Cyklista z Rožnova urazil téměř pět tisíc kilometrů za 10 dní, 23 hodin a 22 minut.

Svaťa Božák odstartoval 13. června ze západního pobřeží Ameriky z Oceanside v Kalifornii.

Do cíle na východě v Annapolis ve státě Maryland dorazil po 10 dnech, 23 hodinách a 22 minutách. Ujel téměř pět tisíc kilometrů, což je asi 450 kilometrů denně.

V závodě, který není důležité vyhrát, ale dokončit, dojel v celosvětové konkurenci pátý. Nadělil si tak dárek ke svým čtyřicátinám, které oslavil přímo na trati.

Co bylo v letošním závodě nejtěžší?

Celý závod je obecně náročný, protože se projíždí dvanácti státy a každý má své specifické vlastnosti. Poušť, hory, nekonečné roviny a na závěr strmé výjezdy. Je složité vypíchnout to nejtěžší.

Zažil jste krize během závodu?

Krize jsou přirozenou součástí tohoto závodu. Vše záleží na tom, jak se s tím člověk dokáže vyrovnat. Je to také o týmové spolupráci.

Která byla největší?

Asi nejtěžší byla poslední noc, kdy jsem chtěl dojet do časového limitu pod jedenáct dní. V noci celkem vydatně pršelo a tak jsem se musel kousnout a o to víc mě tým motivoval, abych můj cíl splnil.

Co Vám pomohlo v okamžiku krize?

Je to týmový spirit, který je opravdu silný, a který dokáže někdy neuvěřitelně podpořit člověka, který je fyzicky, či morálně na dně.

Byla chvíle, kdy jste to chtěl zabalit?

Ne, přicházely krize, ale žádná z nich mě ke vzdání závodu nedonutila.

Byl letošní závod horší než ten v roce 2012?

Předchozí závod v roce 2012 byl první, tedy to bylo prakticky bez zkušeností. Letos to bylo možná maličko snazší, ale o to větší zodpovědnost vůči fanouškům a sponzorům.

A po stránce třeba počasí?

Povětrnostní podmínky byly letos těžší. Větrná bouřka mě zastavila v planinách Colorada na dvě hodiny. Byl to tak silný vítr, že mě doslova shazoval z kola. A poslední dvě noci tropická bouře Cindy, která nás bičovala deštěm.

Změnila se v něčem příprava nebo trénink v porovnání s minulým závodem?

Přípravu jsem oproti minulým letům jen lehce ladil. Bohužel v době před závodem moc tepla doma na Valašsku nebylo. Proto trošku scházela aklimatizace na teplo.

Kolik kol jste vezl s sebou? Nebo jste zajel celý závod s jedním?

Měl jsem dvě kola valašské značky Superior. Jedno kolo bylo nastaveno do kopců, druhé na dlouhé roviny a na rychlost. Měl jsem také rezervní výplety. Letošní závod byl ve jménu Czech made. Veškerý materiál byl z české produkce.

Co byste vzkázal čtenářům Valašského Deníku?

Posílám pozdrav na Valašsko z cílového městečka Annapolis. Děkuji všem partnerům, sponzorům a fanouškům, kteří mě podpořili a fandili.