Jméno Adama Staňka je nejčastěji spojováno s truck trialem. Čím dál častěji ale zkouší valašský jezdec i rychlostní disciplínu, tedy rally. A vzhledem k tomu, že je Adam věrný nákladním vozidlům značky Tatra i pro rally si postavil tento speciál. Tatru 815 4×4 Dakar Adam Staněk úspěšně otestoval při dvou soutěžích rychlostního typu v loňském roce. Letos je laťka náročnosti postavena o stupínek výš a závodní vůz včetně posádky odcestoval do Německa. „Letos mám v plánu dvě rychlostní soutěže v Německu. První závod již máme úspěšně za sebou. Tentokrát se závodilo se v bývalém vojenském prostoru v Mahlwinkelu nedaleko Hamburku. Trať závodu tvořil šestikilometrový okruh v písčitém terénu, kde byla spousta děr. Na startu se sešly tři hlavní kategorie soutěžících, a to motocyklisté, jezdci s terénními vozy a jezdci s nákladními vozy. Pro naší Tatru to byl dost náročný test a jsem rád, že vozidlo uspělo," uvedl Adam Staněk.

V kategorii kamionů měla dvojice Adam Staněk – Martin Vlk soupeře startující převážně s nákladními vozy značky Mercedes. Trať závodu byla velmi technicky náročná. Postavená byla spíše pro motorky a off roadová auta, nikoli však pro velké kamiony. Stromy v blízkosti trati byly občas dalším ze soupeřů posádkám. „Soutěž začínala pátečním prologem a podle dosažených časů se startovalo do hlavní části závodu, jenž se jel v sobotu a neděli. V prologu jsme si vytvořili výhodnou pozici, kdy jsme s dosaženým časem jen lehce zaostali za off roadovými vozy. A to nám ještě cestu ztěžovaly stromy poblíž trati. V prvních kolech závodu jsme museli některé stromy Tatrou kácet a klestit si cestu. Díky tomu jsme přišli například o obě zrcátka. Auto dostalo po kosmetické a podvozkové části docela dost zabrat," přiblížil závodní prostředí zděchovský Staněk. V sobotu čekaly na všechny soutěžící tři etapy, vždy s hodinovým závodem na okruhu. Adam s Martinem zajížděli výborné časy a s přehledem si drželi vedoucí postavení mezi kamiony.

O přední umístění je nepřipravil ani drobný technický problém v závěru dne. „Na konci sobotní části závodu jsme preventivně vyměnili poloosu, neboť v závěru závodu nám odešel homokinetický kloub. S tímto defektem jsme sice dokončili etapu, ale jelikož jsme nechtěli riskovat možné větší poškození Tatry, poloosu včetně kloubu jsme vyměnili. To byla jediná závada, která nás v Německu potkala," přiblížil drobnou technickou závadu Adam Staněk.

Také v nedělní části závodu se posádky několikrát poměřovaly s časem a soupeři na šestikilometrovém okruhu. Dvojice Adam Staněk – Martin Vlk si již nenechala vítězství mezi kamiony utéct a s přehledem zvítězila.

Autor: Miroslav Vebr