Ve škole šikanu, která využívá zbraně jako mobil a internet, řešili za zavřenými dveřmi ředitelny.

„Každému případu se snažíme věnovat individuálně. Záleží na okolnostech. Nedá se vše házet do jednoho pytle,“ myslí si ředitel Slováček. V tomto případě si hříšníci museli podat ruce s obětmi a slíbit, že už k podobným věcem nedojde.

Na policii skončí jen zlomek případů

Podobnou zkušenost má i ředitel Milan Kardoš z valašskomezi­říčské Základní školy Žerotínova. „Takové věci musíme utnout hned v zárodku. Menší případy řešíme neustále,“ připustil Kardoš. Konkrétní případy ale odmítl uvést.

Tam, kde si už ředitelé neví rady, pomáhá policie a odbor sociálně právní ochrany dětí. „Záleží, jestli takový případ vůbec školy oznámí. Prověřujeme je, hledají se důkazy,“ přiblížila postup vsetínská policejní mluvčí Ludmila Brousilová. V poslední době prý žádný policisté neřeší.

Podle vedoucí vsetínského oddělení sociálně právní ochrany dětí Pavly Hrbáčkové může za vším být strach obětí se svěřit. „Jen málokdy se o něčem takovém dozvíme. Stále vede obyčejná šikana. Teď řešíme v jedné škole případ, kdy romové šikanovali bílé spolužáky. Kvůli penězům či svačině,“ uvedla.

O sklonech dětí v regionu týrat své okolí pomocí moderních technologií ví své také metodik sociální prevence ze vsetínské Pedagogicko psychologické poradny Petr Pala. „Děti jsou skutečně stále agresivnější. Jejich myšlení ovlivňuje takzvaná kybernetická kultura a právě elektronické hračky slouží jako prostředek násilí,“ potvrdil.

Dosud nejvážnější případ se odehrál v květnu 2007 v základní škole v Jablůnce. Žákyně deváté třídy tajně natočila mobilem učitele ve chvíli, kdy fyzicky napadl jejího spolužáka, který pedagoga plánovitě provokoval. Záznam se poté objevil na internetu a případem se zabývala také policie. Učitel se rodičům žáka omluvil. Od vedení školy dostal za neprofesionální chování důtku. Stejný trest, důtku ředitele školy, vyfasovali ovšem také provokující žák a dívka, která incident natočila a zveřejnila.