Zajímavé a krásné povolání si před více než čtyřiceti lety zvolil Jiří Vaculín ze Vsetína. Ve své dílně staví, spravuje a restauruje varhany. Výsledky jeho práce mají lidé možnost slyšet v kostelech nejen u nás, ale i v zahraničí.
„Jako varhanář pracuji od roku 1964, kdy jsem se vyučil,“ prozradil Vaculín. K varhanům jej přivedl jeho otec, který byl třiapadesát let varhaníkem v kostele v Lidečku.
Jiří Vaculín nejprve nastoupil do známého podniku Rieger-Kloss v Krnově, který se výrobou varhan zabývá už od poloviny devatenáctého století.
„Tam jsem se orientoval zejména na sestavování starých varhan,“ upřesnil varhanář s tím, že nejvíce v té době pracoval na Slovensku.
„Abych si mohl pro svou práci vybírat ty nástroje, které mě zajímaly, osamostatnil jsem se po roce 1977. Získal jsem jméno a tři roky nato mě přijali do Fondu výtvarných umělců jako tehdy jediného restaurátora varhan,“ zavzpomínal na samostatné začátky Vaculín.
Od té doby už opravil varhany na více než padesáti místech nejen v České republice. Osm nových kompletních nástrojů také sám postavil a v současné době pracuje na devátém. Postavit varhany přitom není vůbec jednoduché. Jiří Vaculín si dokáže vyrobit každý díl varhan sám, i když říká, že někdy je třeba některé části objednat z důvodu úspory času a dodržení termínu zakázky.
„Každé varhany se staví do prostoru, jaký je. To znamená, že se přihlíží ke členitosti prostoru, ve kterém mají znít a také k počtu míst pro sezení. Hotový nástroj musí v ideálním případě všem podmínkám plně vyhovovat,“ přiblížil vsetínský varhanář. Sám umí na varhany také zahrát. „Hraju jen pro svoji potřebu. Je dobré, když si stavitel nástroje dokáže sám vyzkoušet, jak jeho výrobek zní, i když to není podmínka,“ řekl Vaculín.
Ve svém oboru je Jiří Vaculín skutečným odborníkem. „V roce 1991 jsem dostal titul mistr varhanář. Jsem také členem asociace umělců a vědců v okruhu klavírních mistrů a mistrů varhanářů. V celé republice je nás patnáct,“ uvedl Vaculín. Výsledky své práce prezentoval před třinácti lety také na III. mezinárodním hudebním veletrhu v Praze.
„Osobně si nejvíc cením varhan u svatého Mořice v Olomouci, které pocházejí z roku 1745. Jinak je nejen v naší republice, ale i v zahraničí celá řada vzácných nástrojů. Když jsem jednou obdivoval staré varhany ve Vídni, zjistil jsem s údivem, že je sestavil český mistr,“ podotkl Vaculín.
V současnosti se chystá na další zakázku, tentokrát ze zahraničí. „Mám nabídku restaurovat varhany z roku 1872, které mají v holandském městě Rijswijk,“ těší se Jiří Vaculín.