Minulý týden si vyslechli první přednášku o základech životního stylu. ,,Smyslem přednášky bylo vysvětlit základy metabolismu a životosprávy srozumitelným způsobem. Když to lidé pochopí, je pro ně snazší to dodržovat," řekla výživová porad- kyně a lektorka Kateřina Gálová.

Mnozí ze statečných účastníků našeho projektu si již dietou prošli. Redukční diety nejsou nic příjemného a často tělu více škodí, než prospívají. Po týdnech hladovění si dopřejete větší oběd a začnete přibírat zpátky. Zdravá strava není v žádném případě o hladovění. ,,Problémem je, že spousta žen již držela nějakou redukční dietu. Musejí porozumět tomu, jak si mohou takovou dietou ublížit. Některé jsou nastavené pod úroveň takzvaného bazálního metabolismu, což znamená, že nedodají tělu dostatek živin, aby mohlo dostatečně provádět a udržovat důležité tělesné funkce. Tím zhubnou, protože si metabolismus velmi zpomalí. Jakmile ale začnou jíst normálně, rychle přiberou. To je ten obávaný jojo efekt. Proto jim chceme říct, že jíst tak málo je špatně, aby své chyby již neopakovali," vysvětlila Kateřina Gálová.

Účastníci se dozvěděli také výsledky měření tělesného tuku a svalstva a dostali první obrázek, v jaké kondici se nacházejí. Že na tom nejsou dvakrát dobře, sami dobře vědí. Proto si nyní poslechli informace o základech metabolismu. Jak lidské tělo funguje, kolik potřebuje živin a jaké faktory ovlivňují ukládání tuku a tedy i naši postavu.

,,Chtěli jsme vysvětlit, co to životní styl vlastně je, co všechno zahrnuje, jaké faktory do toho vstupují. Lidé se často vymlouvají na genetiku, jenže to je pouze jeden z faktorů. Proto jim chceme vysvětlit alespoň základy, protože máme omezenou dobu tří měsíců. Za tři měsíce se vrátí do svého normálního života a my chceme, aby chápali, co se s jejich tělem děje, a neupustili od nastoupené změny," vysvětlila lektorka studia Flex Fitness.

Některým mohou znít základy životosprávy spíše jako latinský slovník. Proteinový řetězec, karbohydráty, aminokyseliny, nutriční hodnoty. Porozumět základům je však nutnou součástí úspěchu.

Jaké potraviny kupovat, kolikrát denně jíst, co si dát před cvičením, čím doplnit živiny po tréninku, kolik hodin před spaním si dát poslední jídlo. Pokud soutěžící pochopí své tělo a vyhnou se základním chybám, dosáhnou v kombinaci se cvičením skvělých výsledků.

Proto se lektoři snaží vysvětlit základy zdravé životosprávy jednoduše a srozumitelně. Řada problémů totiž pramení z čiré nevědomosti.

I na tom během tří měsíců soutěžení zapracují. Jsou však teprve na začátku své cesty. Jak se jim daří, sledujte na stránkách našeho Deníku.

Seriál Hubneme s Deníkem najdete v regionálním Deníku každé úterý.

Autor: Kamil Polko