Hlavním problémem křižovatky je nevyhovující odbočení ve směru z Valašského Meziříčí do centra. Podle místostarostky Rožnova Kristýny Kosové mohlo předchozí vedení radnice projekt více připomínkovat, bývalá starostka pochybení odmítá.

Stávající řešení křižovatky U Janíků přináší problémy především řidičům nákladních automobilů a autobusů. „Odbočení ve směru do města je ostré. Autobus nemá takový rejd a je dlouhý. Řidič si proto musí složitě nadjíždět. Pokud někdo stojí na červenou buď ve směru na Valašské Meziříčí, nebo rovně na Koryčanské paseky, máme problém odbočit," vylíčil úskalí vedoucí meziříčské provozovny společnosti ČSAD Vsetín.

Podle něj se tak prodlužuje čas odbočení, což zdržuje provoz a vznikají zácpy. Autobusy také nabírají zpoždění. Nejhorší je situace po čtrnácté hodině, kdy z nádraží hromadně odjíždějí autobusy. „Tvoří se kolony," řekl Růčka, který už výtky písemně zaslal rožnovské radnici.

Nynější vedení radnice o problémech ví. Ostatně výzvu, kterou nyní Rožnované podepisují, samo iniciovalo a zveřejnilo na stránkách města. „Na žádost některých starších lidí, kteří nemají email a cítili se ochuzení o možnost připojit se, jsme udělali také papírovou podobu," prozradila místostarostka Rožnova Kristýna Kosová (Zdravý Rožnov).

Podle ní je stávající podoba křižovatky prokazatelně chybná. Vedení města proto jedná s Ředitelstvím silnic a dálnic ČR (ŘSD), které je investorem stavby. Petice má být jedním z podpůrných argumentů. Důležitý bude také výsledek bezpečnostního auditu, který pro ŘSD zpracovává Vysoké učení technické v Brně.

Vedení Rožnova by se nejvíce líbilo obnovení zrušeného bypassu do centra města. „Je ale možné, že nám bude navrženo i jiné řešení. Minimálně změna tvaru odbočení se ale v tuto chvíli jeví jako nutná," zdůraznila Kosová.

Naznačila, že minulé vedení města mělo projekt křižovatky lépe ohlídat. „Nebudeme si nic nalhávat, město bylo účastníkem stavebního a územního řízení," vzpomenula místostarostka.

Připomněla také, že stavby v ČR projektují autorizované osoby a většinou se věří, že neudělají chybu. „Město nemá na úřadě autorizovaného dopraváka, který by to v té chvíli jakkoliv rozporoval. Já se domnívám, že tehdy k tomu vedení města přistupovalo tak, že když projekt kreslí autorizovaná firma, je to pravděpodobně v pořádku," řekla Kristýna Kosová. Podle ní je to ale rozšířená praxe, která se zdaleka netýká jen Rožnova. „Nejsme výjimeční. Ale prostě se tehdy tyto stavby nijak nerozporovaly. My si proto teď stavby víc hlídáme," poznamenala místostarostka.

Bývalá starostka Rožnova a nynější zastupitelka Markéta Blinková (ODS) pochybení minulého vedení města odmítá. „V žádném případě si nemyslím, že by někdo z minulého vedení radnice mohl zásadním způsobem ovlivnit projektovou dokumentaci či výběr toho, kdo ji zhotovuje," řekla Blinková.

Město podle ní od Ředitelství silnic a dálnic, coby investora a od Zlínského kraje dostalo především zadání pomoci vyřešit majetkové záležitosti. Aby se mohl být projekt vůbec uskutečnit. „Mohli jsme jednat pouze s vlastníky dotčených pozemků," uvedla Blinková.

Upozornila, že volení zástupci samosprávy nemohou zasahovat do výkonu státní správy. A řízení na stavebním úřadě, jehož předmětem byl i projekt přestavby křižovatky, je výkonem státní správy. „Nemůže do něj vstupovat nikdo, kdo státní správu nevykonává," zdůraznila někdejší starostka.

Markéta Blinková si domluvila na tento týden schůzku na ŘSD, kde si chce některé věci ujasnit. Taktéž kompletuje zápisy ze všech jednání, které tehdejší vedení města ohledně křižovatky vedlo. „Protože v určité fázi, kdy do toho vstupoval i kraj, nám bylo v podstatě řečeno, že podoba křižovatky je schválená a projekčně optimální. A že pokud budeme mít další připomínky a výhrady, může se stát, že celá akce zhasne," uvedla Blinková.

Petice, pod níž se nyní Rožnované podepisují, je podle ní zbytečná. Už proto, že ŘSD projevilo vůli o křižovatce jednat. Ředitelství samotné označilo petici za jednosměrně vedenou kampaň. „Situaci s vedením města řešíme," řekla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Rekonstrukce rožnovské křižovatky se podle ní připravovala 7 let a prošla legislativním procesem schválení stavby zakončeným stavebním povolením. „Výstavba křižovatky probíhá v souladu s ním," zdůraznila Ledvinová.

Nicméně chybu silničáři přece jen objevili. Po upozornění vedení města na problémové odbočení do centra bylo provedli kontrolní zaměření úseku. „Bylo zjištěno, že obruba v oblouku není provedena dle projektové dokumentace a to v neprospěch odbočení. Poloměr pro odbočení je menší. Po ukončení zimní údržby provede zhotovitel opravu předmětného oblouku dle realizační dokumentace stavby," sdělila Nina Ledvinová.

O jiných změnách ale zatím ŘSD neuvažuje. Další jednání s městem povede společnost na základě nezávislého technického posouzení projektu této části křižovatky, jehož výsledek bude mít na stole v únoru.

Podle uzavřené smlouvy má být rekonstrukce křižovatky U Janíků hotová nejpozději v listopadu 2016. Náklady činí 120 milionů korun bez DPH.