Zástupce Koordinátora veřejné dopravy Zlínského kraje (KOVED) zhodnotil, že situace nebyla kritická. V těchto dnech se postupně uklidňuje. Zlínský kraj hodlá uplatnit na dopravci smluvní sankce.

Na tratích Valašské Meziříčí – Vsetín – Bylnice, případně Vsetín – Velké Karlovice, ale i v dalších místech kraje, kde jezdí vlaky i autobusy společnosti Arriva vládl od neděle chaos.

„V neděli jsme se vlaku nedočkali vůbec, další dny jel s dvacetiminutovým zpožděním. Navíc nešel otevřít záchod a průvodčí jsme se nedočkali ani cestou tam, ani zpátky,“ postěžovala si pravidelná cestující Eva Rohlenová z Lidečka.

Podle ní je největší problém na území Valašských Klobouk, Brumova a Slavičína, kde se prolínají dopravci.

„Dnes už je to lepší, zpoždění je pět až deset minut. Přesto jsou problémy, děckám ujel spoj před nosem. V úterý jsem jela do Prahy raději o hodinu dřív, abych neriskovala, že nestihnu přípoj,“ dodala.

Rozčarovaný byl na vsetínském nádraží Pavel Mladý.

„Na čtvrté koleji vidím stát vlak s nápisem Deutsche Bahn (německá dráha – pozn. redakce). Vyjedou na české koleje s vlakem, na kterém nechali původní barvy i nápisy. Jen připsali Arriva,“ kroutil hlavou.

Miroslav Sucháček z Lačnova naopak žádnou kritiku nepřidal.

„Jel jsem vlakem z Horní Lidče na Vsetín a v pohodě. Spoj neměl zpoždění, navíc byl levnější než dosud,“ komentoval.

Parkovací automat s možností bezkontaktního placení v rožnovské ulici Sokolská.
V Rožnově modernizují, pořídili parkovací automaty pro bezkontaktní platby

Náměstek: Zaslali jsme vytýkací dopis

Společnost KOVED nezaznamenala abnormální množství stížností na provoz Arrivy.

„Měli jsme deset až patnáct dotazů ještě před vyjetím nového dopravce. V pondělí jsme jich registrovali dvacet. Rozdíl je minimální,“ komentoval Miroslav Řihák.

Telefonáty či e-maily cestujících se týkaly hlavně přípojů a odbavení.

„Za tři dny to byly desítky dotazů a nejasností. Nevyplývá z toho, že jde o fatální selhání Arrivy, že by nefungovala,“ doplnil.

Za jeden velký průšvih označil začátek působení společnosti Arriva na valašských tratích náměstek hejtmana Zlínského kraje pro dopravu Pavel Botek.

„První tři dny provozu byly katastrofální. Už jsme Arrivě zaslali vytýkací dopis a k problému se vrátíme po svátcích. Uplatníme smluvní sankce,“ nastínil.

Podle něj se novému dopravci nástup moc nepovedl.

„Na to, jak se kasali, že jsou připravení… Pokazili si reputaci, i ty německé nápisy si mohli odpustit,“ komentoval Botek.

Zároveň připustil, že jistou vinu na až půl hodinových zpožděních vlaků nese Správa železniční dopravní cesty, která nestihla včas dokončit rekonstrukci tratě v Brodku u Přerova.

Ilustrační snímek.
Do zimní údržby dají radnice miliony korun, ve Vsetíně zvažují nábor brigádníků

Výpadky v tržbách uhradíme z vlastního

Mluvčí společnosti Arriva Jan Holub ve středu odpoledne Deník ujistil, že situace je každým dnem lepší a stabilizuje se.

„Měli jsme problémy při spojování našich jednotek, což jsme už v pondělí vyřešili. Případné zpoždění je způsobené hlavně čekáním na přípojné vlaky ve vyhlášených čekacích dobách, které dodržujeme,“ řekl.

Odbavení cestujících, kteří jeli v mnoha případech zdarma, souviselo s problémem software do zařízení, které nedodal včas výrobce.

„Výpadky v tržbách za prodané jízdenky uhradíme objednavateli z vlastního, jsme si vědomi, že chyba je na naší straně,“ připustil mluvčí Arrivy.

Společnost desetkrát zvýšila počet provozovaných vlaků, nyní jich má šedesát.

„Každá velká změna v dopravě potřebuje čas a musí si takříkajíc sednout. Komplikovanější jsou i tarify, kdy vnímáme při otevření železničního trhu neexistenci jednotného tarifu pro snadnější odbavení cestujících. Zlínský kraj připravil pro cestující uvnitř kraje zárodek integrovaného dopravního systému. S Českými drahami si jízdenky vydané v rámci tohoto tarifu vzájemně uznáváme a cestujícím platí jízdenka podle Tarifu Zlínského kraje jak v našich vlacích, tak i ve vlacích Český drah,“ uzavřel Jan Holub.