Opustit kvůli lepší práci Zlínský kraj je ale pro 86 % dotazovaných nepříjemné či dokonce nepřijatelné. Mezi nejznámější zaměstnavatele v regionu patří Baťa, Barum Continental, nebo třeba Lázně Luhačovice. Unikátní průzkum společnosti STEM/MARK zjišťoval, jak obyvatelé Zlínského kraje smýšlí o své práci, jak a jestli hledají jinou a co říkají na potenciální zaměstnavatele v lokalitě.

I když je dobře, mohlo by být lépe

I přestože tři čtvrtiny dotazovaných jsou se svojí pozicí úplně nebo spíše spokojeni, 53 % dotazovaných se průběžně poohlíží po jiných pracovních příležitostech, bezmála třetina z nich dokonce během pracovní doby. Každý pátý zaměstnanec se po dalších pracovních možnostech dívá alespoň jednou týdně.

Práci ve Zlínském kraji lidé nejčastěji hledají na pracovních webových portálech, tuto cestu upřednostňuje 43 % dotazovaných. Populární možnost je ale také poptání se u známých a rodiny, tu preferuje zhruba 20 % lidí. Následuje úřad práce (13 %) a webové stránky konkrétních zaměstnavatelů (12 %). Personální agentury nebo inzeráty v novinách využívá jako primární zdroj informací o pracovních nabídkách jen malá část obyvatel. Oblíbenější se ale stávají nabídky práce na sociálních sítích, ty jako hlavní zdroj uvádí 6 % dotazovaných.

„Samotným zaměstnancům se ohledně možné práce nikdo moc často neozývá. V průzkumu nám většina dotazovaných přiznala, že je během posledních 5 let nikdo s žádnou nabídkou zaměstnání neoslovil,“ říká Jan Tuček, ředitel společnosti STEM/MARK.

„Přímou nabídku od zaměstnavatele dostal jen zhruba každý pátý, což je v takto dlouhém horizontu poměrně málo. Přitom firmy stále hledají kvalifikované pracovníky, jen často neví, jak je správně oslovit,“ dodává Tuček.

Obdobný počet zaměstnanců, tedy přibližně jeden z pěti dostal ale ve stejném období nabídku práce od někoho známého. Poptávky od personálních agentur pak tvoří ve Zlínském kraji zhruba 8 %.

Oslovil vás během posledních 5 let někdo s nabídkou změny zaměstnání?

(lze vybrat více možností, celkem více než 100%)

Oslovil vás během posledních 5 let někdo s nabídkou změny zaměstnání?

Přitom bezmála polovina zaměstnanců přiznává, že by v případě obdržení nabídky od jiného zaměstnavatele tuto příležitost zvážila. Každému třetímu by navíc taková zpráva zvedla sebevědomí. U nového zaměstnavatele poté rádi vydrží alespoň několik let, ideálně dokonce déle než 4 roky.

Jakou dobu považujete za optimální pro setrvání u stejného zaměstnavatele?

Jakou dobu považujete za optimální pro setrvání u stejného zaměstnavatele?

Všude dobře, doma nejlépe

Stěhování do jiného kraje už ale pro většinu nepřipadá v úvahu. Každý čtvrtý totiž tuto možnost striktně odmítá a dalších více než 60 % dotazovaných je na Zlínský kraj zvyklých, a tak by se odtud velmi neradi stěhovali.

Jak silné pouto mají obyvatelé Zlínského kraje ke svému domovu?

Jak silné pouto mají obyvatelé Zlínského kraje ke svému domovu?

Baťa vede žebříček známosti

„Pro samotné zaměstnavatele je ale klíčová i naprosto banální věc – zdali jej vůbec možní budoucí pracovníci znají. V druhé části průzkumu se tak STEM/MARK ptal na vnímání konkrétních zaměstnavatelů ve Zlínském kraji. Pro tuto část bylo vybráno 35 významných zaměstnavatelů podle počtu zaměstnanců.

V prvním kroku tak účastníci průzkumu označili, koho, coby zaměstnavatele, znají, byť jen okrajově nebo z doslechu. U těchto vybraných společností a organizací poté dotazovaní prozradili, jak je vnímají, zdali by je lákalo zde pracovat, případně, co se jim na zaměstnavateli líbí nebo naopak, co je odrazuje.

Více než 70 % dotazovaných tak například zná společnosti Baťa, Tescoma, Hamé, Barum Continental nebo Fatra Napajedla. Například společnost Mitas zná jen přibližně 55% zaměstnanců, a to i přes to, že zde pracuje více lidí, než ve zmíněných společnostech Fatra Napajedla či Hamé.

