Který největší rozdíl v bezpečnosti dopravy na silnicích vidíte dnes oproti době předrevoluční?
Za posledních 30 let se rozvíjel stát i celá společnost poměrně rychlým tempem. V oblasti silniční dopravy však tempo bylo mnohem vyšší. Ve výcviku řidičů měly monopol autoškoly Svazarmu, na zařazení do kurzu se čekalo i několik let. Obdobné to bylo i s možností koupit si auto.
Jinde než ve státním podniku Mototechna, pro vyvolené v Tuzexu, se nové auto prakticky nedalo koupit. Teprve postupem času se ojeté dalo pořídit v autobazarech státního podniku KLENOTY. Lidé si více vážili řidičského průkazu i vozidla samotného. Vůz byl v tu dobu nadstandard, soukromá auta byla spíše používána k rodinným výletům.
Jaké byly socialistické sanitky? Podívejte se:
Fotogalerie: Socialistické sanitky
V jakém smyslu si lidé vážili víc řidičského průkazu?
V dnešní době je řidičský průkaz chápán jako nutná potřeba pro běžný život a součást vzdělání, vozidlo je považováno za spotřební zboží. Automobilů prudkým tempem přibývá, bohužel je není, kde zaparkovat, zejména v centrech měst a na sídlištích. Tomuto rozvoji neodpovídá rychlost výstavby a kvalita silnic a dálnic.
Auta jsou bezpečnější, pozemní komunikace relativně také, bohužel velká část řidičů svým nezodpovědným chováním a nekázní za volantem tuto skutečnost neguje. Protože bylo v provozu méně vozidel, hustota silnic a dálnic se podstatně nezvýšila, řidiči byli ukázněnější a vozidla jezdila menší rychlostí, byla pravděpodobnost dopravní nehody nižší.
Co nejvíce vadilo na socialismu herci Janu Hrušínskému?
Byla vždy na českých silnicích omezena nejvyšší rychlost?
Již od pohybu prvních automobilů na našem území byla sepsána pravidla silničního provozu, postupně byla zveřejňována jako vyhlášky a zákony. Prakticky nebyla řešena povolená maximální rychlost. Časem byla například na dálnici omezena na 110 km/hod., pak zvýšena na 130 km/hod., rychlost v obcích do 50 km/hod. byla posléze zvýšena na 60 km/hod. a pak návrat k padesátce.
A bezpečnostní pásy?
Bezpečnostní pásy v autě nedávno slavily 50 let, to bylo ovšem ve švédských volvech. U nás byla povinnost jejich použití např. pouze v obci, na předních sedadlech, postupem času na všech sedadlech, která jsou jimi vybavena. V dřívější době zákony neřešily například zimní a letní pneumatiky, denní svícení, počet dětí ve vozidle, ale už od raných dob byl zákaz požívání alkoholu před a během jízdy, na to navazovaly omamné látky.