Kapacita stávajících silnic se dávno naplnila a takovému náporu nemůže stačit. Ve městě se tak pravidelně především ve špičkách tvoří dlouhé kolony.

Ulevit přetíženému centru Meziříčí má tzv. západní obchvat města, jehož vybudování má v plánu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Mluví se o něm řadu let, zahájení výstavby se ale stále odkládá.

Že je právě obchvat tím hlavním lékem na kritickou dopravní situaci v Meziříčí se shodují prakticky všichni lídři volebních stran a hnutí, které se budou letos na podzim ucházet o hlasy voličů. Podle jejich názoru by snaha o urychlené dokončení obchvatu měla patřit k prioritám radnice. Mnozí však nabízí i další řešení, která by pomohla dopravu ve městě zklidnit.

Ilustrační foto
Kdo chce vést vaši obec na Valašsku? Deník přináší volební kandidátky

„Výstavba obchvatu je pro Valašské Meziříčí zcela zásadní,“ vidí současný starosta města a lídr kandidátky ANO Robert Stržínek.

Podle něj je však město v případě této investice odkázáno na rozhodnutí ŘSD, potažmo ministerstva dopravy.

„Silničáři počítají se zahájením stavby v roce 2026, ale od roku 2017 se termín posunul už o šest let. Přesto na ně dál tlačíme, aby se začalo co nejdříve,“ ujišťuje Stržínek.

Vedle obchvatu považuje pro dopravu ve městě za důležitou též výstavbu dopravního terminálu v areálu bývalé Křižanovy pily a připomíná i MHD zdarma, kterou mohou lidé ve městě využívat.

„Její provoz chceme dál optimalizovat, abychom dokázali obsloužit například i některá sídliště. Právě moderní MHD je jednou z cest, jak dopravní zátěži ulevit. Samozřejmostí je také další podpora cyklodopravy a rozšiřování sítě cyklostezek,“ říká lídr ANO.

O obchvatu jako o prioritě mluví i další lídři. Třeba jednička ODS Petr Nachtmann, podle něhož však musí být město více aktivní v jednání s ŘSD a ministerstvem dopravy. „Vnitřní doprava města potřebuje (také) daleko větší rozšíření MHD, aby bylo plně využito i pro občany z místních částí a sídlišť. Dále propojení systému cyklostezek, parkovací dům v centru,“ doplňuje Nachtmann.

Vsetín
ANKETA: Zeptali jsme se politiků, jaká další témata mohou rozhodovat u voleb

Piráti, kteří do čela kandidátky postavili Denise Rychtara, by z pozice radnice zadali studii, jak nejlépe koordinovat dopravní obslužnost na všechny fáze budování obchvatu.

„Město je přetížené už teď a my musíme co nejefektivněji průtah městem připravit na chystanou výstavbu,“ říká Rychtar.

Jako problém vidí také parkování, což by podle něj mohl do budoucna částečně vyřešit parkovací dům v Křižanově pile. „Další možnost je patrové parkování vedle OC Diamant nad náměstím,“ navrhuje Rychtar. Dodává, že Piráti chtějí také provázat centrum na cyklostezky, postavit parkovací věže na strategických místech a vylepšit i koncepci MHD.

„Ta je sice zdarma, ale chybí návaznosti na meziměstské a mezikrajské spoje jak autobusové, tak vlakové. Chceme motivovat obyvatele na cyklodopravu a efektivní MHD, aby nemuseli sedat do auta kvůli pár kilometrům například do práce,“ dodává Rychtar.

Udělat maximum pro stavbu obchvatu, slibuje voličům v Meziříčí SPD.

„Ze strany radnice by měla být snaha uspíšit stavbu obchvatu. Je to i naším prioritním bodem ve volbách,“ potvrzuje lídr kandidátky hnutí Václav Burda.

Volební lídryně KDU-ČSL Alena Carbolová souhlasí, že je to právě obchvat, který dopravu ve městě v budoucnu zklidní. Upozorňuje však, že třebaže se projekčně chystá, pozemky pod ním nejsou v rukou státu. „Město by s výkupem mohlo a mělo pomoci,“ zdůrazňuje Carbolová.

Jmenuje i další opatření směřující ke zlepšení dopravní situace ve městě.

„Je třeba zavést systém rezidentního parkování, zjednosměrnit některé ulice, nastartovat přípravu výstavby parkovacího domu v centru města. Ruku v ruce s tím bychom se všichni měli zamyslet nad tím, kdy je nezbytné sednout do auta, kdy je možné využít MHD, kolo nebo to nejlevnější řešení – chůzi. Pomůžeme tím nejen dopravě, ale i vlastní kondici a zdraví,“ podotýká Alena Carbolová.

