V loňském roce okusil vsetínský jezdec Tomaštík tři závody mistrovství světa. Nejprve to byla rally v Německu, pak španělská soutěž a trojici uzavřela korsická rally. Katalánská rally uchvátila Jaromíra Tomaštíka natolik, že i letos stanul na startu. Jak viděl průběh soutěže, zákulisí a vše kolem této rally, se můžete dočíst v následujících řádcích. „Závod ve Španělsku jsme pojali v podstatě jako vrchol sezony. V letošním roce jsme toho moc neodjeli, a tak jsme si závod ve Španělsku chtěli pořádně užít, nejlépe od startu až do cíle. Na závod jsme přijeli s dostatečným předstihem. Byli jsme se mimo jiné podívat v Salou, což je nádherné přímořské letovisko a zároveň centrum rally. Je tam obrovský aquapark a krásný zábavní park, takže jsme si užili spoustu adrenalinu ještě před samotným závodem,“ líčil Jaromír Tomaštík dny těsně před vypuknutím Rally Catalunya – Costa Daurada.

V závodě samotném se Tomaštíkovi až do vypadnutí dařilo na výbornou. Obzvláště spokojený byl vsetínský pilot hned s úvodní erzetou. „Na to, že jsme dlouho neseděli v závodním autě a navíc nejeli tak dlouhé rychlostní zkoušky, považuji za velkých úspěch čas, kterého jsme dosáhli na úvodní erzetě. Zkouška totiž startovala v nadmořské výšce 1300 metrů, poté vedla trať po hřebenech a po 16 kilometrech poměrně rychle klesala do údolí. Posledních pět kilometrů pak byla serpentina za serpentinou a posádky sestoupaly o 1000 metrů nadmořské výšky níže. Já osobně tuto zkoušku považuji za jednu z nejtěžších, co jsem kdy jel. To je právě ta rally, u které musí jezdec přemýšlet,“ vrací se Tomaštík k úvodu soutěže.

Po prvním dnu byla posádka ze Vsetína s výslednými časy rozhodně spokojena. „Jeli jsme do Španělska s tím, že chceme závodit s konkurencí a po pátku se ukázalo, že je před námi pouze jedno Subaru N14. Ač jsem udělal pár chyb a mimo jiné jsem zbořil i retardér, tak jsme byli s pátkem naprosto spokojeni.“

V sobotu šla dvojice Tomaštík – Vrečka do závodu s tím, že by ráda udržela pozici z pátku. Druhý den však byl pro valašskou posádku na soutěži posledním. „Asi v polovině sobotní poslední 17-ti kilometrové zkoušky ale přišlo rozčarování. RZ se jela po vrstevnici kopce a podle mě byla velkým lákadlem pro diváky. Kolem trati zde stálo několik desítek tisíc lidí. Bylo to fantastické místo. V téměř 100 kilometrové rychlosti se na šotolině projížděly táhlé vracáky. V polovině této zkoušky však přišla poměrně velká rána, kterou jsem slyšel i v helmě. V bloku motoru máme nyní díru 20×10 centimetrů. Ulomila se ojnice, která ve zlomku vteřiny zmařila naše snažení. Jsem z toho pořádně zklamaný,“ litoval Tomaštík předčasného odstoupení ze španělské rally.

Na pyrenejském poloostrově si Jaromír Tomaštík kromě závodění užíval také obrovskou přízeň fanoušků. „Divácká kulisa se mi hodně líbila. Už loni jsem mohl sledovat velké množství Čechů. Letos to bylo opravdu perfektní. V místě, kde jsme odstoupili, u nás po skončení erzety zastavovalo několik lidí a povídalo si s námi. Zdá se mi, že Češi jsou na světových soutěžích opravdu fajn lidé. Jedou na závod za zábavou a soutěž si chtějí užít. Byl jsem z této kulisy a z mávání vlajek podél trati opravdu velmi nadšený,“ rozplýval se Jaromír Tomaštík.

Pro doplnění a zpravodajskou povinnost uveďme, že ve chvíli, kdy posádka Tomaštík – Vrečka odstoupila, držela velmi pěkné 28. místo v absolutní klasifikaci a ve třídě N4 byla na parádním 8. místě. Jenom pro dokreslení zbývá dodat, že na startu bylo 27 vozů ve třídě N4.