Už v pátek vydal Český hydrometeorologický ústav varování před silným větrem s nízkým stupněm nebezpečí. Pro Zlínský kraj bylo platné od sobotního rána do nedělního večera mezi 1000 a 1600 metry nad mořem, Lopeník se rozkládá v průměrné výšce 670 metrů. Ústav ve zprávě doporučoval cestovat autem oblastmi zasaženými větrem maximálně opatrně s tím, že větrné poryvy mohou učinit vozidlo neovladatelným.

Související Tragédie na rally: Na Lopeníku zemřely 4 dívky

Za verzí, že havaroval kvůli větru, stojí i řidič mitsubishi, jež dívky smetlo, Michael Bartončík. „Chování vozu ani charakter úseku v inkriminovaném místě nenaznačovaly jakoukoliv abnormalitu. V úseku asi desíti metrů po překonání horizontu dostalo vozidlo racionálně nevysvětlitelný boční impuls, který s ohledem na rychlost vozidla a šířku tratě nebylo možné korigovat," okomentovala klíčový okamžik v pondělním tiskovém prohlášení posádka auta.

Tragédie na rally u Lopeníku

To opustilo silnici a stalo se neovladatelným. „Pohybovalo se až do místa střetu s diváky souběžně s vozovkou, a to ve vzdálenosti maximálně dvou metrů od ní. Důvodem tragédie se tak jeví souhra nešťastných a na straně posádky nepředvídatelných okolností," dodali Michael a Josef Bartončíkovi s tím, že vnímají obrovské zoufalství rodinných příslušníků obětí a vyjadřují jim nejhlubší soustrast.

Mezi řidiči bydlícími na Lopeníku je úsek, jehož projetí posádka závodního auta nezvládla, známý jako nebezpečný. „Hodně vynáší, zvláště za větrného počasí. A na Lopeníku právě už asi týden hodně fouká. Jezdím tudy maximálně padesátkou, při sto padesátce muselo být riziko hodně vysoké," uvedl obyvatel karpatské vesničky, který zde žije asi deset let. Zároveň se ale zastal pořadatelů závodu. Trať byla podle jeho slov dobře značená a na každém plotě a stromě visela varování.

Závodní auto mezi Březovou a Lopeníkem zabilo čtyři lidi

Zarmoucenou rodinu zesnulých dívek v Lopeníku navštívili v neděli zastupitelé obce v čele se starostou Antonínem Dulínkem. „Vyjádřili jsme soustrast a nabídli pomoc," poznamenal. Obec by podle jeho slov chtěla také organizovat veřejnou sbírku ve prospěch rodiny zemřelých Klárky a Beaty. „Volají nám lidé a nabízejí finanční podporu," doplnil Antonín Dulínek.

V internetových diskuzích se objevily spekulace, podle nichž neměli mít organizátoři Autogames RallyShow Uherský Brod vyřízeno povolení u správy Chráněné krajinné oblasti Bílé Karpaty, kterou trasa závodu vedla. To ale dementovala vedoucí správy CHKO Jiřina Gaťáková. „Výjimka ze zákona byla této soutěži udělena a nabyla právní moci. Pokud vozy jezdí chráněnou krajinnou oblastí pouze po státní silnici a zpevněných cestách, tak nemohou předmět ochrany, tedy přírodu, nějak ovlivnit. Tento závod bylo ve vztahu k CHKO možné povolit, nenašli jsme proti tomu v zákoně žádný důvod," konstatovala Jiřina Gaťáková.

Na místě sobotního neštěstí v pondělí hořely desítky svíček. Lidé sem přinesli i panenky, plyšové hračky či vzpomínkové fotografie, zástupci lopenického obecního úřadu zase smuteční kytici.

Smutná událost už zpečetila další osud uherskobrodského závodního podniku. „RallyShow nebude v budoucnu pokračovat," vyvěsil v pondělí definitivní ortel na oficiální web soutěže předseda jejího organizačního výboru Petr Bujáček.

Jaké změny v bezpečnosti diváků českou rallye čekají, o tom bude v úterý jednat na svém mimořádném zasedání český rallyeový svaz. Je možné, že zruší poslední dva letošní podniky, které se mají uskutečnit v Praze a Slušovicích.

Důsledky lopenického neštěstí ovlivňují veřejné mínění o rallye sportu, není vyloučené, že některé obce už nebudou mít zájem, aby jejich ulicemi vedly trasy soutěží. „V zastupitelstvu určitě budeme řešit, co dál. Jak na to ale nakonec zareagujeme, to teď nejsem schopen říct," sdělil Slováckému deníku Zdeněk Jabůrek, starosta Kudlovic, kterými vede jedna z rychlostních zkoušek populární Barum rallye.