Co se obchvatu týče, do jisté míry s ní souzní také lídr hnutí Nezávislí Václav Chajdrna. I on jej považuje za základ, který přinese odliv nákladních i osobních aut z centra města.

„Obchvat sice bude stavět stát, ale město má při přípravě stavby také důležitou úlohu, která spočívá v udržení potřebného koridoru dopravní stavby v Územním plánu města. Radnice také může velmi pomoci při získávání pozemků potřebných pro stavbu,“ říká Chajdrna.

Důležitá je podle něj také podpora a rozvoj veřejné dopravy a cyklodopravy. Druhá jmenovaná podle Chajdrny v Meziříčí v posledních letech přešlapuje na místě.

„Chybí dokončit páteřní síť cyklostezek, ale také nabíječek pro stále rozšířenější elektrokola. Ukázkou bezradnosti v této oblasti je dokončovaná rekonstrukce náměstí, kde se s cyklisty a jejich pohybem v historickém centru vůbec nepočítalo,“ tvrdí lídr Nezávislých.

Podle Ireny Brouwerové z hnutí ProValmez musí vedení radnice dopravu ve městě systematicky a strategicky ovlivňovat.

„Od státu vyžadujeme obchvat a opravu silnic nebo na vhodných místech kruhové objezdy. Městská síť cyklostezek by se měla propojit tak, aby se dospělí i děti na kolech dostali bezpečně z jednoho koutu Valmezu na druhý. O to by se mělo starat město,“ říká Brouwerová.

„Kulturní“ centrum Meziříčí – tedy oblast zámku Žerotínů a náměstí s přilehlými ulicemi a nábřežím Bečvy – by podle ní měly sloužit především pěším, lidem na kolech a koloběžkách.

„K tomu potřebujeme minimálně dva parkovací domy v proluce u OD Cimala a u vlakového nádraží, což je také náplní práce pro nové vedení města,“ myslí si lídryně hnutí ProValmez, které podporuje také místní autobusovou dopravou zdarma. Podle Brouwerové však i sami obyvatelé Meziříčí mohou dopravní zátěži ve městě ulevit.

„Vzdát se cest autem po městě: pokud to jde, jít pěšky, na kole, využít MHD… Ostatně já osobně jsem uzpůsobila svůj život tak, abych fungovala bez auta,“ dodává Irena Brouwerová.

Obchvat Valašského Meziříčí

Se stavbou obchvatu počítá ŘSD v roce 2026, hotový bude za další dva roky

Stavba oficiálně označovaná jako „přeložka silnice I/57 Valašské Meziříčí–Jarcová, obchvat“ je součástí připravovaného uceleného tahu propojujícího dálnici D48 u Palačova se Vsetínem a dále s plánovanou dálnicí D49 vedoucí na Slovensko. Podle investora, jímž je Ředitelství silnic a dálnic ČR, výstavba západního obchvatu Meziříčí významně přispěje k rozvoji celého zlínského regionu.

Z pohledu obyvatel Valašského Meziříčí je však nejdůležitější, že odvede tranzitní dopravu z průtahu centrem města.

Více než 6,1 kilometru dlouhý obchvat bude stát 3,1 miliardy korun bez DPH. Příprava stavby si mimo jiné vyžádala rozsáhlý geologický průzkum - celkem odborníci na trase obchvatu a navazujících komunikacích uskutečnili více než 270 vrtů a sond o celkové hloubce přes tři kilometry. Součástí obchvatu budou tři mimoúrovňové křižovatky a také 20 mostních objektů. Termín zahájení stavby se už několikrát posunoval. Podle aktuálních dokumentů ŘSD zveřejněných letos v srpnu se počítá s rokem 2026. Hotovo má být o dva roky později.

Vsetín. Ilustrační foto
ANKETA: Cítíte se ve Vsetíně bezpečně?