Okolo výsledku 50 % se pohybovaly společnosti MP Krásno, TON a. s., HP Tronic nebo Gumárny Zubří, u kterých se počet zaměstnanců pohybuje v řádu stovek. S nejnižšími hodnotami skončili zaměstnavatelé jako Rosa Market, Moravia Cans, Austin Detonator, Femach Morava, Woco STV, ŽPSV a ON Semiconductor. Přitom ne vždy znamená, že čím známější společnost, tím pro pracovníky zajímavější a lákavější.

Například do čela žebříčku nejlépe vnímaných zaměstnavatelů se kromě dobře známé Barum Continental vyhouply i společnosti jako Austin Detonator, Robe Lighting nebo ON Semiconducor. V dalších dílech seriálu vám přineseme přesné pořadí a celé výsledky nejlépe vnímaných a nejlákavějších zaměstnavatelů celého kraje.


Žebříček nejznámějších zaměstnavatelů ve Zlínském kraji:

1. Baťa Zlín (79,1%)
2. Lázně Luhačovice (78,0%)
3. Univerzita Tomáše Bati, Zlín (77,8%)
4. Krajská nemocnice Tomáše Bati, Zlín (76,4%)
5. TESCOMA, Zlín (76,1%)
6. Hamé, s. r. o., Kunovice (75,3%)
7. Barum Continental, spol. s r. o., Otrokovice (73,6%)
8. Fatra Napajedla (71,5%)
9. ČESKÁ ZBROJOVKA, Uherský Brod (65,5%)
10. Zlínský kraj (61,3%)
11. Mitas, a. s., Otrokovice (55,6%)
12. Vsetínská nemocnice, a. s. (54,4%)
13. Krajské ředitelství policie Zlínského kraje (53,3%)
14. MP Krásno, a.s. Valašské Meziříčí (52,6%)
15. TON a. s., Bystřice pod Hostýnem (51,6%)
16. Kroměřížská nemocnice, a. s. (51,6%)
17. Uherskohradištská nemocnice, a. s. (51,3%)
18. Město Kroměříž (49,9%)
19. HP Tronic, Zlín (45,6%)
20. Gumárny Zubří a. s., Vsetín (44,8%)
21. DEZA, Valašské Meziříčí (43,7%)
22. SLOVÁCKÉ STROJÍRNY, Uherský Brod (43,2%)
23. Aircraft Industries, a. s., Kunovice (38,2%)
24. Zálesí, a.s., Luhačovice (35,0%)
25. AVX Czech Republic, s. r. o., Uherské Hradiště (26,8%)
26. ROBE lighting s.r.o., Rožnov pod Radhoštěm (24,4%)
27. Plastika, a.s., Kroměříž (20,2%)
28. TES VSETÍN s.r.o. (20,0%)
29. Austin Detonator, s. r. o., Vsetín (19,1%)
30. ON Semiconductor Czech Rep., Rožnov p. Radhoštěm (18,9%)
31. Rosa Market s.r.o., Kroměříž (18,8%)
32. MORAVIA CANS, a.s., Bojkovice (14,2%)
33. WOCO STV, s. r. o., Vsetín (13,1%)
34. Fremach Morava, s.r.o., Kroměříž (12,4%)
35. ŽPSV a.s., Uherský Ostroh (9,9%)

Průzkum společnosti STEM/MARK byl realizován v říjnu 2018 na reprezentativním vzorku 503 respondentů. Jeho cílem bylo zjistit, jak v současnosti zaměstnanci ve Zlínském kraji přistupují ke své práci a jakým způsobem o zaměstnání uvažují. Poslední blok průzkumu byl zaměřen na konkrétních 35 společností a organizací, u nichž bylo cílem zjistit jejich vnímání, nikoliv jako značky, ale coby zaměstnavatele. Pro tento účel bylo vybráno 35 významných zaměstnavatelů podle počtu zaměstnanců, zařazeny byly největší společnosti a organizace z celého kraje a navíc vždy alespoň 6 subjektů ze všech 4 okresů.

Vybíráme podle platu/UPOUTÁVKA NA DRUHÝ DÍL/ Ve výběru ideální práce hraje pro zaměstnance klíčovou roli hned několik faktorů. Tím nejzásadnějším je stále výše platu. Právě na otázky okolo peněz se zaměří druhý díl seriálu, který vychází 19. listopadu. O týden později, tedy 26. listopadu, bude následovat poslední díl, který rozebírá vnímání zaměstnaneckých benefitů, pracovní priority a prozradí, kteří zaměstnavatelé jsou v kraji nejlákavější.