Pod jeho vedením se podařilo barumce vyšvihnout na nejvyšší místa evropského žebříčku. Láká nejen kvalitní jezdce, ale rovněž zástupy fanoušků. Jen v loňském roce se přijelo podívat na Zlínsko přes čtvrt milionu fanoušků automobilového sportu!

Když se jel první ročník soutěže v roce 1971, bylo vám dvacet jedna let. Účastnil jste se jí už tehdy jako člen pořadatelského týmu nebo coby divák?

„Začínal jsem v roce 1974 jako vedoucí rychlostní zkoušky Pohořelice – Komárov, následující rok jsem nastoupil jako tajemník rally. V devadesátých letech bylo potřeba, aby ředitelé poznali soutěž i po sportovní stránce. V roce 1998 jsem nastoupil na funkci ředitele. První tři roky jsem barumku sledoval jako divák.“

Jak moc se rally během těch čtyřiceti let změnila?

„Změnila se velmi. První ročníky byly vytrvalostní podniky, jelo na větší trati, bylo více rychlostních zkoušek, erzety měřily celkem kolem pěti set kilometrů Zajištění bylo zcela jiné než v dnešní době, nebylo tak náročné. Neznali jsme servisní areály, vozy se opravovaly hned za rychlostní zkouškou. Charakter rally byl jiný, jezdilo se převážně v noci. Těch odlišností byla spousta.“

Nachází se barumce v současné době na vrcholu svého snažení?

„Na vrchol je ještě daleko. Musíme si určit, jestli je pro nás vrchol mistrovství světa nebo seriál Intercontinental Rally Challenge. Spousta věcí je odvislá od řady faktorů, kde se můžeme dostat, zda na to máme peníze. Barumka je v současnosti hodně vysoko, jedna z nejvýše postavených rally v Evropě. Troufám si říci, že i na jiných kontinentech může být naše soutěž vzorem.“

Bude letošní ročník v souvislosti s jubilejním ročníkem něčím mimořádný, na co vše se mohou fanoušci těšit?

„Snažíme se zařadit do itineráře soutěže staronové rychlostní zkoušky, tratově chystáme změny. Vracíme se k přejímce ve zlínské sportovní hale s doprovodným programem. V pátek chceme udělat sportovní doprovodný program v čele s historickou rally. Chystáme představení posádek před zlínskou radnicí. Tahákem bude opět večerní divácká erzeta v ulicích krajského města.“

Podobné akce, jako je právě Barum Czech Rally Zlín, kladou velké nároky na ubytování soutěžních týmů i návštěvníků z řad fanoušků. Jak je pro vás důležité, že od loňska přibyly na Zlínsku nové hotely pro náročnější klientelu?

„Ubytování se rok od roku zlepšuje. Přibývají nám kvalitní ubytovací kapacity, ve Zlíně se staví pětihvězdičkový hotel. Situace se lepší, i když postupně. Přibývá nám hodně zahraničních týmů. Letos počítáme, že zahraničních posádek přijede kolem šedesátky.“

Barumka vždy přitáhne davy příznivců. Máte přehled o tom, kolik je místních fandů a kolik si z výletu na barumku udělá menší dovolenou?

„Řada diváků je místních, Zlínsko je mekka soutěžního sportu v České republice. Přijede k nám řada zahraničních diváků a fandů z ciziny je stále více a více.“

Zlínská rally získala od ústředí Mezinárodní automobilové federace FIA nejlepší hodnocení mezi jedenácti soutěžemi FIA Mistrovství Evropy v rally. Jak moc je to pro vás tohle ocenění důležité?

„Přináší to prestiž rally. Řadu plusových bodů získáváme při zabezpečení bezpečnosti raly. Snažíme se angažovat v otázce bezpečnosti rally a máme i hodně úspěchů. Začátkem letošního roku jsme pořádali bezpečnostní seminář pro záchranáře z celého světa. Tato akce měla velmi příznivý ohlas.“

(ror)