Proč bychom měli dbát na to, co si vezmeme na sebe? Má to dobře oblečený muž v životě snazší?
Oděv je součástí komunikace, kterou máme možnost použít ještě před tím, než dostaneme slovo. Oděvy jsou významným komunikačním nástrojem, kterým se odlišují jedni od druhých, a to napříč obory a dobou. Mohou spojovat a dodávat pocit soudržnosti. Dresy sportovců, uniformy vojáků, pracovní oděvy dělníků jsou ty nejvýraznější. Dobře, respektive vkusně oblečený muž dává světu okolo najevo své hodnoty. Takto oblečený muž vyjadřuje úctu k sobě samému a tedy i k ostatním. A vkusně oblečený muž přitahuje zdravou porci pozornosti.

Jiří Bartoška s manželkou
Jiří Bartoška: Když mě žena poprvé přivedla domů, babička pronesla památnou větu

Titulní strana magazínu VíkendZdroj: deníkTvrdíte, že oblékání je forma komunikace. Jak jsou na tom s komunikací pomocí oblečení čeští muži?
Muži obecně, ty české nevyjímaje, velmi silně vnímají své okolí vizuálně. Svůj protějšek či cokoli v jejich zorném poli vyhodnocují relativně silně pomocí zraku. Často však zapomínají, že ostatní kolem nich to dělají podobně, že i oni sami jsou vizuálně vnímáni. Oděvy jsou a zůstanou formou komunikace, kterou je třeba se učit podobně jako se učit mluvit a psát. V českém prostředí, které vyjádření individualismu po dlouhá desetiletí potlačovalo, to nemůže mít celkově valnou úroveň, protože tátové synům většinou nepředali důvody, proč je oblečení důležité. Synové minulého režimu tedy sahali k oděvnímu vyjádření příslušnosti k hudebnímu stylu mnohem častěji než k vyjádření jakýchkoli osobních hodnot, názorů či preferencí.

Co je takovým typickým nešvarem českých mužů?
Právě ten velmi častý nezájem o oděv je pro prostředí, ve kterém žijeme, typický. Starší muži napříč profesemi nosí oděvy, které dehonestují mužské pokolení, nestydí se nosit oděvy ušpiněné nebo poškozené. Beztvaré boty, o jednu či dvě velikosti větší oděvy nebo nevhodné oděvy neváhají nosit do společnosti lidí. Druhým „vrcholem“ jsou muži, kteří svůj oděv postavili na výrazné značce a tím se stávají chodícím laciným billboardem. Nevědomost, lenost a nezájem jsou tím největším nešvarem českých mužů v oblékání.

Více se dočtete v sobotním magazínu Víkend, který je součástí regionálních Deníků.

Otakar Brousek absolvoval hudebně dramatické oddělení pražské konzervatoře, během studií hostoval v Divadle na Vinohradech a v Divadle na Zábradlí.
Herec Otakar Brousek mladší: Už léta čekám na to, jestli budu moudřejší

Co dalšího se dozvíte v magazínu Víkend?

- Rozhovor: Helena Dvořáková
- Cyklotrasy: Na trasu Přibyslav – Sázava můžete vyjet na kole i na bruslích
- Fotoalbum: Vrtule v krajině
- Tip na výlet: České Švýcarsko

Předplaťte si Deník s přílohou Víkend již od 76 Kč měsíčně. (objednávejte ZDE) nebo si jej můžete objednat i telefonicky na 272 015 015.