pusu. Nafta je skutečně jen pro vybrané jazýčky,“ pousmál se.

Když na druhý den zahlédl v novinách příběh řidiče BMW, nebývale se mu ulevilo. „Tehdy jsem snad poprvé v životě platil účet v servisu s úsměvem, protože jsem věděl, že škoda mohla být mnohonásobně vyšší,“ uvědomuje si pan Aleš. Příjmení však z prostého důvodu Deníku neprozradil. „Je mi jasné, že by se mi smálo celé město,“ uzavřel se smíchem.