To znamená, že v bezprostředním okolí plánované trasy nemohou majitelé volně nakládat se svými pozemky, především zde nesmí vznikat stavby, které by překážely budoucímu využití. Je však šance, že se podoba stavební uzávěry ještě letos změní. „Podle zpráv, které máme, by se o osudu tohoto projektu mohlo definitivně rozhodnout letos v září. Je šance, že by koridor železnice vypadl z Politiky územního rozvoje ČR, a celé území by se tak uvolnilo," věří starostka Vizovic Silvie Dolanská.

Doba se mění a původně až sto let starý projekt už nemá takovou masivní podporu. Proti prodloužení trati se v minulosti stavělo i město Zlín.

„Obava města Zlína, že by v budoucnu přes město mohly jezdit některé rychlíkové spoje, je podle mého názoru na místě, ale časový horizont je v řádu několika desítek let a to může být dopravní situace úplně jiná," říká zlínský radní pro oblast dopravy Josef Novák.

Ze Správy železniční a dopravní cesty však zní, že projekt rozhodně stále není mrtvý a že tedy stavební uzávěra letos pravděpodobně neskončí.

Může být však zmírněna. Intenzivně se totiž jedná o dílčích změnách a úlevách.

„Stejně jako u silničních staveb si stát své budoucí strategické plány chrání. Myšlenka tohoto propojení je stále platná," informoval Jakub Ptačinský, mluvčí SŽDC. Podle něj v současné době existují tři varianty tras, které jsou všechny chráněny stavební uzávěrou. Přesto by letošní rok mohl přinést do zakonzervovaného stavu několik změn.

„Vedou se diskuse o možném zúžení území uzávěry, případně snížení počtu variant. Nic však není aktuálně dopracovaného. Ohledně stavební uzávěry se snažíme majitelům pozemků vyjít vstříc. Máme v plánu prověřit trasování a rozsah stavebních uzávěr. Není to však nic, co by se v územních plánech mohlo projevit v nejbližších měsících," konstatoval mluvčí SŽDC.

Původní plány počítaly na 17 kilometrů dlouhé trati se zastávkami Vizovice, Lutonina, Ublo, Bratřejov a Pozděchov. V obcích Jasenná a Prlov by pak šlo o železniční stanice.

„O té železnici se mluví už od doby, kdy jsem byl děcko. Na jednu stranu je škoda, že to je slepé, na druhou stranu město se hodně k plánované trati přiblížilo. Asi by to způsobilo emoce. Ale to každá taková stavba," míní Petr Dvořáček z Vizovic.

Prioritní železniční stavbou je v regionu modernizace trati z Otrokovic do Vizovic. Tento projekt je ve fázi hotové studie.

„Počítá se v ní s druhou kolejí na trase z Otrokovic do zastávky Zlína-střed. Dvoukolejné spojení do Vizovic v ní naopak není. Počítá se však s elektrifikací tohoto úseku," doplnil Jakub Ptačinský.

Na tento projekt se soustředí i ve Zlíně. „Je to pro nás zcela zásadní projekt, protože Zlínu přinese nejen novou výpravní budovu, ale i rychlejší možnost přepravy mezi Zlínem a Otrokovicemi," doplnil radní Novák.

Stavba úseku Otrokovice ZlínVizovice je v plánu na rok 2018.