Unikátní je tím, že si ji mohou zahrát také nevidomí.
„Stolních her pro nás, kteří vidíme, je opravdu hodně. Pro nevidomé či slabozraké je jich ale málo a jsou hodně drahé,“ říká spolutvůrce originální „deskovky“ Miroslav Dančák z valašské obce Hovězí.
Půldruhého kilogramu vážící kulatá hrací deska má průměr čtyřicet centimetrů. Je magnetická, hrací kameny rovněž opatřené magnetem na ní proto dobře drží a nehrozí jejich náhodné posunutí. Navíc díky speciální úpravě umí deska i svítit ve tmě.
Povrch je trojrozměrný – vystupují z něj symboly čtyř živlů: vody, země, ohně a větru. Na desce jsou rozmístěné v polích ve čtyřech kruzích, jež se zmenšují směrem ke středu. V něm je umístěná pokladnice.
„Hráči postupují do středu Labyrontu skrze průchody, aby získali původní amulety živlů a tím pomyslně zachránili naší Zemi. Cestou však čelí různým nástrahám. Nouze není ani o souboje, při nichž lze protihráče o již získané amulety zase připravit,“ popisuje herní princip Miroslav Dančák.
Myšlenka vytvořit tuto hru je stará třináct let. Stojí za ní trojice valašských výtvarníků, kteří se zaměřili na tvorbu trojrozměrných haptických obrazů. Tedy obrazů, které si nevidomí mohou „prohlédnout“ hmatem. Na výstavě těchto obrazů si jeden z nevidomých návštěvníků posteskl, že pro lidi s jeho hendikepem neexistuje prakticky žádná desková hra.
„A můj nynější kolega, jeden z oněch výtvarníků, tehdy slíbil, že hru pro nevidomé udělá,“ připomíná Dančák.
Uskutečnění záměru zprvu brzdil nedostatek financí, proto na nějaký čas „usnul“. Až po letech se k němu s autorem původní myšlenky Miroslav Dančák vrátil. Využil strojařských zkušeností i zkušeností s prací uměleckého puškaře a na CNC stroji vytvořil formu na výrobu herní desky.
Odlévá se ze speciální pryskyřice. Potřebné hrací kostky a kameny vznikají na 3D tiskárně. Vše je pak uloženo do krásné krabice spolu s pravidly a herním příběhem – vzhledem k zaměření hry také na nevidomé hráče jsou pochopitelně i v Braillově písmu.
Tvůrci hru nabídli Sjednocené organizaci nevidomých a slabozrakých, kde se setkala s velkým úspěchem. Pozitivní ohlasy zaznívají ze strany samotných hráčů – vidících i se zrakovým hendikepem.
„Největší radost mám z toho, že Labyront dokáže propojit naše světy dohromady. Opravdu. Vůbec nezáleží na tom, jestli nevidíte, tady prostě může hrát opravdu každý,“ dělí se o svůj pocit ze hry nevidomý Ondřej Zmeškal.
Svého majitele už si našlo několik desítek krabic s hrou Labyront napříč republikou a také v Polsku a na Slovensku. K dostání je v současné době například v tyflocentrech v Praze a Olomouci.
Úspěchy sbírá také v soutěžích.
„Účastnili jsme se například akcelerační soutěže Můj první milion, kde Labyront skončil na druhém místě. Ověřili jsme si tím, že produkt, který vytváříme, má smysl a budoucnost,“ říká Miroslav Dančák.
Nejčerstvějším úspěchem je pak postup do celostátního finále soutěže Creative Business Cup 2021, v němž se v posledním březnovém týdnu prezentovalo deset nejlepších kreativních produktů v zemi.
Vzhledem k současným protiepidemickým opatřením se finále uskutečnilo online a Miroslav Dančák netají, že jej při prezentaci Labyrontu trochu potrápila nervozita.
„V každém případě to byla veliká zkušenost a samozřejmě také obrovská příležitost dát o Labyrontu vědět, představit jej veřejnosti či případným budoucím partnerům,“ říká spolutvůrce originální hry pro nevidomé, který teď se třemi svými týmovými kolegy také zakládá firmu, jež ponese název Labyront Games.
Plány mají velké – ať už v hledání dalších partnerů a podporovatelů, tak v šíření hry Labyront a povědomí o ní. Velkou devizou je možnost propojit při společné zábavě lidi vidící i nevidomé. To je hlavní myšlenka, kterou tvůrci sledují.
„Dokážu si představit, že jednou bude Labyront k dispozici v každé čajovně či kavárně,“ usmívá se Miroslav Dančák.