Čtěte: ON-LINE zpravodajství ze 42. Barum Rally Zlín

Barum Rally skončila tragédií. Závodní vůz zabil diváka

Nejrychlejší po odjetí 14 rychlostních zkoušek byl tovární jezdec Škody Motorsport Fin Juho Hänninen, který zvítězil s téměř dvouminutovým náskokem před Romanem Krestou a jeho švagrem Tomášem Kostkou.

Přestože nakonec neviděl cíl, spokojeně musí odjíždět ze Zlína i obhájce loňského prvenství Jan Kopecký. Ten sice kvůli poruše motoru na kraji poslední sekce nedobrovolně tuhý boj se svým kolegou z továrního týmu vzdal, ale díky bonifikaci za druhé místo po sobotní první etapě může v předstihu slavit zisk českého titulu.

„Samozřejmě, že mám radost, ale přednost má týmový úspěch," řekl po první etapě skromně Kopecký.

Zlínskou asfaltovou soutěž, kterou po většinu víkendu provázel déšť a je součástí českého šampionátu, seriálu IRC a mistrovství Evropy, ovládl Hänninen zcela zaslouženě. Vyhrál totiž nejvíce rychlostních zkoušek (šest), o dvě více, než lídr seriálu IRC Andreas Mikkelsen. Mladý Nor přišel o medailové ambice v nedělním úvodním měřeném testu, kdy musel řešit hned dva defekty.

Finský pilot však stejně jako všechny posádky upustil od závěrečných bujarých oslav a cílovou rampou prakticky jen projel.

„Tragická smrt fanouška je špatná zpráva. Můžeme si jen sednout a přemýšlet nad tím, co udělat s bezpečností," řekl Hänninen. Sám nicméně netuší, co je potřeba změnit. „Ale něco, co jde, se udělat musí," uvedl Fin ve službách škodovky.

Ze souboje švagrů nakonec odešli spokojení oba dva, neboť nakonec stříbrný Kresta a bronzový Kostka před startem Barumky o podobném úspěchu jen snili. „Jsem tak spokojený, že ani nemělo cenu na Romana útočit," dušoval se v cíli usměvavý Kostka. „Rozhodně náš souboj nebyl vyhecovaný a ani jsem jej pořádně neřešil," dodal Kresta.

V kategorii produkčních vozů splnil roli favorita Jaroslav Orsák, kterého nezabrzdil ani defekt v sobotní etapě. „Perfektní závod, jsme maximálně šťastní. Až do osudného defektu nám vše vycházelo, ovšem i přesto jsme si věřili a cíl splnili," byl spokojen v cíli Orsák.

Kategorii juniorů a smíšené posádky ovládl další regionální pilot – Martin Bujáček z Uherského Brodu.

„Díky počasí to byla nejtěžší Barumka, kterou jsem absolvoval, navíc jsem pořád laboroval s gumami. Spokojen jsme napůl, ve skupině jsem totiž věřil v lepší umístění," nezastíral zlínský rodák.

Konečné pořadí:

1. Hänninen/Mar­kkula (Fin.) (Škoda Fabia S2000) 02:11:28.2,

2. Kresta/Gross (Škoda Fabia S2000) +01:43.1,

3. Kostka/Houšť (Škoda Fabia S2000) +01:51.8,

4. Tarabus/Trunkát (Škoda Fabia S2000)  +04:11.7,

5. Barrable/Loudon (Ir.) (Škoda Fabia S2000)  +04:33.6,

6. Kruuda/Järveoja (Est., Škoda Fabia S2000) +05:03.0,

7. Aigner/Minor (Rak, Subaru Impreza Sti R4) +05:34.6,

8. Mikkelsen/Floene (Nor., Škoda Fabia S2000) +05:35.8,

9. Sołowow/Baran (Pol., Peugeot 207 S2000) +06:18.7,

10. Wiegand/Got­tschalk (Něm.m Škoda Fabia S2000) +7:21.8,

12. Orsák/Šmeidler (Mitsubishi Lancer Evo IX) +8:57.5,

13. Barvík/Ga­brhelík (Mitsubishi Lancer Evo IX) +9:05.8,

14. Jelínek/Kotěna (Mitsubishi Lancer Evo IX) +9:46.1,

16. Bujáček/Ři­háková (Mitsubishi Lancer Evo IX) +10:40.6.