„K tomu, aby člověk nakreslil auto, nepotřebuje žádnou školu,“ tvrdí odvážně podnikatel a designér Roman Fluxa. Vzdělání ale rozhodně nepodceňuje: před lety si ho zvýšil studiem na katedře designu Vysoké školy uměleckoprůmyslové ve Zlíně. „Do základů kresby mě ještě na střední škole zasvětil vsetínský malíř Antonín Kaderka,“ říká návrhář, který se už na gymnáziu zúčastňoval různých návrhářských soutěží jak doma, tak i v zahraničí.
Se svými nápady uspěl například ve Švýcarsku, kde získal možnost studovat na významné škole ArtCenter. Této prestižní nabídky však nevyužil, neboť se v roce 1995 objevila další zajímavá šance. „Mladoboleslavská Škoda tehdy otvírala své pracoviště pro studenty. Úspěšně jsem zpracoval dva návrhy karoserií, v jednom případě se jednalo o elektromobil. Díky tomu jsem pak nastoupil do vývojářského studia Škoda Design,“ popisuje podnikatel.
Přiznává, že pobyt v Mladé Boleslavi pro něho znamenal ohromné zkušenosti. „Takovou praxi žádná škola nenahradí. Potkal jsem tam navíc výborné kamarády a získal spoustu důležitých kontaktů. Můj tehdejší šéf dnes například řídí studio Bentley v Anglii,“ vzpomíná Roman. Díky Michalu Jelínkovi, se kterým se seznámil rovněž v Mladé Boleslavi, měl možnost nahlédnout za dveře špičkových zahraničních studií.
„Strávil jsem více než měsíc v mini studiu v Mnichově, kde jsem pracoval na zakázce pro BMW. Jako lektor jsem měl možnost navštívit automobilku Ford v Kolíně nad Rýnem a zúčastnil jsem se prestižních Designer´s Night ve Frankfurtu a Miláně,“ vyjmenoval. S posledně jmenovaným místem má ale spojený nepříjemný zážitek. V angličtině měl jako přednášející před plným sálem navrhnout motorku.
„Bohužel komunikace s počítačem nefungovala tak, jak měla. Za zády jsem měl navíc prezidenta společnosti, pro niž jsem pracoval, a do toho neustálé problémy s programem. Prezentaci jsem nakonec nedokončil…,“ říká Roman a přiznává, že Milán se stal jeho osobním Waterloo. „Nicméně prostory Muzea Leonarda da Vinciho, kde se prezentace konala, mě natolik nadchly, že i přes tuto nepříjemnost se v budoucnu hodlám na místo činu vrátit.“ Své bohaté zkušenosti se Roman Fluxa snaží zužitkovat ve firmě, kterou založil společně s Davidem Rafajem.
„Nedávno jsme se přestěhovali do moderních prostor na vsetínských Maštaliskách a zároveň jsme rozšířili nabídku. Kromě grafiky nabízíme také produktový design a v poslední době se zaměřujeme na realizace interiérů prodejen,“ přiblížil Roman Fluxa, který se automobilovému designu věnuje i v současnosti: jako lektor pro počítačovou kresbu ve školách a člen redakčního týmu časopisu Autodesign.