Také ministerstvo dopravy plánuje otevírat další tratě konkurenčním dopravcům, Zlínský kraj ale opět na mapě zamýšlených tratí není. S výjimkou jediného spoje soukromého dopravce Leo Express se tak lidé v regionu musejí spokojit, lidově řečeno, s tím, co jede.

Výběr jako na některých jiných tratích prakticky neexistuje.

„Hrozně mě mrzí, že náš kraj zůstává stranou zájmu železničních dopravců. Člověk jen čte, jak tam budou jezdit nové vlaky, tam rozšíří spoje a tady jako by se zastavil čas," myslí si například Jan Holý ze Zlína. Podle něj je mrzuté, že nasazování moderních vlaků kraj míjí.

„RegioJet do Ostravy a nejnovější rakouské soupravy Českých drah railjet naším krajem nepojedou," posteskl si.

To potvrdila i mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

„Soupravy railjet jsou zakoupeny a dle mezinárodní dohody s rakouskou železnicí ÖBB budou nasazeny na linku Praha–Brno–Vídeň–Graz. Tato linka vede mimo Zlínský kraj," vysvětlila.

Cestující ve Zlínském kraji však podle ní o komfortní cestování ochuzeni nejsou.

„Zlínský kraj křižují dvě mezistátní hlavní linky, Varšava –Otrokovice–Vídeň a Praha–Vsetín–Žilina. Na tyto linky nasazujeme po dohodě se zahraničními železnicemi z Polska, Rakouska a Slovenska moderní klimatizované vlaky EuroCity/Inter­City," uvedla. Do této skupiny patří podle ní i spoje z Prahy přímo do Zlínského kraje.

Moderní vozy pak dráhy začaly postupně nasazovat i na rychlíkové tratě. Jako první prý byly řídicí vozy na lince Brno–Břeclav–Otrokovice–Olomouc. Disponují klimatizací, elektrickými zásuvkami a jsou bezbariérové. Další typ je podle ní nasazován od léta.

„Jedná se o kombinovaný vůz první a druhé třídy, také s klimatizací, elektrickými zásuvkami a dalšími moderními prvky," podotýká Kateřina Šubová.

Zlepšení komfortu cestování lidem i z našeho regionu však připravují. V těchto dnech například objednávají nové elektrické rychlíkové jednotky a právě Zlínský kraj má být jedním z těch, kde by do budoucna mohly jezdit.

Leo Express přidá spojů na trati přes Otrokovice

„O přesném nasazení se však rozhodne až v příštím roce v době jejich dodání od výrobce," zdůraznila Kateřina Šubová.

Při výběru dopravce však mají cestující v kraji stále velmi omezené možnosti. Pouze jednou denně doposud přes region projíždí Leo Express, jeho trasa vede z Prahy do Starého Města u Uherského Hradiště se zastávkou v Otrokovicích, Hulíně, Přerově, Olomouci a Praze. Cestující jej mohou využívat od prosince loňského roku.

Kdo je příznivcem komfortního cestování, může se těšit. Soukromý dopravce totiž ve Zlínském kraji hodlá rozšířit svou nabídku.

„Po roce úspěšného provozu, během kterého se nám podařilo získat mnoho spokojených a věrných zákazníků ze Zlínského kraje, rozšíříme nabídku spojů na této trase na celkem čtyři spoje denně. Dva pojedou ve směru do Prahy a dva do Starého Města u Uherského Hradiště," prozrazuje mluvčí společnosti Leo Express Petra Valentová. Za první rok provozu prý na jediné lince do Zlínského kraje přepravili padesát tisíc cestujících.

„A to i přesto, že zde jezdíme zatím pouze jedním párem spojů. Jedná se tedy o velice úspěšnou trasu," dodává Petra Valentová.

Do Zlínského kraje by rád vyrazil po kolejích se svými žlutými vlaky i RegioJet společnosti Student Agency, zatím to však není možné.

„Dáváme prostor ostatním dopravcům," konstatuje zase mluvčí Student Agency Petra Nováková. Firma podle ní ve Zlínském kraji nabízí cestujícím jen autobusovou dopravu. O tu vlakovou se také snaží, ale neúspěšně.

„Rozšiřování služeb ve Zlínském kraji je otázkou výběrových řízení na tratích, které vypíše ministerstvo dopravy," podotýká Petra Nováková.

Cestující si ale ještě počkají.

„Ve Zlínském kraji v dohledné době žádná taková výběrová řízení na rychlíkových tratích neplánujeme," potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.