V České republice vyšla už loni cestujícím podobným způsobem vstříc i radnice ve Frýdku-Místku.
Můžeme se na MHD zdarma těšit i ve Zlíně a Otrokovicích? Podle vedení obou měst zatím ne. Většina oslovených cestujících by ale přepravu „za hubičku" přivítala.
„Jsme si vědomi, že jde o výjimečný postup. Chceme ale motivovat motoristy, aby využívali MHD, a šetřili tak životní prostředí," zdůvodnil upřednostňování MHD před popojížděním poloprázdnými automobily frýdecko-místecký náměstek primátora Michal Novák.
Bezplatná jízdenka by zdražila jiné věci
Zlínský primátor Miroslav Adámek ale nevidí zavedení MHD zdarma v našem regionu jako reálné. „Nic není zadarmo. Pokud se za některé věci neplatí, jiné jsou o to dražší. Platí to i v hromadné dopravě," vysvětlil Adámek. Podobný názor měl i otrokovický starosta Miroslav Budek.
„Jako občan bych MHD zdarma přivítal. Ale mělo by to sociální dopady. Pak by šlo méně peněz do sportu, do kultury a sociální oblasti. Jsou to spojité nádoby. Ale chápu i dlouhodobé výhody," odpověděl Budek.
Podle některých prognostiků by byla MHD zdarma lékem na mnohé. Města by byla méně přecpaná automobily.
Například Zlín nyní dusí osmdesát tisíc automobilů. Nemuselo by se taky vynakládat tolik desítek milionů na stavby a opravy silnic, snížila by se nehodovost, zlepšila kvalita ovzduší.
Provoz MHD stál loni města Zlín, Otrokovice a obec Želechovice nad Dřevnicí 263 milionů korun.
„Zlín dotoval MHD částkou 93 milionů, Otrokovice 14 miliony, Želechovice nad Dřevnicí necelým milionem a Zlínský kraj částkou pět milionů korun," sdělil mluvčí Dopravní společnosti Zlín Otrokovice (DSZO) Vojtěch Cekota.
Zbývající přibližně stomilionovou sumu zaplatili cestující, když si koupili lístky a průkazky. Nejběžnější jednorázová dvacetiminutová jízdenka na trolejbus nebo autobus stojí ve Zlíně, Otrokovicích a Želechovicích 12 korun.
Projekt MHD zdarma už v ČR odstartovali ve Frýdku-Místku.
Bezplatně jezdit mohou ale jen ti obyvatelé, kteří prokázali bezdlužnost vůči městu a zaplatili roční manipulační poplatek 300 korun.
MARTIN LAVAY