Prim hraje stát, ale město s ním musí sladit noty
Michal BurdaMichal BurdaZdroj: DENIK/archivŽe hlavní silniční tahy na Valašsku, především pak silnice I/57, která protíná prakticky celý region, už dlouho kapacitně nestačí narůstající dopravní zátěži, je obecně známá a zjevná skutečnost. Řada obcí a měst – v tomto případě zejména Valašské Meziříčí – dlouhodobě doplácejí na absenci důležitých rychlostních silnic. S jejich vybudováním stát sice počítá, ale mnohé úseky včetně obchvatu Valašského Meziříčí zatím stále zůstávají jenom na papíře. A oznámené termíny startu stavby, jež pokaždé na nějaký čas oživí optimismus místních obyvatel a motoristů, se vždy nakonec o rok či dva posunou. Čekání trvá a situace se nelepší. Není proto překvapením, že v případě obchvatu Meziříčí panuje mezi lídry soupeřících politických uskupení jednoznačná shoda – všichni ví, že jde o prioritu. Je pravda, že co se obchvatu týče, hraje město Valašské Meziříčí do jisté míry „druhé housle“. Prim patří státu, který má stavbu na starosti. Na druhou stranu ani part, který náleží městu, není nedůležitý. Pokud se přidržíme hudební terminologie, platí, že oba spolu musí stoprocentně ladit. Čím dříve potřebný souzvuk zazní, tím pro obyvatele nejen Valašského Meziříčí lépe.
Michal Burda, redaktor

ANKETA

Otázka: Jakým způsobem je podle Vašeho názoru možné městu nejlépe ulevit od dopravní zátěže? Co pro to může radnice udělat?

Alena Carbolová (KDU-ČSL)

Alena Carbolová, KDU-ČSLAlena Carbolová, KDU-ČSLZdroj: se svolením kandidátaDoprava ve městě se dotýká každého z nás. Obchvat, který ji v budoucnu zklidní, se sice projekčně chystá, ale pozemky pod ním nejsou v rukou státu. Město by s výkupem mohlo a mělo pomoci! Je třeba zavést systém rezidentního parkování, zjednosměrnit některé ulice, nastartovat přípravu výstavby parkovacího domu v centru města. Ruku v ruce s tím bychom se všichni měli zamyslet nad tím, kdy je nezbytné sednout do auta, kdy je možné využít MHD, kolo nebo to nejlevnější řešení - pěší chůzi. Pomůžeme tím nejen dopravě, ale i vlastní kondici a zdraví.

Sama se snažím předejít další dopravní zátěži, kterou by do města měla přinést soukromým investorem plánovaná výstavba stavebnin Pro-Doma v areálu kasáren. Z pohledu územního plánu je stavba přípustná. Umístění v širším centru města je však neudržitelné a ve 21.století zcela nevhodné! Těžká nákladní doprava ohrožující všechny občany, především na ulici Šafaříkově, by současný stav zhoršila jak z pohledu dopravního, tak životního prostředí i bezpečnosti. Po mém květnovém jednání s vedením stavebnin v jejich sídle u Prahy spolu s místostarostou Vrátníkem, vypadá situace nadějně. Investoři si uvědomili, že stavebniny do širšího centra města nepatří a s naší pomocí hledají jiné řešení a pozemek. Myslím, že město může hrát pozitivní roli ve zklidňování dopravy také tehdy, pokud se lépe a aktivněji zapojí do územně plánovacího procesu a jednání s investory a podnikateli. To je ale "běh na dlouhou trať".

Denis Rychtar (Piráti)

Denis Rychtar, PirátiDenis Rychtar, PirátiZdroj: se svolením kandidátaPiráti by z pozice radnice zahájili studii jak nejlépe koordinovat dopravní obslužnost na všechny fáze výstavby obchvatu. Město je přetížené už teď, a my musíme co nejefektivněji průtah městem připravit na chystanou výstavbu obchvatu Valašského Meziříčí. Ta by se mohla se štěstím zahájit v roce 2023. Dále nás trápí ve městě parkování, což by do budoucna mohl částečně vyřešit parkovací dům v Křižanově pile a další možnost je patrové parkování vedle OC Diamantu nad náměstím.

Dále chtějí Piráti provázat centrum na cyklostezky a postavit parkovací věže na strategických místech. Na to navazuje vylepšení koncepce MHD, která je sice zdarma, ale chybí návaznosti na meziměstské a mezikrajské spoje jak autobusové, tak vlakové.

Chceme tedy motivovat obyvatele na cyklodopravu a efektivní MHD, aby nemuseli sedat do auta kvůli pár kilometrům například do práce.

Petr Nachtmann (ODS)

Petr Nachtmann, ODSPetr Nachtmann, ODSZdroj: se svolením kandidátaPrioritou je rozhodně obchvat, tady musíme být jako město více aktivnější v jednání s ŘSD a ministerstvem dopravy. Vnitřní doprava města potřebuje daleko větší rozšíření MHD, aby bylo plně využito i pro občany z místních částí a sídlišť, dále propojení systému cyklostezek, parkovací dům v centru.

