Muži, všichni ve věku kolem třiceti let, podle obžaloby podvodem připravili svého někdejšího zaměstnavatele o více než pět milionů korun. Hrozí jim až osmileté tresty vězení.

Na lavici obžalovaných ve středu usedli Pavel Žlebek a Martin Hájek z Hovězí a Martin Juříček ze Vsetína. Trestní řízení proti poslednímu z obžalovaných Jaroslavu Smilkovi z Jablůnky předseda senátu Jaromír Matocha na žádost Smilkova obhájce vyloučil ze společného projednávání.

Podle obžaloby řidiči nezávisle na sobě různě dlouhou dobu předkládali k vyúčtování ve firmě M&V fiktivní doklady o nákupu nafty. Ve společnosti na to přišli až loni v únoru. „Obžalovaní získávali doklady za úplatu od obsluhy čerpací stanice v Hranicích-Slavíči,“ uvedl státní zástupce Jiří Zemek.

Všichni se podle něj dopustili podvodu. „Získali pro sebe prospěch tím, že někoho uvedli v omyl a způsobili tak na cizím majetku škodu,“ řekl státní zástupce.

Obžalovaný Pavel Žlebek měl nepravdivé lístky o nákupu nafty předkládat k vyúčtování od ledna 2006 a svému zaměstnavateli způsobit škodu přesahující 2,3 milionu korun. S tím ale bývalý šofér nesouhlasil.

„Výše škody neodpovídá. V roce 2006 a 2007 jsem navíc předkládal jen lístky, které vždy odpovídaly skutečnému tankování,“ hájil se obžalovaný.

Fiktivní nákupy si podle svých slov nechával proplácet až od roku 2008. „Jeden lístek jsem od obsluhy benzinky v Hranicích kupoval za sto korun,“ prozradil soudnímu senátu. Podle svých slov ale způsobil škodu maximálně za pět set až šest set tisíc korun.

Podobně vypovídali také jeho bývalí kolegové, obžalovaní Martin Hájek a Martin Juříček. Také oni kupovali lístky na naftu na čerpací stanici v Hranicích. Za peníze, které jim v hotovosti poskytovala firma na nejrůznější výdaje. Svorně tvrdili, že jednali každý sám za sebe.

Stejně jako obžalovaný Pavel Žlebek měli výhrady proti výši škody. Martin Hájek měl firmu od ledna 2006 připravit o 1,3 milionu korun, Martin Juříček od roku 2009 o téměř půl milionu. „Lituji toho. Vím, že jsem svým jednáním firmu poškodil, ale škoda může být maximálně pět set tisíc,“ řekl obžalovaný Martin Hájek. K podvodům jej podle jeho vlastních slov přivedla výše výdělku. „Za ty hodiny a nebezpečí na cestách byla nízká,“ poznamenal Hájek.

Obžalovaní také tvrdili, že spotřeba 13 litrů nafty na sto kilometrů, ze které se vycházelo při stanovování výše škody, byla u služebních vozů nereálná. Měla být daleko vyšší a tím i počet skutečných tankování pohonných hmot.

Firma prý navíc řidiče nutila jezdit s přeloženými auty a v krátkých časových termínech, což také mělo vliv na vyšší spotřebu.

Konečný verdikt ve středu nepadl. Soudce Jaromír Matocha jednání odročil na 16. května, kdy budou pokračovat výslechy dalších svědků.