Ředitelství silnic Zlínského kraje (ŘSZK) totiž sáhlo k radikálním změnám v číslování desítek kilometrů regionálních silnic a jejich řazení do jednotlivých tříd. To znamená jediné: neznalí řidiči si budou muset nejspíš pořídit nové automapy, případně software do navigačních systémů, aby nebloudili.
Důvod rozsáhlé změny je podle zástupců ŘSZK nasnadě.
„Snažíme se vnést do systému číslování silnic větší logiku a navádět neznalé řidiče, kteří přijíždějí do kraje podle automap a elektronických navigací, na páteřní silnice druhých tříd. Ty jsou obecně v lepším technickém stavu a i v zimě se všechny řádně udržují,“ přibližuje provozně- technický náměstek ŘSZK Radek Berecka.
Jako konkrétní příklad uvádí situaci, kdy chce jet řidič z Fryštáku do Slušovic na Zlínsku.
„Chceme, aby pokud možno už nejezdil přes Hvozdnou, ale po nově vyznačené silnici druhé třídy přes Hrobice. Ta je na větší provoz mnohem lépe stavěná,“ vysvětluje Berecka.
Scénáře, že by právě přes Hrobice najednou začalo jezdit mnohem více aut než dříve, se ale jejich starosta František Gajdošík neobává.
„Lidé už stejně jsou naučení jezdit tudy. Přes Hvozdnou se hlavně přes zimu takřka jet nedá. Kdo si to tamními zatáčkami s nějakým těžším autem jednou zkusil, už se tam znovu nevydá,“ míní starosta.
Na lepší cestu chtějí silničáři navést i motoristy jezdící z Vizovic přes hřeben Vizovických vrchů do Loučky.
„Přestože v automapách a navigacích lákala tato trasa neznalé řidiče jako silnice druhé třídy, její technické parametry neodpovídaly očekávání motoristů. Tato cesta se ani v zimě neudržuje, a je tedy často nesjízdná,“ připomíná ředitel ŘSZK Bronislav Malý.
Celoroční problémy
Nyní je zmiňovaná silnice nově zařazena v kategorii třetích tříd a jak nové automapy, tak i aktualizované navigace by měly řidiče navádět na vhodnější trasy.
Podle starostky Loučky Martiny Bartošové je to krok správným směrem.
„V zimě na klikaté cestě zůstávají auta viset pravidelně, hlavně kamiony. Jejich řidiči se na nás dokonce často obracejí o pomoc, ale na jejich vyproštění nemá obec techniku a musí je odkazovat jinam,“ osvětlila starostka.
Potíže ale podle ní nezřídka nastávají i v létě.
„Cesta je úzká, dvě velká auta se na ní mají problém vzájemně vyhnout. I proto doufáme, že aktuální změny do budoucna takovým situacím zamezí,“ věří Bartošová.
Podobných změn je ale celá řada. Při jízdách ze Zdounek na Kroměřížsku do Modré na Uherskohradišťsku kupříkladu přestane řidiče lákat někdejší uzoučká a klikatá silnice druhé třídy přes hřeben Chřibů, kterou silničáři taktéž v zimě neudržovali. Nově je totiž přeřazena do kategorie třetích tříd.
A co na kroky ŘSZK říkají samotní řidiči? Například pro profesionálního šoféra Radka Lipovského z Topolné na Uherskohradišťsku se prý de facto nic nemění.
„Silnice v okolí znám, navíc pracovně jezdím hlavně mimo region. Jízdu podle navigace moc neuznávám, radši volím mapu. Znám chlapy, kteří se navigací řídí, a když ta selže, což se čas od času stane, jsou nahraní,“ přibližuje Lipovský.
Bude to stát pár desítek tisíc
Náklady, které s sebou změny na silnicích ve Zlínském kraji ponesou, nebudou podle Radka Berecky naštěstí nijak dramatické.
„V zásadě budeme muset v následujících měsících provést jen výměnu několika desítek směrových tabulí přímo v terénu. To přijde řádově na desítky tisíc korun,“ vypočítává Berecka.
Kvůli nevyhovujícímu stavu některých tabulí by podle něj navíc silničáři museli letos k osazení nových cedulí přikročit tak jako tak.
Aktuální změna se týká celkem 160 kilometrů krajských silnic a zasáhne území 36 obcí. Jde o největší jednorázovou změnu v číslování silniční sítě za celou dobu existence Ředitelství silnic Zlínského kraje (ŘSZK), tedy od roku 2001. Jediným územím, kterého se kroky silničářů v kraji vůbec nedotknou, je Vsetínsko.
Centrální silniční databanka, která je zdrojem dat pro tvůrce map i programátory elektronických navigací, tyto změny zaeviduje k 1. červenci 2012. Seznam všech úseků, které se budou přečíslovávat, najdou zájemci na oficiálních webových stránkách ŘSZK.