Robert Stržínek (ANO)

Robert Stržínek, ANORobert Stržínek, ANOZdroj: se svolením kandidátaPro Valašské Meziříčí je zcela zásadní výstavba obchvatu. V případě této investice jsme ale plně odkázáni na rozhodnutí ŘSD, potažmo Ministerstva dopravy. Silničáři počítají se zahájením stavby v roce 2026, ale od roku 2017 se termín posunul už o 6 let. Přesto na ně dál tlačíme, aby se začalo co nejdříve. Pro dopravu v našem městě bude ale také důležitá výstavba moderního dopravního terminálu v areálu bývalé Křižanovy pily, který propojí vlakovou a autobusovou dopravu. Ve Valašském Meziříčí dnes navíc jezdí ekologická MHD zdarma pro všechny cestující a její provoz chceme dál optimalizovat tak, abychom dokázali obsloužit například i některá sídliště. Věřím, že právě moderní MHD je jednou z cest, jak dopravní zátěži ve Valašském Meziříčí ulevit. Samozřejmostí je také další podpora cyklodopravy a rozšiřování sítě cyklostezek.

Irena Brouwerová (PROVALMEZ)

Irena Brouwerová, PROVALMEZIrena Brouwerová, PROVALMEZZdroj: se svolením kandidátaMěsto a jeho vedení musí systematicky a strategicky ovlivňovat dopravu ve městě. Cíle v dopravě musí přesáhnout mnohá volební období, aby se docílilo průjezdnosti městem, aby zeleň přeci jen vládla nad zabetonovanými plochami parkovišť, aby kulturní centrum města bylo téměř bez aut. Potřebujete interakci státu, města a samotných jeho obyvatel! Od státu vyžadujeme obchvat a opravu silnic nebo na vhodných místech kruhové objezdy. Městská síť cyklostezek by se měla propojit tak, aby dospělí i děti na kolech dostali bezpečně z jednoho koutu Valmezu na druhý. O to by se mělo starat město. Kulturní centrum, kde počítám zámek Žerotínů a nové Náměstí (pořád beze jména) s přilehlými ulicemi a nábřežím Bečvy by měly sloužit především pěším, lidem na kolech a koloběžkách a k tomu potřebujeme minimálně dva parkovací domy v proluce u OD Cimala a u vlakového nádraží, což je také náplní práce pro nové vedení města. V neposlední řadě podporujeme místní autobusovou dopravou zdarma, už od doby starosty Částečky za ODS. Na závěr je třeba zdůraznit, že samotní obyvatelé musí pomoci ulevit dopravní zátěži. Vzdát se cest autem po městě, pokud to jde, jít pěšky, na kole, využít MHD…Ostatně já osobně jsem uzpůsobila svůj život tak, abych fungovala bez auta.

Václav Chajdrna (NEZÁVISLÍ)

Václav Chajdrna, NEZÁVISLÍVáclav Chajdrna, NEZÁVISLÍZdroj: se svolením kandidátaZákladem je vybudování tzv. západního obchvatu Valašského Meziříčí, který z centra města odvede nejen tranzitní nákladní dopravu, ale také velké množství osobních aut. Obchvat sice bude stavět stát (prostřednictvím ŘSD ČR), ale město má při přípravě stavby také důležitou úlohu, která spočívá v udržení potřebného koridoru dopravní stavby v Územním plánu města. Radnice také může velmi pomoci při získávání pozemků potřebných pro stavbu. Důležitá je také podpora a rozvoj veřejné dopravy, která v dobře fungujících městech tvoří páteř dopravního systému. Je potřeba také další rozvoj cyklodopravy, která v našem městě v posledních letech přešlapuje na místě. Chybí zde dokončit páteřní síť cyklostezek, ale také např. nabíječek pro stále rozšířenější elektrokola. Ukázkou bezradnosti v této oblasti je právě dokončovaná rekonstrukce náměstí, kde se s cyklisty a jejch pohybem v historickém centru vůbec nepočítalo. Obecně je třeba lidem v regionu nabídnout alternativu k individuální motorové dopravě, která naše město zatěžuje nejvíce.

Václav Burda (SPD)

Již několik desetiletí tvrdím, že první radní, kteří se odvděčí občanům města Valašského Meziříčí, budou ti, kteří zde vybudují obchvat. Zatím se to nikomu nepovedlo. Dopravní situace ve městě je kritická a nikoho nezajímá. Jsme jedna z mála stran, která proti dopravní přetíženosti města udělá maximum. Ze strany radnice by měla být snaha uspíšit stavbu obchvatu Valašského Meziříčí. Je to i naším prioritním bodem ve volbách.