Silnice je opět plně průjezdná ve všech úsecích a cestující se díky tomu vyhnou úmornému čekání v kolonách. Slavnostní otevření silnice I/49 proběhlo včera dopoledne. Že šlo o skutečně velkou až historickou událost, dokládala i přítomnost ministra dopravy Zdeňka Žáka.

„Považuji tuto stavbu a její otevření za symbolické pro naši budoucnost. Přál bych si nastartovat inteligentní renovaci cest, která napomůže hospodářskému rozvoji naší země," komentoval při otevření páteřní silnice ministr. Současnou prioritou je podle něj dobudování dopravní sítě v místě hluchých úseků, jako jsou rozestavěné úseky dálnic, které je třeba vzájemně propojit.

Komunikace I/49 je významnou spojnicí mezi Zlínem a rychlostní silnicí R55, na kterou navazuje dálnice směřující na Brno, Prahu a Slovensko. „Jsem rád, že se nám podařilo úspěšně dokončit stavbu tohoto důležitého dopravního tahu mezi Otrokovicemi a krajským městem," komentoval znovuotevření důležité komunikace ředitel Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek.

Už žádná omezení

Podle něj řidiči konečně mohou po významném tahu jezdit ve čtyřech pruzích a bez omezení rychlosti pod 50 km/h.

Náročná stavba byla rozdělena do dvou etap. Stavební práce na komunikaci byly zahájeny dne 14. července roku 2010. V červnu roku 2011 byla zprovozněna první část cesty. Druhá etapa byla dokončena v červenci letošního roku.

Jedním z důvodů rozsáhlé rekonstrukce I/49 v úseku mezi Otrokovicemi a Malenovicemi bylo rozšíření silnice do dvou jízdních pruhů v každém směru po celé její délce. V místech, kde se dříve dva jízdní pruhy zužovaly do jednoho, konkrétně v místní části Kvítkovice u Otrokovic a Malenovice, v minulosti často docházelo ke zpomalování silničního provozu a následným kolonám. Časté brzdění navíc ohrožovalo bezpečnost řidičů. „Docházelo k překročení kapacitních možností křižovatek," informovala mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová. Podle ní rozšíření I/49 o jeden jízdní pruh mnohonásobně zvýší plynulost dopravy a bezpečnost chodců na křižovatkách. Zpomalováním dopravy dříve trpělo i životní prostředí, a to zejména kvůli šíření emisí z výfukových plynů a hlučnosti.

Od hluku obyvatelům přilehlých ulic v Malenovicích a ve Zlíně-Loukách ulevily dvě protihlukové stěny, které dohromady na délku měří 462 metrů.

Fakta o silnici

V datech:

08/2000: vydáno stanovisko EIA 04/2005: vydáno územní rozhodnutí 11/2009: vydáno stavební povolení 12/2009: vyhlášeno výběrové řízení 06/2010: zahájení samotné výstavby 07/2013: uvedení silnice do provozu.

Délka posledního rozšiřovaného úseku: 2153 m

Mostní objekty v úseku: 4

Protihlukové stěny: 2

Celková délka stěn: 462 m

Stavba navázala na první etapu, kdy byla rozšířena silnice I/49 v úseku od supermarketu Terno po sídliště v Malenovicích, který byl dokončen v roce 2007. Rekonstrukce navazujícího úseku rychlostní silnice přes sídliště v Malenovicích až po napojení na R55 u místní části Otrokovic Trávníky byla zahájena 14. července 2010. Druhá etapa a tím i celá stavba v plném rozsahu byla dokončena a slavnostně otevřena 18. července 2013.