Obě nová nádraží jsou chystanou investicí společnosti Z-Group a zároveň jsou spjaty s chystanou elektrizací železniční tratě Otrokovice-Zlín-Vizovice, kterou připravuje Správa železnic.

Město pak připravuje narovnání komunikace Vavrečkova a je podobně jako například Otrokovice a Vizovice účastníkem koordinačních jednání připravované modernizace železniční tratě.

„Nijak mě netěší, že máme stále zanedbané vlakové nádraží, ale je třeba si uvědomit, že stávající budova vlakového nádraží je majetkem Správy železnic. Modernizace celé trati Otrokovice - Zlín - Vizovice včetně nového vlakového nádraží ve Zlíně se chystá již několik let. V současnosti je ke stavbě nového nádraží vydané stavební povolení, ale poslední krok, kterým je vydání stavebního povolení na celou novou trať do Zlína, na ten zatím všichni čekáme,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Michal Čížek s tím, že město Zlín poskytuje jednotlivým investorům plnou součinnost.

Správa železnic společně se společností Z-Group předpokládají realizaci obou staveb v letech 2026 a 2027. Podle dosavadního plánu budou práce probíhat současně, přičemž jako první má být hotová železniční trať.

„Úlohou statutárního města je zajištění náhrady pro odstavování autobusů, které v současnosti parkují na místě budoucího vlakového nádraží,“ sdělil mluvčí zlínské radnice Tomáš Melzer.

Výstavba celého nového dopravního terminálu a jednotlivých objektů je rozfázována do jednotlivých na sebe navazujících etap.

„Novou výpravní budovu nelze postavit dříve, než bude dokončené zdvojkolejnění železniční trati, protože je stavebně provázána s novou tratí podchody a kolejištěm. Jinak by stála mimo kolejiště,“ reagoval na dotaz Deníku mluvčí společnosti Z-Group Miroslav Slaný.

V nové výpravní budově bude i technologická část Správy železnic.

„To znamená, že nová výpravní budova je provázána s kolejištěm jak stavebně, tak technologicky. V nové výpravní budově bude mít Správa železnic technologii pro výhybky a pro ovládání trati,“ doplnil Miroslav Slaný.

Nádraží až po kolaudaci trati

Stavba nového autobusového nádraží je pak až další navazující etapou.

„Ta bude realizována až poté, co bude dokončena elektrifikace trati, výpravní budova a komunikace, která je před výpravní budovou. Až teprve poté bude vystavěno nové autobusové nádraží. Výstavba nového autobusového nádraží přijde na řadu až po zkolaudování trati Otrokovice-Zlín,“ připomněl mluvčí.

Stavební povolení na novou výpravní budovu zatím ještě společnosti Z-Group nebylo vydáno.

„V prosinci roku 2023 jsme podali žádost o vydání stavebního povolení. Řízení o vydání stavebního povolení je v tuto chvíli přerušeno pro doplnění dalších dokumentů. Tedy v tuto chvíli doplňujeme podklady pro získání stavebního povolení. Lze očekávat, že v průběhu měsíce bude řízení znovu obnoveno,“ prozradil Miroslav Slaný s tím, že získání stavebního povolení pro výpravní budovu bude dalším důležitým krokem pro stabilizaci výstavby nového dopravního uzlu.

Platné územní rozhodnutí

„Ale i pokud bychom stavební povolení na novou výpravní budovu už měli, tak stejně nebudeme a nemůžeme stavět dřív, než získá stavební povolení trať,“ doplnil mluvčí.

A jak to aktuálně vypadá s modernizací železniční tratě? Správa železnic získala v roce 2022 pravomocné územní rozhodnutí pro modernizaci první části této trati, konkrétně pro úsek z Otrokovic do Zlína. Pro modernizaci zbývající části trati ze Zlína do Vizovic pak bylo vydáno zatím nepravomocné územní rozhodnutí v polovině prosince 2023.

„Toto územní rozhodnutí ale bylo napadeno některými účastníky řízení a nyní tedy vyčkáváme na další postup krajského úřadu, respektive ministerstva pro místní rozvoj,“ uvedla pro Deník mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

„Jako další krok v přípravě elektrizace jsme na Drážní úřad koncem roku 2023 podali žádosti o stavební povolení, a to na celou stavbu z Otrokovic do Vizovic včetně nádražní budovy Zlín střed,“ doplnila mluvčí.

Majetkoprávní vypořádání

V současnosti pokračuje příprava majetkoprávního vypořádání s vlastníky potřebných pozemků, dohodu je ještě potřeba uzavřít s přibližně pětinou vlastníků.

„Samotné stavební práce by se podle aktuálních předpokladů měly v závislosti na získávání potřebných povolení, pozemků a přidělení finančních prostředků na realizaci investice rozběhnout na začátku roku 2026 a skončit v roce 2030,“ nastínila mluvčí.